Celá práce vyhází z techniky inkrustace, jenž pracuje na principu rytí dekoru do keramické nádoby. Následné vyplnění rytiny stejnou keramickou hmotou, jenž byla obarvena pro vytvoření zdobných a barevných dekorů. Dekor je zobrazován ve stylu překlápěcích a led displejů které jsou zobrazeny v rastru na ploše. Dekor váz vychází z počítačového umění, kdy je generován dekor, který na sebe navazuje nebo koresponduje v principu. Postupným překrýváním jednotlivých obrazců, opakováním několika tvarů na ploše či zaplněním řádek v sekvenci prázdných a plných bodů s matematicky se měnícími poměry.
Práce se skládá ze dvou váz zaobleného čtvercového a kruhového půdorysu se zaoblenými hranami v oblasti hrdla nádoby a spodní části u nožičky. Nádoby jsou vyrobeny ze světlé kameniny vyplňované obarvenou kameninovou hmotou barvítky. Čtvercová nádoba je o velikosti 22 cm na výšku s půdorysem 13,5 x 13,5 cm. S rastrem o velikosti 29 x 66 čtverečků. Kruhová nádoba je veliká 26,5 cm s půdorysem o průměru 15 cm. Rastr je v každém řádku posunut o 60 stupňů doprava. Celková velikost rastru je 32 x 64 koleček. Na ploše obou váz se nachází rastr, který je vyplněn technikou inkrustace. Rastr je vyplňovaný kameninovou engobou obarvenou v různých barvách. Inkrustace je schovaná pod transparentní glazurou. Dekor, jenž se v rastru objevuje, je abstraktní s využitím náhody v podobě barevných čar, dekoru vycházejícího z generovaných obrazců z celulárního automatu a nahodilosti obrazců, které jsou vytvořeny v malém rastu který je pokládán vedle sebe.
Anotace v angličtině
The whole work is based on the technique of inlay, which operates on the principle of carving decorations into a ceramic vessel. Subsequently, the carved patterns are filled with the same ceramic material, which has been colored to create decorative and colorful designs. The decor is displayed in the style of flip-dot and LED displays, which are depicted in a grid pattern on the surface. The vase decorations draw inspiration from computer art, where the decor is generated continuously or correspondingly. This is achieved by gradually overlaying individual patterns, repeating several shapes on the surface, or filling rows with sequences of empty and filled dots with mathematically changing proportions.
The work consists of two vases with rounded square and circular bases, featuring rounded edges around the neck of the vessel and the bottom part near the foot. These vessels are made of light-colored stoneware filled with colored stoneware paste. The square vessel measures 22 cm in height with a base of 13.5 x 13.5 cm and is divided into a grid of 29 x 66 squares. The circular vessel is 26.5 cm with a base diameter of 15 cm. Its grid is shifted 60 degrees to the right in each row. The overall grid size is 32 x 64 circles. Both vases' surfaces contain a filled grid using the inlay technique. The grid is filled with stoneware engobe colored in various hues and is concealed under a transparent glaze. The decor in the grid is abstract, utilizing chance in the form of colored lines, decor derived from generated patterns like cellular automata, and patterns created in small grids which are placed next to each other.
Klíčová slova
Inkrustace, rastr, počítačové umění, překlápěcí panely, lití do sádrové formy
Klíčová slova v angličtině
Inlay, raster, computer art, flip dot panels, casting into a plaster mold
Rozsah průvodní práce
39 s. (22 596 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Celá práce vyhází z techniky inkrustace, jenž pracuje na principu rytí dekoru do keramické nádoby. Následné vyplnění rytiny stejnou keramickou hmotou, jenž byla obarvena pro vytvoření zdobných a barevných dekorů. Dekor je zobrazován ve stylu překlápěcích a led displejů které jsou zobrazeny v rastru na ploše. Dekor váz vychází z počítačového umění, kdy je generován dekor, který na sebe navazuje nebo koresponduje v principu. Postupným překrýváním jednotlivých obrazců, opakováním několika tvarů na ploše či zaplněním řádek v sekvenci prázdných a plných bodů s matematicky se měnícími poměry.
Práce se skládá ze dvou váz zaobleného čtvercového a kruhového půdorysu se zaoblenými hranami v oblasti hrdla nádoby a spodní části u nožičky. Nádoby jsou vyrobeny ze světlé kameniny vyplňované obarvenou kameninovou hmotou barvítky. Čtvercová nádoba je o velikosti 22 cm na výšku s půdorysem 13,5 x 13,5 cm. S rastrem o velikosti 29 x 66 čtverečků. Kruhová nádoba je veliká 26,5 cm s půdorysem o průměru 15 cm. Rastr je v každém řádku posunut o 60 stupňů doprava. Celková velikost rastru je 32 x 64 koleček. Na ploše obou váz se nachází rastr, který je vyplněn technikou inkrustace. Rastr je vyplňovaný kameninovou engobou obarvenou v různých barvách. Inkrustace je schovaná pod transparentní glazurou. Dekor, jenž se v rastru objevuje, je abstraktní s využitím náhody v podobě barevných čar, dekoru vycházejícího z generovaných obrazců z celulárního automatu a nahodilosti obrazců, které jsou vytvořeny v malém rastu který je pokládán vedle sebe.
Anotace v angličtině
The whole work is based on the technique of inlay, which operates on the principle of carving decorations into a ceramic vessel. Subsequently, the carved patterns are filled with the same ceramic material, which has been colored to create decorative and colorful designs. The decor is displayed in the style of flip-dot and LED displays, which are depicted in a grid pattern on the surface. The vase decorations draw inspiration from computer art, where the decor is generated continuously or correspondingly. This is achieved by gradually overlaying individual patterns, repeating several shapes on the surface, or filling rows with sequences of empty and filled dots with mathematically changing proportions.
The work consists of two vases with rounded square and circular bases, featuring rounded edges around the neck of the vessel and the bottom part near the foot. These vessels are made of light-colored stoneware filled with colored stoneware paste. The square vessel measures 22 cm in height with a base of 13.5 x 13.5 cm and is divided into a grid of 29 x 66 squares. The circular vessel is 26.5 cm with a base diameter of 15 cm. Its grid is shifted 60 degrees to the right in each row. The overall grid size is 32 x 64 circles. Both vases' surfaces contain a filled grid using the inlay technique. The grid is filled with stoneware engobe colored in various hues and is concealed under a transparent glaze. The decor in the grid is abstract, utilizing chance in the form of colored lines, decor derived from generated patterns like cellular automata, and patterns created in small grids which are placed next to each other.
Klíčová slova
Inkrustace, rastr, počítačové umění, překlápěcí panely, lití do sádrové formy
Klíčová slova v angličtině
Inlay, raster, computer art, flip dot panels, casting into a plaster mold
Zásady pro vypracování
Vyberte si historickou keramickou techniku, naučte se ji a ovládněte.
Na základě získané zkušenosti navrhněte její verzi pro uživatele 21.století.
Tvůrčí záměr: Tvůrčí záměr mé závěrečné práce je osvojit si historickou keramickou
techniku a převést ji do autorského designu tak aby mluvila současným designem.
Způsob realizace: Rešerše, zvolení techniky používané v historii keramické tvorby,
převzetí a ovládnutí dané techniky výroby, převedení techniky výroby keramiky do současného designu.
Cíl: zvládnutí historické keramické techniky a její využití k autorskému dílu,
které mluví současným jazykem.
Předpokládaný charakter výstupu: Autorský soubor minimálně 3 kusů.
Rozsah průvodní zprávy: Minimálně 4 normostrany.
Zásady pro vypracování
Vyberte si historickou keramickou techniku, naučte se ji a ovládněte.
Na základě získané zkušenosti navrhněte její verzi pro uživatele 21.století.
Tvůrčí záměr: Tvůrčí záměr mé závěrečné práce je osvojit si historickou keramickou
techniku a převést ji do autorského designu tak aby mluvila současným designem.
Způsob realizace: Rešerše, zvolení techniky používané v historii keramické tvorby,
převzetí a ovládnutí dané techniky výroby, převedení techniky výroby keramiky do současného designu.
Cíl: zvládnutí historické keramické techniky a její využití k autorskému dílu,
které mluví současným jazykem.
Předpokládaný charakter výstupu: Autorský soubor minimálně 3 kusů.
Rozsah průvodní zprávy: Minimálně 4 normostrany.
Seznam doporučené literatury
HANKÝŘ, Vladimír a Jaroslav KUTZENDORFER. Technologie keramiky. Praha. Silikátový svaz, 2008.
ISBN978-80-8685-48-1.
VLČKOVÁ, Lucie a Alice HEKRDLOVÁ. ed. Krásná jizba DP 1927-1948: Design pro demokracii.
V Praze: Uměleckoprůmyslové museum, 2019. ISBN 978-80-7101-180-4.
Seznam doporučené literatury
HANKÝŘ, Vladimír a Jaroslav KUTZENDORFER. Technologie keramiky. Praha. Silikátový svaz, 2008.
ISBN978-80-8685-48-1.
VLČKOVÁ, Lucie a Alice HEKRDLOVÁ. ed. Krásná jizba DP 1927-1948: Design pro demokracii.
V Praze: Uměleckoprůmyslové museum, 2019. ISBN 978-80-7101-180-4.