Diplomová práce je zaměřena na využití prvků dramatické výchovy v hodinách vlastivědy ve 4. ročníku základní školy. V teoretické části je vymezen pojem dramatická výchova, její využití na 1. stupni ZŠ a formy DV. Dále je popsána vlastivěda v systému primární školy, její začlenění v rámcově vzdělávacím programu. Vedle obsahu učiva vlastivědy jsou přiblíženy i její metody vyučování a uplatnění DV v tomto předmětu. Závěr teoretické části doplňují tematické plány, od tvorby přes obsah, až po konkrétní tematický plán pro 4. ročník ZŠ. V praktické části jsou představeny 4 tematické bloky, odučeny v únorových hodinách paralelně ve dvou skupinách.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the use of drama education in the lessons of homeland studies in 4th the grade at primary school. In theoretical part of the diploma thesis. I desciribe the expression of drama education and her use at the primary school and its forms. Then i describe the subject of homeland studies in the system of primary school and its place in framework educational programme. I talk about content of homeland studies and also about using methods of drama education in this subject. The end of my theoretical part is complemented by thematic plans (from their creation until content). There is my thematic plan for 4 th grade of primary school too. In my practical part I introduce 4 thematic blocks which have been taught by me in Februar in 2 groups.
Klíčová slova
dramatická výchova, vlastivěda, základní škola, rámcový vzdělávací program, tematický plán
Klíčová slova v angličtině
the drama education, homeland studies, primary school, framework educational programme, thematic plan
Rozsah průvodní práce
89, xxii, (116 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na využití prvků dramatické výchovy v hodinách vlastivědy ve 4. ročníku základní školy. V teoretické části je vymezen pojem dramatická výchova, její využití na 1. stupni ZŠ a formy DV. Dále je popsána vlastivěda v systému primární školy, její začlenění v rámcově vzdělávacím programu. Vedle obsahu učiva vlastivědy jsou přiblíženy i její metody vyučování a uplatnění DV v tomto předmětu. Závěr teoretické části doplňují tematické plány, od tvorby přes obsah, až po konkrétní tematický plán pro 4. ročník ZŠ. V praktické části jsou představeny 4 tematické bloky, odučeny v únorových hodinách paralelně ve dvou skupinách.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the use of drama education in the lessons of homeland studies in 4th the grade at primary school. In theoretical part of the diploma thesis. I desciribe the expression of drama education and her use at the primary school and its forms. Then i describe the subject of homeland studies in the system of primary school and its place in framework educational programme. I talk about content of homeland studies and also about using methods of drama education in this subject. The end of my theoretical part is complemented by thematic plans (from their creation until content). There is my thematic plan for 4 th grade of primary school too. In my practical part I introduce 4 thematic blocks which have been taught by me in Februar in 2 groups.
Klíčová slova
dramatická výchova, vlastivěda, základní škola, rámcový vzdělávací program, tematický plán
Klíčová slova v angličtině
the drama education, homeland studies, primary school, framework educational programme, thematic plan
Zásady pro vypracování
Zpracování projektu diplomové práce.
Sběr a analýza odborné literatury.
Realizace projektu práce.
Závěry a doporučení pro praxi.
Zpracování a odevzdání diplomové práce v textové i elektronické podobě.
Zásady pro vypracování
Zpracování projektu diplomové práce.
Sběr a analýza odborné literatury.
Realizace projektu práce.
Závěry a doporučení pro praxi.
Zpracování a odevzdání diplomové práce v textové i elektronické podobě.
Seznam doporučené literatury
HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9.
RODOVÁ, Veronika. Dramatická výchova ve službách dějepisu: vzdělávací potenciál tematické kooperativní výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7593-1.
Národní ústav pro vzdělávání, http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani [online]. Dostupné z: www.nuv.cz
Seznam doporučené literatury
HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9.
RODOVÁ, Veronika. Dramatická výchova ve službách dějepisu: vzdělávací potenciál tematické kooperativní výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7593-1.
Národní ústav pro vzdělávání, http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani [online]. Dostupné z: www.nuv.cz