Cílem závěrečné práce je realizovat v praxi (např. ve školní družině) alespoň tři
výtvarné aktivity zaměřené na zprostředkování současného umění. Při realizaci aktivit
je kladen důraz na rozvíjení kreativity u dětí, jejich imaginace a vizuální gramotnosti.
V teoretické části práce studentka objasní tvorbu některých současných umělců, které
si zvolí jako inspirační východisko výtvarných aktivit (např. Cyril Hančl, Krištof
Kintera). Pro účely edukace interpretuje některá jejich díla. S oporou o literaturu z
oblasti didaktiky výtvarné výchovy vysvětlí současné cíle výtvarné výchovy a přínos
zprostředkovávání uměleckých děl pro edukaci. Praktická část obsahuje písemnou
přípravu edukačních výtvarných aktivit dle didaktické struktury, důkladnou reflexi
výuky, fotodokumentaci edukačního procesu a výstupů výtvarné tvorby.
Anotace v angličtině
The aim of the graduate thesis is to implement in practice (e.g. in a childcare) at least
three art activities focused on the mediation of contemporary art. In the
implementation of the activities, the emphasis is on developing children's creativity,
imagination and visual literacy. In the theoretical part of the work, the student will
explain the work of some contemporary artists, which she chooses as inspiration for
the art activities (e.g. Cyril Hančl, Krištof Kintera). For the purpose of education she
interprets some of their works. With the support of literature from the field of didactics
of art education, she explains the current goals of art education and the contribution of
mediating works of art to education. The practical part includes the written preparation
of educational art activities according to the didactic structure, a thorough reflection on
the teaching, photo documentation of the educational process and the outcomes of the
artwork.
Klíčová slova
Současné umění, Cyril Hančl, Krištof Kintera, galerijní edukace, Galerie Rudolfinum
Cílem závěrečné práce je realizovat v praxi (např. ve školní družině) alespoň tři
výtvarné aktivity zaměřené na zprostředkování současného umění. Při realizaci aktivit
je kladen důraz na rozvíjení kreativity u dětí, jejich imaginace a vizuální gramotnosti.
V teoretické části práce studentka objasní tvorbu některých současných umělců, které
si zvolí jako inspirační východisko výtvarných aktivit (např. Cyril Hančl, Krištof
Kintera). Pro účely edukace interpretuje některá jejich díla. S oporou o literaturu z
oblasti didaktiky výtvarné výchovy vysvětlí současné cíle výtvarné výchovy a přínos
zprostředkovávání uměleckých děl pro edukaci. Praktická část obsahuje písemnou
přípravu edukačních výtvarných aktivit dle didaktické struktury, důkladnou reflexi
výuky, fotodokumentaci edukačního procesu a výstupů výtvarné tvorby.
Anotace v angličtině
The aim of the graduate thesis is to implement in practice (e.g. in a childcare) at least
three art activities focused on the mediation of contemporary art. In the
implementation of the activities, the emphasis is on developing children's creativity,
imagination and visual literacy. In the theoretical part of the work, the student will
explain the work of some contemporary artists, which she chooses as inspiration for
the art activities (e.g. Cyril Hančl, Krištof Kintera). For the purpose of education she
interprets some of their works. With the support of literature from the field of didactics
of art education, she explains the current goals of art education and the contribution of
mediating works of art to education. The practical part includes the written preparation
of educational art activities according to the didactic structure, a thorough reflection on
the teaching, photo documentation of the educational process and the outcomes of the
artwork.
Klíčová slova
Současné umění, Cyril Hančl, Krištof Kintera, galerijní edukace, Galerie Rudolfinum
Cílem závěrečné práce je realizovat v praxi (např. ve školní družině) alespoň tři výtvarné aktivity zaměřené na zprostředkování současného umění. Při realizaci aktivit je kladen důraz na rozvíjení kreativity u dětí, jejich imaginace a vizuální gramotnosti.
V teoretické části práce studentka objasní tvorbu některých současných umělců, které si zvolí jako inspirační východisko výtvarných aktivit (např. Cyril Hančl, Krištof Kintera). Pro účely edukace interpretuje některá jejich díla. S oporou o literaturu z oblasti didaktiky výtvarné výchovy vysvětlí současné cíle výtvarné výchovy a přínos zprostředkovávání uměleckých děl pro edukaci.
Praktická část obsahuje písemnou přípravu edukačních výtvarných aktivit dle didaktické struktury, důkladnou reflexi výuky, fotodokumentaci edukačního procesu a výstupů výtvarné tvorby.
Zásady pro vypracování
Cílem závěrečné práce je realizovat v praxi (např. ve školní družině) alespoň tři výtvarné aktivity zaměřené na zprostředkování současného umění. Při realizaci aktivit je kladen důraz na rozvíjení kreativity u dětí, jejich imaginace a vizuální gramotnosti.
V teoretické části práce studentka objasní tvorbu některých současných umělců, které si zvolí jako inspirační východisko výtvarných aktivit (např. Cyril Hančl, Krištof Kintera). Pro účely edukace interpretuje některá jejich díla. S oporou o literaturu z oblasti didaktiky výtvarné výchovy vysvětlí současné cíle výtvarné výchovy a přínos zprostředkovávání uměleckých děl pro edukaci.
Praktická část obsahuje písemnou přípravu edukačních výtvarných aktivit dle didaktické struktury, důkladnou reflexi výuky, fotodokumentaci edukačního procesu a výstupů výtvarné tvorby.
Seznam doporučené literatury
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-90- 2267-2-8.
Kateřina PŘIDALOVÁ, Jakub BACHORÍK. Co je vlastně design? Praha: UMPRUM, 2021, ISBN: 9788088308287.
RUHRBERG, Karl, Manfred SCHNECKENBURGER, Christiane FRICKEOVÁ a Klaus HONNEF. Umění 20. století. Editor Ingo F. WALTHER, přeložil Blanka PSCHEIDTOVÁ, přeložil Jindřich SCHWIPPEL. Praha: Slovart, 2004. ISBN 978-80-7209-521-6.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
FULKOVÁ, Marie, HAJDUŠKOVÁ, Lucie, SEHNALÍKOVÁ, Vladimíra, Galerijní a muzejní edukace. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290- 535-5.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana a Alena DRURY SOJKOVÁ (eds.). Participace v umění a ve výchově. Dokořán, Masarykova univerzita Brno, 2021. ISBN: 978-80-7675-040-1.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-90- 2267-2-8.
Kateřina PŘIDALOVÁ, Jakub BACHORÍK. Co je vlastně design? Praha: UMPRUM, 2021, ISBN: 9788088308287.
RUHRBERG, Karl, Manfred SCHNECKENBURGER, Christiane FRICKEOVÁ a Klaus HONNEF. Umění 20. století. Editor Ingo F. WALTHER, přeložil Blanka PSCHEIDTOVÁ, přeložil Jindřich SCHWIPPEL. Praha: Slovart, 2004. ISBN 978-80-7209-521-6.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
FULKOVÁ, Marie, HAJDUŠKOVÁ, Lucie, SEHNALÍKOVÁ, Vladimíra, Galerijní a muzejní edukace. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290- 535-5.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana a Alena DRURY SOJKOVÁ (eds.). Participace v umění a ve výchově. Dokořán, Masarykova univerzita Brno, 2021. ISBN: 978-80-7675-040-1.