Diplomová práce je věnována tématu zdravého vývoje dětského výtvarného projevu se zaměřením na možnosti jeho podpory s ohledem na individuální vývoj každého jedince. Hlavní část práce je praktického charakteru a tvoří ji autorská kniha, která se snaží interaktivní hravou formou podpořit zdravý rozvoj výtvarného projevu u dětí. Kniha nabízí řadu podnětů, které se snaží o podporu smyslového a citového vnímání, výtvarného myšlení a tvořivosti a je určena pro rodiče a děti či učitele a jejich žáky. V interakci dospělého a dítěte může sloužit jako prostředek k bližšímu pochopení dětského vnímání světa a jeho prožívání. Teoretická část práce popisuje vývoj dětského výtvarného projevu přibližně do 7 let věku. Věnuje se jeho specifikům, jednotlivým fázím v souvislosti s vývojem myšlenkových operací a představuje možnosti jeho podpory. Dále představuje inspirační východiska autorské knihy, proces tvorby a její edukační potenciál.
Anotace v angličtině
The thesis is dedicated to the topic of healthy development of children's artistic expression with a focus on the possibilities of its support with regard to the individual development of each individual. The main part of the thesis is practical and consists of an author's book that tries to support the healthy development of artistic expression in children in an interactive and playful way. The book offers a range of stimuli that seek to promote sensory and emotional perception, artistic thinking and creativity and is designed for parents and children or teachers and their pupils. In adult-child interactions, it can serve asa means of gaining a closer understanding of children's perception and experience of the world. The theoretical part of the thesis describes the development of children's artistic expression up to approximately 7 years of age. It focuses on its specifics, individual phases in relation to the development of thought operations and presents the possibilities of its support. It also presents the inspirational background of the author's book, the process of creating
and its educational potential.
Klíčová slova
Dětský výtvarný projev, vývoj výtvarného projevu, předškolní věk, tvořivost, výtvarné myšlení, smyslové vnímání, vizuální gramotnost, pojetí výtvarné výchovy, imaginace
Klíčová slova v angličtině
Children's artistic expression, development of artistic expression, preschool age, creativity, artistic thinking, sensory perception, visual literacy, concept of art education, imagination
Rozsah průvodní práce
69
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je věnována tématu zdravého vývoje dětského výtvarného projevu se zaměřením na možnosti jeho podpory s ohledem na individuální vývoj každého jedince. Hlavní část práce je praktického charakteru a tvoří ji autorská kniha, která se snaží interaktivní hravou formou podpořit zdravý rozvoj výtvarného projevu u dětí. Kniha nabízí řadu podnětů, které se snaží o podporu smyslového a citového vnímání, výtvarného myšlení a tvořivosti a je určena pro rodiče a děti či učitele a jejich žáky. V interakci dospělého a dítěte může sloužit jako prostředek k bližšímu pochopení dětského vnímání světa a jeho prožívání. Teoretická část práce popisuje vývoj dětského výtvarného projevu přibližně do 7 let věku. Věnuje se jeho specifikům, jednotlivým fázím v souvislosti s vývojem myšlenkových operací a představuje možnosti jeho podpory. Dále představuje inspirační východiska autorské knihy, proces tvorby a její edukační potenciál.
Anotace v angličtině
The thesis is dedicated to the topic of healthy development of children's artistic expression with a focus on the possibilities of its support with regard to the individual development of each individual. The main part of the thesis is practical and consists of an author's book that tries to support the healthy development of artistic expression in children in an interactive and playful way. The book offers a range of stimuli that seek to promote sensory and emotional perception, artistic thinking and creativity and is designed for parents and children or teachers and their pupils. In adult-child interactions, it can serve asa means of gaining a closer understanding of children's perception and experience of the world. The theoretical part of the thesis describes the development of children's artistic expression up to approximately 7 years of age. It focuses on its specifics, individual phases in relation to the development of thought operations and presents the possibilities of its support. It also presents the inspirational background of the author's book, the process of creating
and its educational potential.
Klíčová slova
Dětský výtvarný projev, vývoj výtvarného projevu, předškolní věk, tvořivost, výtvarné myšlení, smyslové vnímání, vizuální gramotnost, pojetí výtvarné výchovy, imaginace
Klíčová slova v angličtině
Children's artistic expression, development of artistic expression, preschool age, creativity, artistic thinking, sensory perception, visual literacy, concept of art education, imagination
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude praktického charakteru. Bude se skládat z autorské interaktivní knihy s námětem vývoje dětského výtvarného projevu se zaměřením na specifické znaky jednotlivých fází tohoto vývoje. Kniha bude určena převážně učitelům výtvarné výchovy, ale i rodičům, kteří se zajímají o zdravý rozvoj výtvarného projevu dětí a jejich vizuální gramotnosti. Kniha nabídne hravou interaktivní formou podpoření možností rozvoje výtvarného projevu dětí, přitom budou zohledněna jednotlivá stádia vývoje dětského výtvarného projevu. Vizuální zpracování bude korespondovat s obsahem práce. Rozsah autorské knihy min. 30 stran. Součástí diplomové práce bude rovněž písemný text v rozsahu 30 stran. V tomto textu autorka objasní specifika dětského výtvarného projevu, jednotlivé fáze vývoje výtvarného projevu v souvislosti s vývojem myšlenkových operací dítěte, inspirační východiska autorské knihy, postup a záměr práce, pojem vizuální gramotnost, spontánní a navozené výtvarné činnosti, edukační potenciál knihy.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude praktického charakteru. Bude se skládat z autorské interaktivní knihy s námětem vývoje dětského výtvarného projevu se zaměřením na specifické znaky jednotlivých fází tohoto vývoje. Kniha bude určena převážně učitelům výtvarné výchovy, ale i rodičům, kteří se zajímají o zdravý rozvoj výtvarného projevu dětí a jejich vizuální gramotnosti. Kniha nabídne hravou interaktivní formou podpoření možností rozvoje výtvarného projevu dětí, přitom budou zohledněna jednotlivá stádia vývoje dětského výtvarného projevu. Vizuální zpracování bude korespondovat s obsahem práce. Rozsah autorské knihy min. 30 stran. Součástí diplomové práce bude rovněž písemný text v rozsahu 30 stran. V tomto textu autorka objasní specifika dětského výtvarného projevu, jednotlivé fáze vývoje výtvarného projevu v souvislosti s vývojem myšlenkových operací dítěte, inspirační východiska autorské knihy, postup a záměr práce, pojem vizuální gramotnost, spontánní a navozené výtvarné činnosti, edukační potenciál knihy.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte., SPN - pedagogické nakladatelství, 1978. ISBN 80-7178-599-7.
UŽDIL, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. 2. dopl. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe. Dobrá škola, 2017. ISBN 978-80-7496-333-9.
READ, Herbert Edward. Výchova uměním. Edice: Teorie a kritika. Praha: Odeon, 1967. ISBN 01-521-67.
REINHART, Matthew a Robert SABUDA. Encyclopedia Prehistorica Dinosaurs. Walker Books, 2021. ISBN 978-0-7445-8690-9.
ANTCZAK, Patrik. Alfabeta. Vydání druhé. V Praze: Rukama, 2018. ISBN 978-80-907363-0-6.
LO MONACO, Gérard. Madame Sonia Delaunay: A Pop-Up Book. Tate, 2015. ISBN 1849763348.
DYTRTOVÁ, Kateřina a Martin RAUDENSKÝ. Ko-text: tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity J.E. Purkyně, 2015. ISBN 978-80-7414-920-7.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte., SPN - pedagogické nakladatelství, 1978. ISBN 80-7178-599-7.
UŽDIL, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. 2. dopl. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe. Dobrá škola, 2017. ISBN 978-80-7496-333-9.
READ, Herbert Edward. Výchova uměním. Edice: Teorie a kritika. Praha: Odeon, 1967. ISBN 01-521-67.
REINHART, Matthew a Robert SABUDA. Encyclopedia Prehistorica Dinosaurs. Walker Books, 2021. ISBN 978-0-7445-8690-9.
ANTCZAK, Patrik. Alfabeta. Vydání druhé. V Praze: Rukama, 2018. ISBN 978-80-907363-0-6.
LO MONACO, Gérard. Madame Sonia Delaunay: A Pop-Up Book. Tate, 2015. ISBN 1849763348.
DYTRTOVÁ, Kateřina a Martin RAUDENSKÝ. Ko-text: tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity J.E. Purkyně, 2015. ISBN 978-80-7414-920-7.