Diplomová práce pojednává o vztahu mladších žáků k přírodě a o podpoře tohoto vztahu s ohledem na vzdělávání na 1. stupni základní školy. Hlavním cílem diplomové práce bylo popsat možnosti, jak se mohou děti seznamovat s přírodou a budovat k ní vztah. V teoretické části je popsáno environmentální vzdělávání a jeho zařazení na 1. stupeň základní školy. Zmínila jsem také možnosti environmentálních programů pro mladší žáky. V dalších kapitolách jsem popsala didaktické hry a lesní pedagogiku, která také významně podporuje vztah k přírodě. Vytvořila jsem také seznam environmentálních center v Národním parku Šumava. V praktické části jsem vytvořila soubor her, díky kterým mohou děti přírodu lépe poznávat. Aktivity jsem zrealizovala a napsala jejich reflexi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with relationship of younger children to nature. I wrote about supporting this relationship regarding education at primary school. The main aim of the thesis was to describe ways in which children can learn about and build a relationship with nature. In the theoretical part I described environmental education and its inclusions to primary school. I mentioned some possibilities of environmental programs for young children. In the next chapters I wrote about didactic games and forest pedagogy, which also significantly promotes the relationship with nature. I have also created a list of environmental education centres in the Šumava National Park and their offer. In the practical part, I have created a set of outdoors games that allow children to get to know nature better. I implemented the activities and wrote a reflection about it.
Klíčová slova
environmentální výchova, vztah k přírodě, didaktické hry, hry v přírodě, lesní pedagogika, Národní park Šumava, environmentální centrum, naučná stezka, soubor her
Klíčová slova v angličtině
environmental education, relationship to nature, didactic games, games in nature, forest pedagogy, Šumava National Park, environmental education centre, educational trail, set of outdoors games
Rozsah průvodní práce
83 s. (120 429 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o vztahu mladších žáků k přírodě a o podpoře tohoto vztahu s ohledem na vzdělávání na 1. stupni základní školy. Hlavním cílem diplomové práce bylo popsat možnosti, jak se mohou děti seznamovat s přírodou a budovat k ní vztah. V teoretické části je popsáno environmentální vzdělávání a jeho zařazení na 1. stupeň základní školy. Zmínila jsem také možnosti environmentálních programů pro mladší žáky. V dalších kapitolách jsem popsala didaktické hry a lesní pedagogiku, která také významně podporuje vztah k přírodě. Vytvořila jsem také seznam environmentálních center v Národním parku Šumava. V praktické části jsem vytvořila soubor her, díky kterým mohou děti přírodu lépe poznávat. Aktivity jsem zrealizovala a napsala jejich reflexi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with relationship of younger children to nature. I wrote about supporting this relationship regarding education at primary school. The main aim of the thesis was to describe ways in which children can learn about and build a relationship with nature. In the theoretical part I described environmental education and its inclusions to primary school. I mentioned some possibilities of environmental programs for young children. In the next chapters I wrote about didactic games and forest pedagogy, which also significantly promotes the relationship with nature. I have also created a list of environmental education centres in the Šumava National Park and their offer. In the practical part, I have created a set of outdoors games that allow children to get to know nature better. I implemented the activities and wrote a reflection about it.
Klíčová slova
environmentální výchova, vztah k přírodě, didaktické hry, hry v přírodě, lesní pedagogika, Národní park Šumava, environmentální centrum, naučná stezka, soubor her
Klíčová slova v angličtině
environmental education, relationship to nature, didactic games, games in nature, forest pedagogy, Šumava National Park, environmental education centre, educational trail, set of outdoors games
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
1. Pojem environmentální a ekologická výchova na 1. stupni ZŠ
2. Hry podporující vztah dětí k přírodě
3. Lesní pedagogika
4. Ekologická a environmentální výchova v NP Šumava
Praktická část:
1. Soubor her podporujících vztah dětí k přírodě a jejich realizace na skautském táboře u dětí mladšího školního věku (1. stupeň ZŠ)
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
1. Pojem environmentální a ekologická výchova na 1. stupni ZŠ
2. Hry podporující vztah dětí k přírodě
3. Lesní pedagogika
4. Ekologická a environmentální výchova v NP Šumava
Praktická část:
1. Soubor her podporujících vztah dětí k přírodě a jejich realizace na skautském táboře u dětí mladšího školního věku (1. stupeň ZŠ)
Seznam doporučené literatury
BARWINEK H., FELMBERG I. & PRADEL W., Metodika seznamování dětí s přírodou, Praha, Státní pedagogické nakladatelství, n. p., 1989, ISBN 80-04-24530-7.
CORNELL, J., Objevujeme přírodu, Praha, nakladatelství Portál, s. r. o., 2002, ISBN 978-80-262-0145-8.
JANČAŘÍKOVÁ K., Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních a mladších žáků, Praha, Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2015, ISBN 978-80-7290-805-9.
JANČAŘÍKOVÁ K., Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti, Praha, Nakladatelství Dr. Josef Raabe s. r. o., 2017, ISBN 978-80-7496-327-8.
NEUMAN J., Dobrodružné hry v přírodě, Praha, nakladatelství Portál, s. r. o., 1998, ISBN 80-7178-405-2.
Seznam doporučené literatury
BARWINEK H., FELMBERG I. & PRADEL W., Metodika seznamování dětí s přírodou, Praha, Státní pedagogické nakladatelství, n. p., 1989, ISBN 80-04-24530-7.
CORNELL, J., Objevujeme přírodu, Praha, nakladatelství Portál, s. r. o., 2002, ISBN 978-80-262-0145-8.
JANČAŘÍKOVÁ K., Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních a mladších žáků, Praha, Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2015, ISBN 978-80-7290-805-9.
JANČAŘÍKOVÁ K., Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti, Praha, Nakladatelství Dr. Josef Raabe s. r. o., 2017, ISBN 978-80-7496-327-8.
NEUMAN J., Dobrodružné hry v přírodě, Praha, nakladatelství Portál, s. r. o., 1998, ISBN 80-7178-405-2.