Tato práce na téma Pedagogická praxe v mateřské škole pohledem provázejících učitelů obsahuje dvě části - teoretickou a praktickou.
Teoretická část se věnovala vymezení pojmu učitele mateřské školy, jeho rolí a profesních činností. Dále byl přiblížen systém vysokoškolské přípravy, systém a zajištění pedagogických praxí. Následně byly vysvětleny pojmy mentor, mentee, mentoring, role mentora, mentorská podpora a mentorský vztah.
Praktická část se zabývala rozhovory s provázejícími učitelkami, které probíhaly kvalitativní metodou.
Anotace v angličtině
This work on the topic of Pedagogical Practice of Students of Teacher Training Program for Nursery Schools from the Mentors' Point of View contains two parts - theoretical and practical.
The theoretical part was devoted to defining the concept of a kindergarten teacher, their roles and professional activities. Furthermore, the system of university preparation, the system and the provision of pedagogical practices were explained. Subsequently, the terms mentor, mentee, mentoring, role of mentor, mentoring support and mentoring relationship were explained.
The practical part dealt with interviews with accompanying teachers, which took place using the qualitative method.
Tato práce na téma Pedagogická praxe v mateřské škole pohledem provázejících učitelů obsahuje dvě části - teoretickou a praktickou.
Teoretická část se věnovala vymezení pojmu učitele mateřské školy, jeho rolí a profesních činností. Dále byl přiblížen systém vysokoškolské přípravy, systém a zajištění pedagogických praxí. Následně byly vysvětleny pojmy mentor, mentee, mentoring, role mentora, mentorská podpora a mentorský vztah.
Praktická část se zabývala rozhovory s provázejícími učitelkami, které probíhaly kvalitativní metodou.
Anotace v angličtině
This work on the topic of Pedagogical Practice of Students of Teacher Training Program for Nursery Schools from the Mentors' Point of View contains two parts - theoretical and practical.
The theoretical part was devoted to defining the concept of a kindergarten teacher, their roles and professional activities. Furthermore, the system of university preparation, the system and the provision of pedagogical practices were explained. Subsequently, the terms mentor, mentee, mentoring, role of mentor, mentoring support and mentoring relationship were explained.
The practical part dealt with interviews with accompanying teachers, which took place using the qualitative method.
Cílem práce je zjistit přístupy a názory provázejících učitelů, vztahující se k praxím studentů. V teoretické části budou vyjasněny související pojmy týkající se přípravy budoucích učitelů s důrazem na roli mentora/provázejícího učitele. V praktické části bude realizováno šetření s využitím kvalitativního přístupu.
1. Shromáždění a prostudování odborné literatury potřebné pro zpracování bakalářské práce
2. Vytvoření osnovy pro teoretickou a praktickou část bakalářské práce
3. Zpracování teoretické části
4. Realizace výzkumného šetření
5. Analýza a zpracování dat
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit přístupy a názory provázejících učitelů, vztahující se k praxím studentů. V teoretické části budou vyjasněny související pojmy týkající se přípravy budoucích učitelů s důrazem na roli mentora/provázejícího učitele. V praktické části bude realizováno šetření s využitím kvalitativního přístupu.
1. Shromáždění a prostudování odborné literatury potřebné pro zpracování bakalářské práce
2. Vytvoření osnovy pro teoretickou a praktickou část bakalářské práce
3. Zpracování teoretické části
4. Realizace výzkumného šetření
5. Analýza a zpracování dat
Seznam doporučené literatury
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
SVOBODOVÁ, Eva a Miluše VÍTEČKOVÁ. Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-
SYSLOVÁ, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8475-9.
SYSLOVÁ, Zora a Lucie ŠKARKOVÁ. Rámecprofesních kvalit učitele mateřské školy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6.
Seznam doporučené literatury
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
SVOBODOVÁ, Eva a Miluše VÍTEČKOVÁ. Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-
SYSLOVÁ, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8475-9.
SYSLOVÁ, Zora a Lucie ŠKARKOVÁ. Rámecprofesních kvalit učitele mateřské školy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6.