Tématem diplomové práce je vývoj koláže a její proměny a přesahy k netradičním výtvarným technikám. Teoretická část se zabývá koláží a jejími možnostmi zpodobnění. Představuje ji z hlediska jednotlivých technik a principů. S kolážemi jsou popisování i její významní představitelé, jenž ji nezvratně pozměnili a vnesli do ní nové možnosti myšlení a ztvárnění (př. muchláž, dekoláž). Praktická část představuje pět tematických koláží zaměřené na techniku koláže a jiné její principy. Jednotlivé komponenty vytváří konečný výsledek. Cílem kvalifikační práce je teoretické vymezení a seznámení s východisky koláže ve výtvarné výchově. Praktická část je inspirovaná netradičními technikami a historickými souvislostmi v návaznosti na aktuální geopolitickou situaci.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis is the development of collage and its changes and overlaps to non-traditional art techniques. The theoretical part deals with collage and its possibilities of representation. It presents it in terms of individual techniques and principles. Collage is described along with its important representatives who have irreversibly changed it and introduced new possibilities of thinking and representation (e.g. crumplage, decollage). The practical part presents five thematic collages focusing on the technique of collage and its other principles. The individual components create the final result. The aim of the qualification work is the theoretical definition and introduction to the basics of collage in art education. The practical part is inspired by non-traditional techniques and historical context in relation to the current geopolitical situation.
Klíčová slova
Koláž, asambláž, dekoláž, umělecký objekt, instalace, Jiří Kolář, Karel Čapek, Válka s mloky, výtvarná výchova
Klíčová slova v angličtině
Collage, assemblage, decollage, art object, installation, Jiří Kolář, Karel Čapek, War with the Newts, art education
Rozsah průvodní práce
83 s. (111 168 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je vývoj koláže a její proměny a přesahy k netradičním výtvarným technikám. Teoretická část se zabývá koláží a jejími možnostmi zpodobnění. Představuje ji z hlediska jednotlivých technik a principů. S kolážemi jsou popisování i její významní představitelé, jenž ji nezvratně pozměnili a vnesli do ní nové možnosti myšlení a ztvárnění (př. muchláž, dekoláž). Praktická část představuje pět tematických koláží zaměřené na techniku koláže a jiné její principy. Jednotlivé komponenty vytváří konečný výsledek. Cílem kvalifikační práce je teoretické vymezení a seznámení s východisky koláže ve výtvarné výchově. Praktická část je inspirovaná netradičními technikami a historickými souvislostmi v návaznosti na aktuální geopolitickou situaci.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis is the development of collage and its changes and overlaps to non-traditional art techniques. The theoretical part deals with collage and its possibilities of representation. It presents it in terms of individual techniques and principles. Collage is described along with its important representatives who have irreversibly changed it and introduced new possibilities of thinking and representation (e.g. crumplage, decollage). The practical part presents five thematic collages focusing on the technique of collage and its other principles. The individual components create the final result. The aim of the qualification work is the theoretical definition and introduction to the basics of collage in art education. The practical part is inspired by non-traditional techniques and historical context in relation to the current geopolitical situation.
Klíčová slova
Koláž, asambláž, dekoláž, umělecký objekt, instalace, Jiří Kolář, Karel Čapek, Válka s mloky, výtvarná výchova
Klíčová slova v angličtině
Collage, assemblage, decollage, art object, installation, Jiří Kolář, Karel Čapek, War with the Newts, art education
Zásady pro vypracování
Východiskem teoretické části diplomové práce by měly být "netradiční techniky" v moderním a současném umění, role koláže jako průkopnické techniky a příčiny jejich uplatnění. V dalších kapitolách se zaměřte na typologii koláže a její proměny od kubismu přes dadaismus, surrealismus k bohaté škále technik u Jiřího Koláře až k dekolážím neodadaismu. Zvýšená pozornost by měla být věnována uplatnění koláže v českém moderním a současném umění.
V didaktické části připravte projekt postavený na možnostech využití koláže a dalších příbuzných technik v hodinách výtvarné výchovy a realizujte jej v rámci pedagogické praxe.
Zásady pro vypracování
Východiskem teoretické části diplomové práce by měly být "netradiční techniky" v moderním a současném umění, role koláže jako průkopnické techniky a příčiny jejich uplatnění. V dalších kapitolách se zaměřte na typologii koláže a její proměny od kubismu přes dadaismus, surrealismus k bohaté škále technik u Jiřího Koláře až k dekolážím neodadaismu. Zvýšená pozornost by měla být věnována uplatnění koláže v českém moderním a současném umění.
V didaktické části připravte projekt postavený na možnostech využití koláže a dalších příbuzných technik v hodinách výtvarné výchovy a realizujte jej v rámci pedagogické praxe.
Seznam doporučené literatury
Bláha, J.: Křižovatka geneze moderního moderního malířství a hudby. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha 2007, ISBN 978-80-7290-291-0
Bláha, J.: Výtvarné umění a hudba. Tvar, Prostor a čas I/1. TOGGA, Praha 2013, ISBN 978-80-7476-019-8
Bois, Y., Buchloh, B., Foster, H., Kraussová, R.: Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Slovart 2007. ISBN 978-80-7209-952-8
Devětsil 1920-1931. Galerie hlavního města Prahy, 2019, ISBN 978-80-7010-160-5
Effenberger, V.: Výtvarné projevy surrealismu. Odeon, 1969. ISBN 09/1-01-514-69
Jiří Kolář ze sbírky Jana a Medy Mládkových, Museum Kampa, Praha 2014, ISBN 978-80-87344-22-4
Kolář, J.: Koláže objekty. NG v Praze, 1993. ISBN 80-7035-049-0
Kolář, J.: Slovník metod, Okřídlený osel, Gallery Praha 1999. ISBN 80- 86010-17-1
Machalický, J. Česká koláž: Sbírka Pražské plynárenské. Gallery, 2010. ISBN 80-86010-97-X.
Michalová, R.: Karel Teige. Kapitán avantgardy. KANT, Praha 2016, ISBN 978-80-7437-171-4
Pospiszyl, T.: Asociativní dějepis umění. Tranzit.cz, Praha 2014, ISBN 978-80-87259 -28-3
Seznam doporučené literatury
Bláha, J.: Křižovatka geneze moderního moderního malířství a hudby. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha 2007, ISBN 978-80-7290-291-0
Bláha, J.: Výtvarné umění a hudba. Tvar, Prostor a čas I/1. TOGGA, Praha 2013, ISBN 978-80-7476-019-8
Bois, Y., Buchloh, B., Foster, H., Kraussová, R.: Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Slovart 2007. ISBN 978-80-7209-952-8
Devětsil 1920-1931. Galerie hlavního města Prahy, 2019, ISBN 978-80-7010-160-5
Effenberger, V.: Výtvarné projevy surrealismu. Odeon, 1969. ISBN 09/1-01-514-69
Jiří Kolář ze sbírky Jana a Medy Mládkových, Museum Kampa, Praha 2014, ISBN 978-80-87344-22-4
Kolář, J.: Koláže objekty. NG v Praze, 1993. ISBN 80-7035-049-0
Kolář, J.: Slovník metod, Okřídlený osel, Gallery Praha 1999. ISBN 80- 86010-17-1
Machalický, J. Česká koláž: Sbírka Pražské plynárenské. Gallery, 2010. ISBN 80-86010-97-X.
Michalová, R.: Karel Teige. Kapitán avantgardy. KANT, Praha 2016, ISBN 978-80-7437-171-4
Pospiszyl, T.: Asociativní dějepis umění. Tranzit.cz, Praha 2014, ISBN 978-80-87259 -28-3