Cílem práce je posílení kladného postoje k hudební výchově pomocí výroby vlastních hudebních učebních pomůcek pro děti předškolního a mladšího školního věku. Práce se dále zaměřuje na benefity výroby hudebních nástrojů a vyzdvihnutí důležitost zpěvu. Dále charakterizuje předškolní a mladší školní období života dítěte. Zároveň se soustředí na specifické oblasti Rámcového vzdělávacího programu k předmětu Hudební výchovy, které jsou blíže popsány. Praktická část se skládá z metodiky pro realizaci písně a hudebních pohádek doplněných výrobou hudebních nástrojů a pomůcek. Praktická část je závěrem doplněna o poznatky z realizace jednotlivých aktivit, jež byly realizované s dětmi ve věku 4 až 8 let.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to strengthen a positive attitude towards music education by the means of production of own musical teaching aids for children of preschool and younger school age. The work also focuses on the benefits of making musical instruments and the importance of singing. It also characterizes child preschool and junior school periods. At the same time, it focuses on specific areas from Framework Educational Programme in relation to the subject of Music Education, which is described in more details. The practical part consists of methodology for the realization of musical fairy tales and songs, which is supplemented by the production of musical instruments and aids. Subsequently, the practical part is supplemented with findings from the implementation of individual activities that were realized with children aged 4 to 8 years.
Klíčová slova
hudební pohádky, hudební výchova, Rámcový vzdělávací program, předškolní a mladší školní věk, výroba vlastních hudebních učebních pomůcek a nástrojů
Klíčová slova v angličtině
musical fairy tales, music education, Framework Educational Programme, preschool and younger school age, creating musical teaching aids and musical instruments
Rozsah průvodní práce
41 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je posílení kladného postoje k hudební výchově pomocí výroby vlastních hudebních učebních pomůcek pro děti předškolního a mladšího školního věku. Práce se dále zaměřuje na benefity výroby hudebních nástrojů a vyzdvihnutí důležitost zpěvu. Dále charakterizuje předškolní a mladší školní období života dítěte. Zároveň se soustředí na specifické oblasti Rámcového vzdělávacího programu k předmětu Hudební výchovy, které jsou blíže popsány. Praktická část se skládá z metodiky pro realizaci písně a hudebních pohádek doplněných výrobou hudebních nástrojů a pomůcek. Praktická část je závěrem doplněna o poznatky z realizace jednotlivých aktivit, jež byly realizované s dětmi ve věku 4 až 8 let.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to strengthen a positive attitude towards music education by the means of production of own musical teaching aids for children of preschool and younger school age. The work also focuses on the benefits of making musical instruments and the importance of singing. It also characterizes child preschool and junior school periods. At the same time, it focuses on specific areas from Framework Educational Programme in relation to the subject of Music Education, which is described in more details. The practical part consists of methodology for the realization of musical fairy tales and songs, which is supplemented by the production of musical instruments and aids. Subsequently, the practical part is supplemented with findings from the implementation of individual activities that were realized with children aged 4 to 8 years.
Klíčová slova
hudební pohádky, hudební výchova, Rámcový vzdělávací program, předškolní a mladší školní věk, výroba vlastních hudebních učebních pomůcek a nástrojů
Klíčová slova v angličtině
musical fairy tales, music education, Framework Educational Programme, preschool and younger school age, creating musical teaching aids and musical instruments
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce – do srpna 2022 2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce – do září 2022 3. Zpracování jednotlivých kapitol – do ledna 2023 4. Zpracování přílohové části – do března 2023 5. Průběžné konzultace s vedoucím práce (říjen, leden, březen)
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce – do srpna 2022 2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce – do září 2022 3. Zpracování jednotlivých kapitol – do ledna 2023 4. Zpracování přílohové části – do března 2023 5. Průběžné konzultace s vedoucím práce (říjen, leden, březen)
Seznam doporučené literatury
COUFALOVÁ, Gabriela, Ivo MEDEK a Jaromír SYNEK. Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů : [slyšet jinak]. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013. ISBN 978-80-7460-037-1.
GUILLAUD, Michèle. Relaxace v mateřské škole: program relaxačních činností a her na celý rok. Vydání třetí. Přeložil Lucie HUČÍNOVÁ, ilustroval Olga PTÁČKOVÁ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0877-8.
KOPECKÝ, Jiří, Jaromír SYNEK a Vít ZOUHAR. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak]. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-928-6.
VÁŇOVÁ, Hana. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-155-9.
Seznam doporučené literatury
COUFALOVÁ, Gabriela, Ivo MEDEK a Jaromír SYNEK. Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů : [slyšet jinak]. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013. ISBN 978-80-7460-037-1.
GUILLAUD, Michèle. Relaxace v mateřské škole: program relaxačních činností a her na celý rok. Vydání třetí. Přeložil Lucie HUČÍNOVÁ, ilustroval Olga PTÁČKOVÁ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0877-8.
KOPECKÝ, Jiří, Jaromír SYNEK a Vít ZOUHAR. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak]. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-928-6.
VÁŇOVÁ, Hana. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-155-9.