Bakalářská práce "Volební kampaň v soudní judikatuře v ČR" pojednává o problematice volební kampaně v rámci politické soutěže na území České republiky. Představuje základní pojmy spojené s tímto tématem a popisuje možnosti volební kampaně. Dále se věnuje legislativním úpravám, zejména pak ukotvení volební kampaně v Ústavě ČR, Listině základním práv a svobod, volebních zákonech a dalších ustanoveních. Významná část práce popisuje principy financování a hospodaření politických stran a jimi vedených volebních kampaní. V závěrečné části jsou pak rozebírány mnou vybrané kritické body současné právní úpravy volební kampaně a návrhy řešení této problematiky. Konečně pak představuji novou legislativu spojenou s volební kampaní, která bude uplatněna v rámci dalšího volebního období. Celá práce je doplněna o soudní nálezy, judikáty y a příklady z praxe, které podkládají teoretické poznatky.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis "Election campaign in judicial jurisprudence in the Czech Republic" discusses the issue of the election campaign within the framework of political competition in the territory of the Czech Republic. It presents the basic terms associated with this topic and describes the possibilities of the election campaign. He also deals with legislative amendments, in particular the anchoring of the election campaign in the Constitution of the Czech Republic, the Charter of Fundamental Rights and Freedoms, election laws and other provisions. A significant part of the work describes the principles of financing and management of political parties and their election campaigns. In the final part, the critical points selected by me in the current legal regulation of the election campaign and proposed solutions to this issue are analyzed. Finally, I present the new legislation associated with the election campaign, which will be implemented within the next election period. The entire work is supplemented by court findings, case law and examples from practice, which support the theoretical knowledge.
Klíčová slova
volební kampaň, judikatura, financování, transparentnost, politická soutěž
Klíčová slova v angličtině
election campaign, case law, financing, transparency, political competition
Rozsah průvodní práce
61
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce "Volební kampaň v soudní judikatuře v ČR" pojednává o problematice volební kampaně v rámci politické soutěže na území České republiky. Představuje základní pojmy spojené s tímto tématem a popisuje možnosti volební kampaně. Dále se věnuje legislativním úpravám, zejména pak ukotvení volební kampaně v Ústavě ČR, Listině základním práv a svobod, volebních zákonech a dalších ustanoveních. Významná část práce popisuje principy financování a hospodaření politických stran a jimi vedených volebních kampaní. V závěrečné části jsou pak rozebírány mnou vybrané kritické body současné právní úpravy volební kampaně a návrhy řešení této problematiky. Konečně pak představuji novou legislativu spojenou s volební kampaní, která bude uplatněna v rámci dalšího volebního období. Celá práce je doplněna o soudní nálezy, judikáty y a příklady z praxe, které podkládají teoretické poznatky.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis "Election campaign in judicial jurisprudence in the Czech Republic" discusses the issue of the election campaign within the framework of political competition in the territory of the Czech Republic. It presents the basic terms associated with this topic and describes the possibilities of the election campaign. He also deals with legislative amendments, in particular the anchoring of the election campaign in the Constitution of the Czech Republic, the Charter of Fundamental Rights and Freedoms, election laws and other provisions. A significant part of the work describes the principles of financing and management of political parties and their election campaigns. In the final part, the critical points selected by me in the current legal regulation of the election campaign and proposed solutions to this issue are analyzed. Finally, I present the new legislation associated with the election campaign, which will be implemented within the next election period. The entire work is supplemented by court findings, case law and examples from practice, which support the theoretical knowledge.
Klíčová slova
volební kampaň, judikatura, financování, transparentnost, politická soutěž
Klíčová slova v angličtině
election campaign, case law, financing, transparency, political competition
Zásady pro vypracování
Úvod
1. Základní pojmy
2. Ústavně-právní zakotvení volební kampaně v České republice
3. Financování volební kampaně
4. Soudní judikatura pojící se s volební kampaní
5. Návrhy de lege ferenda
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
1. Základní pojmy
2. Ústavně-právní zakotvení volební kampaně v České republice
3. Financování volební kampaně
4. Soudní judikatura pojící se s volební kampaní
5. Návrhy de lege ferenda
Závěr
Seznam doporučené literatury
PŠENIČKA, Stanislav. Zákon o sdružování v politických stranách a v politických hnutích: s komentářem a judikaturou. Praha: Leges, 2017. Komentátor. ISBN 978-80-7502-210-3
ŠIMRAL, Vít. Financování českých politických stran. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2016. Politologická řada, sv. č. 58. ISBN 8073254107
PODHRÁZKÝ, Milan: Přehled judikatury ve věcech voleb, referend a politických stran. ASPI, a. s., Praha 2008. ISBN 978-80-7357-291-4
GLUCKENSELIG, R.; HLADKÝ, J. aj.: Volební kampaň v České republice. Editováno ŠIMÍČEK, V. 1. vyd., Brno: Masarykova univerzita, 2000. ISBN 80-210-2352-X.
LEBEDOVÁ, Eva. Voliči, strany a negativní kampaň: politická komunikace v České republice. 1. vydání. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013 ISBN 978-80-7419-158-9
GERLOCH, Aleš, Jiří HŘEBEJK a Vladimír ZOUBEK. Ústavní systém České republiky. 6. aktualizované vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2022. ISBN 978-80-7380-865-5
Seznam doporučené literatury
PŠENIČKA, Stanislav. Zákon o sdružování v politických stranách a v politických hnutích: s komentářem a judikaturou. Praha: Leges, 2017. Komentátor. ISBN 978-80-7502-210-3
ŠIMRAL, Vít. Financování českých politických stran. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2016. Politologická řada, sv. č. 58. ISBN 8073254107
PODHRÁZKÝ, Milan: Přehled judikatury ve věcech voleb, referend a politických stran. ASPI, a. s., Praha 2008. ISBN 978-80-7357-291-4
GLUCKENSELIG, R.; HLADKÝ, J. aj.: Volební kampaň v České republice. Editováno ŠIMÍČEK, V. 1. vyd., Brno: Masarykova univerzita, 2000. ISBN 80-210-2352-X.
LEBEDOVÁ, Eva. Voliči, strany a negativní kampaň: politická komunikace v České republice. 1. vydání. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013 ISBN 978-80-7419-158-9
GERLOCH, Aleš, Jiří HŘEBEJK a Vladimír ZOUBEK. Ústavní systém České republiky. 6. aktualizované vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2022. ISBN 978-80-7380-865-5