Informace o kvalifikační práci Aktivita a inaktivita adolescentů v segmentech školního dne a v týdenním pohybovém režimu na středních školách v Plzeňském kraji
Cílem diplomové práce je zjištění a srovnání aktuální úrovně PA adolescentů. K tomu byly vybrány dotazníky z databáze INDARES, které se zaměřují na strukturu a úroveň PA žáků v průběhu jejich týdenního režimu a v segmentech školního dne. Žáci a žákyně nosili chytré náramky po dobu třech týdnů a poté byly vyhodnoceny výsledky. Výsledky byly porovnány mezi chlapci a děvčaty a také mezi žáky, kterým bylo doporučeno plnit denní limit kroků najednou a na ty, kterým bylo doporučeno plnit ho rozděleně do segmentů dne. Chlapci byli více pohybově aktivní na počet kroků 6 dní ze 7. I výsledky z dotazníku IPAQ byli příznivější pro chlapce. Výsledky srovnání doporučení denního limitu kroků najednou a v rámci segmentů dne jsou nejednoznačné. Při celkovém srovnání byli téměř vždy více aktivní žáci s doporučením v segmentech, ale při konkrétním rozebrání u chlapců a dívek a v dotazníku IPAQ vyšla PA při obou doporučení podobně.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to determine and compare the current level of PA of adolescents. For this, questionnaires from the INDARES database were selected, which focus on the structure and level of students' PA during their weekly schedule and in segments of the school day. The male and female students wore the smart bracelets for three weeks and then the results were evaluated. The results were compared between boys and girls, as well as between pupils who were advised to meet the daily step limit all at once and those who were advised to meet it divided into segments of the day. Boys were more physically active on the number of steps 6 days out of 7. The results from the IPAQ questionnaire were also more favorable for boys. Results comparing daily step limit recommendations at once and within segments of the day are equivocal. In the overall comparison, pupils with recommendations in segments were almost always more active, but when specifically analyzed for boys and girls and in the IPAQ questionnaire, PA came out similarly for both recommendations.
Klíčová slova
Pohybová aktivita, inaktivita, adolescence, IPAQ, YAP, WHO-5, segmenty dne
Klíčová slova v angličtině
Physical activity, inactivity, adolescence, IPAQ, YAP, WHO-5, segments of the day
Rozsah průvodní práce
59 s. (101 267 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je zjištění a srovnání aktuální úrovně PA adolescentů. K tomu byly vybrány dotazníky z databáze INDARES, které se zaměřují na strukturu a úroveň PA žáků v průběhu jejich týdenního režimu a v segmentech školního dne. Žáci a žákyně nosili chytré náramky po dobu třech týdnů a poté byly vyhodnoceny výsledky. Výsledky byly porovnány mezi chlapci a děvčaty a také mezi žáky, kterým bylo doporučeno plnit denní limit kroků najednou a na ty, kterým bylo doporučeno plnit ho rozděleně do segmentů dne. Chlapci byli více pohybově aktivní na počet kroků 6 dní ze 7. I výsledky z dotazníku IPAQ byli příznivější pro chlapce. Výsledky srovnání doporučení denního limitu kroků najednou a v rámci segmentů dne jsou nejednoznačné. Při celkovém srovnání byli téměř vždy více aktivní žáci s doporučením v segmentech, ale při konkrétním rozebrání u chlapců a dívek a v dotazníku IPAQ vyšla PA při obou doporučení podobně.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to determine and compare the current level of PA of adolescents. For this, questionnaires from the INDARES database were selected, which focus on the structure and level of students' PA during their weekly schedule and in segments of the school day. The male and female students wore the smart bracelets for three weeks and then the results were evaluated. The results were compared between boys and girls, as well as between pupils who were advised to meet the daily step limit all at once and those who were advised to meet it divided into segments of the day. Boys were more physically active on the number of steps 6 days out of 7. The results from the IPAQ questionnaire were also more favorable for boys. Results comparing daily step limit recommendations at once and within segments of the day are equivocal. In the overall comparison, pupils with recommendations in segments were almost always more active, but when specifically analyzed for boys and girls and in the IPAQ questionnaire, PA came out similarly for both recommendations.
Klíčová slova
Pohybová aktivita, inaktivita, adolescence, IPAQ, YAP, WHO-5, segmenty dne
Klíčová slova v angličtině
Physical activity, inactivity, adolescence, IPAQ, YAP, WHO-5, segments of the day
Zásady pro vypracování
Listopad 2021 - zadání diplomové práce
Prosinec 2021 - formulace cíle a stanovení úkolů diplomové práce
Leden 2022 - studium a analýza dostupných zdrojů
Duben 2022 - výběr výzkumného souboru
Květen 2022 - monitoring úrovně a struktury pohybové aktivity pomocí přístrojů a dotazníků
Leden 2023 - analýza a interpretace získaných dat
Duben 2023 - zpracování a odevzdání diplomové práce
Zásady pro vypracování
Listopad 2021 - zadání diplomové práce
Prosinec 2021 - formulace cíle a stanovení úkolů diplomové práce
Leden 2022 - studium a analýza dostupných zdrojů
Duben 2022 - výběr výzkumného souboru
Květen 2022 - monitoring úrovně a struktury pohybové aktivity pomocí přístrojů a dotazníků
Leden 2023 - analýza a interpretace získaných dat
Duben 2023 - zpracování a odevzdání diplomové práce
Seznam doporučené literatury
BOUCHARD, C., KATZMARZYK, P., T. Physical activity and obesity. Champaign, IL: Human Kinetics, 2010. ISBN 978-0-7360-7635-7.
RUBÍN, L. a kol. Pohybová aktivita a tělesná zdatnost českých adolescentů v kontextu zastavěného prostředí. Olomouc: Univerzita Palackého, 2018. ISBN 978-80-244-5451-1.
SIGMUND, Erik, SIGMUNDOVÁ, Dagmar. School-related physical activity, lifestyle and obesity in children. Olomouc: Palacký University in Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-3926-6.
SIGMUND, E., SIGMUNDOVÁ, D. Trendy v pohybovém chování českých dětí a adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4839-8.
WHITEHEAD, M. Physical literacy. New York: Routledge, 2010. ISBN 0-415-48743-9.
Seznam doporučené literatury
BOUCHARD, C., KATZMARZYK, P., T. Physical activity and obesity. Champaign, IL: Human Kinetics, 2010. ISBN 978-0-7360-7635-7.
RUBÍN, L. a kol. Pohybová aktivita a tělesná zdatnost českých adolescentů v kontextu zastavěného prostředí. Olomouc: Univerzita Palackého, 2018. ISBN 978-80-244-5451-1.
SIGMUND, Erik, SIGMUNDOVÁ, Dagmar. School-related physical activity, lifestyle and obesity in children. Olomouc: Palacký University in Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-3926-6.
SIGMUND, E., SIGMUNDOVÁ, D. Trendy v pohybovém chování českých dětí a adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4839-8.
WHITEHEAD, M. Physical literacy. New York: Routledge, 2010. ISBN 0-415-48743-9.