Bakalářská práce se zabývá konstrukčním návrhem komponentu pro
zlepšení absorpce energie při nárazu hlavou zezadu do sedadla
s uvážením všech zákonných požadavků. Dále shrnutím důležitých
vlastností materiálů pro absorpci nárazové energie a jejich návrhem
pro navrženou komponentu. Analýza návrhů pomocí řešičů v
softwaru NX s vyhodnocením výsledků a stanovením závěrečných
doporučení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the structural design of a component to
improve the energy absorption during a rear head impact on a seat, taking
into account all legal requirements. Furthermore, it summarizes the
important properties of materials for impact energy absorption and their
design for the proposed component. Analysis of the designs using solvers
in NX software with evaluation of the results and determination of final
recommendations.
Klíčová slova
Osobní automobily, absorpce energie, metoda konečných prvků, pasivní
bezpečnost, simulace, sedadlo, opěrka hlavy, normy
Klíčová slova v angličtině
Passenger cars, energy absorption, finite element analysis, passive safety,
simulation, seat, head restraint, standards
Rozsah průvodní práce
45
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá konstrukčním návrhem komponentu pro
zlepšení absorpce energie při nárazu hlavou zezadu do sedadla
s uvážením všech zákonných požadavků. Dále shrnutím důležitých
vlastností materiálů pro absorpci nárazové energie a jejich návrhem
pro navrženou komponentu. Analýza návrhů pomocí řešičů v
softwaru NX s vyhodnocením výsledků a stanovením závěrečných
doporučení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the structural design of a component to
improve the energy absorption during a rear head impact on a seat, taking
into account all legal requirements. Furthermore, it summarizes the
important properties of materials for impact energy absorption and their
design for the proposed component. Analysis of the designs using solvers
in NX software with evaluation of the results and determination of final
recommendations.
Klíčová slova
Osobní automobily, absorpce energie, metoda konečných prvků, pasivní
bezpečnost, simulace, sedadlo, opěrka hlavy, normy
Klíčová slova v angličtině
Passenger cars, energy absorption, finite element analysis, passive safety,
simulation, seat, head restraint, standards
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je technický návrh možností ve zlepšení absorbování energie při nárazu hlavou pro automobilové sedačky. Dále provést specifikaci požadavků s ohledem na správnou funkčnost. Konstrukční návrh by měl obsahovat rozbor používaných konstrukčních řešení, geometrie materiálu (geometrie žeber), rozbor technických možností jednotlivých řešení, splňovat požadavky technické jednoduchosti a respektovat bezpečnostní požadavky. U výsledného řešení provést komplexní hodnocení pro maximální možnou absorpci energie při dopadu impaktoru.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je technický návrh možností ve zlepšení absorbování energie při nárazu hlavou pro automobilové sedačky. Dále provést specifikaci požadavků s ohledem na správnou funkčnost. Konstrukční návrh by měl obsahovat rozbor používaných konstrukčních řešení, geometrie materiálu (geometrie žeber), rozbor technických možností jednotlivých řešení, splňovat požadavky technické jednoduchosti a respektovat bezpečnostní požadavky. U výsledného řešení provést komplexní hodnocení pro maximální možnou absorpci energie při dopadu impaktoru.
Seznam doporučené literatury
[1] VALA, M. Teorie a konstrukce silničních vozidel I. Univerzita Pardubice, Pardubice, 2003
[2] VLK, F. Stavba motorových vozidel. Brno: Vlk, 2005