Tato diplomová práce se ve své teoretické části zabývá výkladem odborných pojmů, zařazením tématu fotosyntéza do výuky za použití kurikulárních dokumentů, rešerši vybraných učebnic a rešerši odborných článků na téma výuka fotosyntézy a fotosyntéza jako kritické místo kurikula.
Praktická část je vystavěna na dotazníkovém šetření zaměřeného na první a druhé ročníky vyšších gymnázií. Získané výsledky jsou znázorněné pomocí grafů a v závěru práce jsou zhodnoceny v kapitole Diskuse.
Anotace v angličtině
In its theoretical part, this diploma thesis deals with the interpretation of technical terms, the inclusion of the topic of photosynthesis in teaching using curriculum documents, a search of selected textbooks and a search of professional articles on the topic of teaching photosynthesis and photosynthesis as a critical place in the curriculum.
The practical part is based on a questionnaire survey focused on the first and second years of upper secondary schools. The obtained results are shown using graphs and at the end of the work they are evaluated in the Discussion chapter.
Klíčová slova
fotosyntéza, kritické místo, kurikulum, střední škola, dotazníkové šetření, studenti
Klíčová slova v angličtině
photosynthesis, critical spot, curriculum, high school, survey, students,
Rozsah průvodní práce
62 s. (72 225 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se ve své teoretické části zabývá výkladem odborných pojmů, zařazením tématu fotosyntéza do výuky za použití kurikulárních dokumentů, rešerši vybraných učebnic a rešerši odborných článků na téma výuka fotosyntézy a fotosyntéza jako kritické místo kurikula.
Praktická část je vystavěna na dotazníkovém šetření zaměřeného na první a druhé ročníky vyšších gymnázií. Získané výsledky jsou znázorněné pomocí grafů a v závěru práce jsou zhodnoceny v kapitole Diskuse.
Anotace v angličtině
In its theoretical part, this diploma thesis deals with the interpretation of technical terms, the inclusion of the topic of photosynthesis in teaching using curriculum documents, a search of selected textbooks and a search of professional articles on the topic of teaching photosynthesis and photosynthesis as a critical place in the curriculum.
The practical part is based on a questionnaire survey focused on the first and second years of upper secondary schools. The obtained results are shown using graphs and at the end of the work they are evaluated in the Discussion chapter.
Klíčová slova
fotosyntéza, kritické místo, kurikulum, střední škola, dotazníkové šetření, studenti
Klíčová slova v angličtině
photosynthesis, critical spot, curriculum, high school, survey, students,
Zásady pro vypracování
1. Vypracovat rešerši článků z tuzemských i zahraničních periodik k problematice výuky tématu fotosyntéza.
2. Zpracovat dotazníkové šetření na gymnáziích zaměřené na znalost a pochopení procesu fotosyntézy a také na metody výuky tohoto tématu.
3. Vypracovat metodické doporučení pro výuku tohoto tématu.
4. Získané výsledky diskutovat.
Zásady pro vypracování
1. Vypracovat rešerši článků z tuzemských i zahraničních periodik k problematice výuky tématu fotosyntéza.
2. Zpracovat dotazníkové šetření na gymnáziích zaměřené na znalost a pochopení procesu fotosyntézy a také na metody výuky tohoto tématu.
3. Vypracovat metodické doporučení pro výuku tohoto tématu.
4. Získané výsledky diskutovat.
Seznam doporučené literatury
HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
KINCL, M., KRPEŠ V. Základy fyziologie rostlin. 3., dopl. vyd. Ostrava: Václav Krpeš, 2006. ISBN 80-239-8375-x.
PANIJPAN B. Problems Encountered In Teaching/Learning Integrated Photosynthesis: A Case of Ineffective Pedagogical Practice? Bioscience education [online]. 2008, 12(1) [cit. 2022-03-22]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3108/beej.12.3
VÁGNEROVÁ, P., BENEDIKTOVÁ, L., KOUT, J. 2019. Kritická místa ve výuce přírodopisu – jejich identifikace a příčiny. Arnica 9,1, 39–50. Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň. ISSN 1804-8366. Rukopis došel 15. 4. 2019, byl přijat po recenzi 20. 5. 2019.
Seznam doporučené literatury
HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
KINCL, M., KRPEŠ V. Základy fyziologie rostlin. 3., dopl. vyd. Ostrava: Václav Krpeš, 2006. ISBN 80-239-8375-x.
PANIJPAN B. Problems Encountered In Teaching/Learning Integrated Photosynthesis: A Case of Ineffective Pedagogical Practice? Bioscience education [online]. 2008, 12(1) [cit. 2022-03-22]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3108/beej.12.3
VÁGNEROVÁ, P., BENEDIKTOVÁ, L., KOUT, J. 2019. Kritická místa ve výuce přírodopisu – jejich identifikace a příčiny. Arnica 9,1, 39–50. Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň. ISSN 1804-8366. Rukopis došel 15. 4. 2019, byl přijat po recenzi 20. 5. 2019.