Tato bakalářská práce se zabývá návrhem a evaluací vyučovaná tématu místní region na příkladku Chodsko. Zpracování předcházelo studium kurikulárních dokumentů, literatury a zjištění kritických míst ve výuce za pomocí polostrukturovaného rozhovoru s vyučujícím zeměpisu. Poté probíhalo podrobné naplánování a aplikování experimentální výuky, která byla poté srovnána s výukou klasickou, tedy kontrolní výukou, která probíhala v paralelní třídě. V závěru byly vyhodnoceny výsledky z těchto dvou výuk a vytvořena alterační vyučovací verze. Taktéž zde došlo k vertifikaci či zamítnutí stanovených hypotéz.
Součástí práce je vytvořená metodická příručka, kterou naleznete v příloze, a skládá se z pěti částí. V první části naleznete úvodní informace a charakteristiku příručky včetně časového harmonogramu. Druhá část informuje, že pro výukový modul místní region Chodsko je potřebné, aby žáci měli nutnou minimální kognitivní úroveň, na které mají osvojené učivo tematického celku Plzeňský kraj a předznalosti z obecného zeměpisu. Třetí část je připravena pro vyučující, kde naleznou podrobný popis, jak vést výuku včetně správných výsledků. Ve čtvrté části naleznete připravené pracovní listy pro žáky. V poslední části nalezneme veškeré potřebné materiály k výuce a zdroje.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the proposal and evaluation taught on the topic of local region on the example of Chodsko. The preparation was preceded by the study of curriculum documents, literature and the identification of critical points in teaching with the help of a semi-structured interview with the geography teacher. After that, the detailed planning and application of the experimental teaching took place, which was then compared with the classical teaching, i.e. the control teaching, which took place in a parallel class. In the end, the results from these two lessons were evaluated and an alteration teaching version was created. There was also a verification or rejection of established hypotheses.
Part of the work is the created methodological brochure, which you can find in the appendix, and it consists of five parts. In the first part, you will find introductory information and a description of the handbook, including a timetable. The second part informs that for the teaching module the local region of Chodsko, it is necessary for the pupils to have the necessary minimum cognitive level, at which they have mastered the curriculum of the Pilsen region and prior knowledge of general geography. The third part is prepared for teachers, where they will find a detailed description of how to teach, including the correct results. In the fourth part, you will find prepared worksheets for students. In the last part we will find all the necessary teaching materials and resources.
Klíčová slova
Zeměpis, region, místní region, region Chodsko, regionální identita, rámcově vzdělávací plán, školní vzdělávací plány, kritická místa ve výuce, Bloomova taxonomie, výuka místního regionu, metodická příručka.
Klíčová slova v angličtině
Geography, region, local region, Chodsko region, regional identity, general educational plan, school educational plans, critical points in teaching, Bloom's taxonomy, teaching of the local region, methodological manual.
Rozsah průvodní práce
55 s. (71 524 z.), XXXII, 40 s
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá návrhem a evaluací vyučovaná tématu místní region na příkladku Chodsko. Zpracování předcházelo studium kurikulárních dokumentů, literatury a zjištění kritických míst ve výuce za pomocí polostrukturovaného rozhovoru s vyučujícím zeměpisu. Poté probíhalo podrobné naplánování a aplikování experimentální výuky, která byla poté srovnána s výukou klasickou, tedy kontrolní výukou, která probíhala v paralelní třídě. V závěru byly vyhodnoceny výsledky z těchto dvou výuk a vytvořena alterační vyučovací verze. Taktéž zde došlo k vertifikaci či zamítnutí stanovených hypotéz.
Součástí práce je vytvořená metodická příručka, kterou naleznete v příloze, a skládá se z pěti částí. V první části naleznete úvodní informace a charakteristiku příručky včetně časového harmonogramu. Druhá část informuje, že pro výukový modul místní region Chodsko je potřebné, aby žáci měli nutnou minimální kognitivní úroveň, na které mají osvojené učivo tematického celku Plzeňský kraj a předznalosti z obecného zeměpisu. Třetí část je připravena pro vyučující, kde naleznou podrobný popis, jak vést výuku včetně správných výsledků. Ve čtvrté části naleznete připravené pracovní listy pro žáky. V poslední části nalezneme veškeré potřebné materiály k výuce a zdroje.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the proposal and evaluation taught on the topic of local region on the example of Chodsko. The preparation was preceded by the study of curriculum documents, literature and the identification of critical points in teaching with the help of a semi-structured interview with the geography teacher. After that, the detailed planning and application of the experimental teaching took place, which was then compared with the classical teaching, i.e. the control teaching, which took place in a parallel class. In the end, the results from these two lessons were evaluated and an alteration teaching version was created. There was also a verification or rejection of established hypotheses.
Part of the work is the created methodological brochure, which you can find in the appendix, and it consists of five parts. In the first part, you will find introductory information and a description of the handbook, including a timetable. The second part informs that for the teaching module the local region of Chodsko, it is necessary for the pupils to have the necessary minimum cognitive level, at which they have mastered the curriculum of the Pilsen region and prior knowledge of general geography. The third part is prepared for teachers, where they will find a detailed description of how to teach, including the correct results. In the fourth part, you will find prepared worksheets for students. In the last part we will find all the necessary teaching materials and resources.
Klíčová slova
Zeměpis, region, místní region, region Chodsko, regionální identita, rámcově vzdělávací plán, školní vzdělávací plány, kritická místa ve výuce, Bloomova taxonomie, výuka místního regionu, metodická příručka.
Klíčová slova v angličtině
Geography, region, local region, Chodsko region, regional identity, general educational plan, school educational plans, critical points in teaching, Bloom's taxonomy, teaching of the local region, methodological manual.
Zásady pro vypracování
1. Stanovení výzkumných otázek a cílů výzkumu.
2. Rozbor kurikulárních dokumentů.
3. Rozbor oborové, didaktické a oborově didaktické literatury zabývající se problematikou výuky místního regionu.
4. Série polostrukturovaných rozhovorů s učitelem (před přípravou a po realizaci experimentu).
5. Příprava vyučování odpovídajícího moderním trendům včetně veškerého příslušenství (metodické podklady, pracovní listy, pomůcky...).
6. Realizace experimentu učitelem - vyučování v experimentální skupině dle vytvořeného návrhu vs. vyučování v kontrolní skupině tradičním postupem.
7. Hodnocení kvality obou vyučování metodikou 3A.
8. Příprava verze vyučování upravené na základě zjištěných výstupů.
Zásady pro vypracování
1. Stanovení výzkumných otázek a cílů výzkumu.
2. Rozbor kurikulárních dokumentů.
3. Rozbor oborové, didaktické a oborově didaktické literatury zabývající se problematikou výuky místního regionu.
4. Série polostrukturovaných rozhovorů s učitelem (před přípravou a po realizaci experimentu).
5. Příprava vyučování odpovídajícího moderním trendům včetně veškerého příslušenství (metodické podklady, pracovní listy, pomůcky...).
6. Realizace experimentu učitelem - vyučování v experimentální skupině dle vytvořeného návrhu vs. vyučování v kontrolní skupině tradičním postupem.
7. Hodnocení kvality obou vyučování metodikou 3A.
8. Příprava verze vyučování upravené na základě zjištěných výstupů.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P., 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
HEŘMANOVÁ, E., CHROMÝ, P., 2009. Kulturní regiony a geografie kultury: kulturní reálie a kultura v regionech Česka. Praha: ASPI.
KÜHNLOVÁ, H., 2007. Život v našem regionu: pro základní školy a víceletá gymnázia: příručka učitele. Plzeň: Fraus.
NEZVALOVÁ, D. Akční výzkum ve škole. Pedagogika, 2003.
PEŠTOVÁ, J., ANDĚL, J., JEŘÁBEK, M., 2012. Zeměpis 8 pro základní školy a víceletá gymnázia. Fraus, Plzeň.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, Praha, 2022.
SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P., 2020. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P., 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
HEŘMANOVÁ, E., CHROMÝ, P., 2009. Kulturní regiony a geografie kultury: kulturní reálie a kultura v regionech Česka. Praha: ASPI.
KÜHNLOVÁ, H., 2007. Život v našem regionu: pro základní školy a víceletá gymnázia: příručka učitele. Plzeň: Fraus.
NEZVALOVÁ, D. Akční výzkum ve škole. Pedagogika, 2003.
PEŠTOVÁ, J., ANDĚL, J., JEŘÁBEK, M., 2012. Zeměpis 8 pro základní školy a víceletá gymnázia. Fraus, Plzeň.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, Praha, 2022.
SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P., 2020. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.