Studentka se v kvalifikační práci zabývá tématem spontaneity ve výtvarném projevu u dětí mladšího školního věku. Zajímá se o to, jak lze využít spontánního projevu dětí v rámci řízených výtvarných edukačních činností. V rámci teoretické části se bude věnovat pojmům - spontánní výtvarný projev dětí, vývoj dětského výtvarného projevu, činnosti spontánní a řízené, umění 20. a 21. stol. jako inspirační zdroj výtvarné pedagogiky v ZŠ, tvořivost jako podstata řízených výtvarných činnosti. V návaznosti na svou praxi v ZŠ analyzuje nasbírané materiály a využije je jako východiska pro vlastní návrhy řízených výtvarných činností.
Annotation in English
In this bachelor's thesis, its author concentrates on the theme of spontaneity of younger school-age children's artistic expression. The primary aim of this thesis is to introduce the concept of children's spontaneous artistic creation and how they could be more included within guided artistic activities in school environment. The theoretical part focuses on terms such as children's spontaneous artistic expression, the evolution of children's artistic expression, guided and spontaneous activities, 20th and 21st century art as an inspiration within art education in elementary school and creativity as the essence of all guided artistic activities. Based on the author's experience with teaching elementary school's children, she then analyzes acquired materials and uses them as an inspiring resource for her own suggestions of guided artistic activities.
Keywords
výtvarná tvorba, spontánnost, řízená činnost, výtvarná výchova, kreativita, školní prostředí, moderní a současné umění
Keywords in English
art expression, spontaneity, guided activity, art education, creativity, school environment, modern and contemporary art
Length of the covering note
49 s. (88 314 znaků)
Language
CZ
Annotation
Studentka se v kvalifikační práci zabývá tématem spontaneity ve výtvarném projevu u dětí mladšího školního věku. Zajímá se o to, jak lze využít spontánního projevu dětí v rámci řízených výtvarných edukačních činností. V rámci teoretické části se bude věnovat pojmům - spontánní výtvarný projev dětí, vývoj dětského výtvarného projevu, činnosti spontánní a řízené, umění 20. a 21. stol. jako inspirační zdroj výtvarné pedagogiky v ZŠ, tvořivost jako podstata řízených výtvarných činnosti. V návaznosti na svou praxi v ZŠ analyzuje nasbírané materiály a využije je jako východiska pro vlastní návrhy řízených výtvarných činností.
Annotation in English
In this bachelor's thesis, its author concentrates on the theme of spontaneity of younger school-age children's artistic expression. The primary aim of this thesis is to introduce the concept of children's spontaneous artistic creation and how they could be more included within guided artistic activities in school environment. The theoretical part focuses on terms such as children's spontaneous artistic expression, the evolution of children's artistic expression, guided and spontaneous activities, 20th and 21st century art as an inspiration within art education in elementary school and creativity as the essence of all guided artistic activities. Based on the author's experience with teaching elementary school's children, she then analyzes acquired materials and uses them as an inspiring resource for her own suggestions of guided artistic activities.
Keywords
výtvarná tvorba, spontánnost, řízená činnost, výtvarná výchova, kreativita, školní prostředí, moderní a současné umění
Keywords in English
art expression, spontaneity, guided activity, art education, creativity, school environment, modern and contemporary art
Research Plan
Za primární cíl této bakalářské práce si její autorka stanovuje představení konceptu spontaneity ve výtvarných počinech žáků mladšího školního věku v rámci nejen edukativního prostředí. V praktické části dále naváže na podněty z teoretické části za cílem vytvoření vlastních návrhů na řízené kreativní činnosti, jejichž stěžejním bodem je práce se spontánností. Předpokládaný rozsah bakalářské práce je 30 - 40 normostran.
Research Plan
Za primární cíl této bakalářské práce si její autorka stanovuje představení konceptu spontaneity ve výtvarných počinech žáků mladšího školního věku v rámci nejen edukativního prostředí. V praktické části dále naváže na podněty z teoretické části za cílem vytvoření vlastních návrhů na řízené kreativní činnosti, jejichž stěžejním bodem je práce se spontánností. Předpokládaný rozsah bakalářské práce je 30 - 40 normostran.
Recommended resources
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
PODLIPSKÝ, Rudolf, Jaroslav VANČÁT, Věra UHL SKŘIVANOVÁ a Vladimíra ZIKMUNDOVÁ. Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání. Plzeň: ZČU v Plzni, 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2003. Texty pro distanční studium. ISBN 80-7290-121-4.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarný projev dítěte předškolního věku v jednadvacátém století. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3818-4.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pedagogika umění – umění pedagogiky, aneb, Přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.
Recommended resources
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
PODLIPSKÝ, Rudolf, Jaroslav VANČÁT, Věra UHL SKŘIVANOVÁ a Vladimíra ZIKMUNDOVÁ. Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání. Plzeň: ZČU v Plzni, 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2003. Texty pro distanční studium. ISBN 80-7290-121-4.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarný projev dítěte předškolního věku v jednadvacátém století. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3818-4.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pedagogika umění – umění pedagogiky, aneb, Přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.