Práce se soustředí na roli žen v soukromém prostoru. Zaměřuje se na možnosti aktérství a subverze genderové role jak v prostoru domova, tak i zahrady.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the role of women in private space. It focuses on the possibilities of agency and subversion of gender role both in the realm of home and in the garden.
Práce se soustředí na roli žen v soukromém prostoru. Zaměřuje se na možnosti aktérství a subverze genderové role jak v prostoru domova, tak i zahrady.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the role of women in private space. It focuses on the possibilities of agency and subversion of gender role both in the realm of home and in the garden.
Cílem práce je prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů zjistit, jestli z pohledu žen každodenní performance jejich rolí souvisejících s činnostmi v soukromém prostoru, otázka naplacené práce žen, tj. domácích prací a případně výchovy dětí, přispívá a potvrzuje vytváření sociální role žena. Jinak řečeno, performují ženy své role v soukromém prostoru právě z důvodu, že jsou jako ženské role a úkoly nahlíženy a jejich plnění je očekáváno? Přispívá tato akceptace k potvrzování jejich identity "žena?" Tato problematika bude nahlížena feministickou optikou, konkrétně z pozic post-moderní a post-strukturalistické perspektivy, zejména za použití konceptu performativity Judith Butler.
Obecné zásady:
Zpracování bakalářské/diplomové práce proběhne na základě doporučené literatury a pravidelných osobních konzultacích s vedoucím práce. Vedoucí práce si vyhrazuje právo pořádat semináře školených studentů k formální a obsahové stránce bakalářských prací, a to mimo konzultační hodiny, přičemž účast studenta je povinná, není-li to hrubě v rozporu s jeho časovými možnostmi. Práce bude vypracována v souladu s Etickým kodexem pro akademické pracovníky ZČU a rovněž v souladu s příslušnými vyhláškami ZČU a FF ZČU.
Povinné termíny v harmonogramu práce ve vztahu k osobě školitele:
Nejpozději do 31. 10. 2021 (resp. do 31. 10. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student/ka základní teze bakalářské práce včetně nástinu teoretického ukotvení a návrhu designu vlastního výzkumu, a to v rozsahu přibližně pěti normostran dle pokynů vedoucího práce.
Nejpozději do 31. 12. 2021 (resp. do 31. 12. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student/ka k posouzení nejméně jednu třetinu zamýšleného korpusu primárních dat.
Nejpozději do 1. 3. 2022 (resp. do 1. 3. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student/ka k posouzení vedoucímu práce pracovní verzi bakalářské práce, která bude obsahovat její základní části, zejména část teoretickou (s ohledem na téma).
Nejpozději do 31. 3. 2022 (resp. do 31. 3. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student/ka vedoucímu práce ucelený rukopis bakalářské práce k revizi.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů zjistit, jestli z pohledu žen každodenní performance jejich rolí souvisejících s činnostmi v soukromém prostoru, otázka naplacené práce žen, tj. domácích prací a případně výchovy dětí, přispívá a potvrzuje vytváření sociální role žena. Jinak řečeno, performují ženy své role v soukromém prostoru právě z důvodu, že jsou jako ženské role a úkoly nahlíženy a jejich plnění je očekáváno? Přispívá tato akceptace k potvrzování jejich identity "žena?" Tato problematika bude nahlížena feministickou optikou, konkrétně z pozic post-moderní a post-strukturalistické perspektivy, zejména za použití konceptu performativity Judith Butler.
Obecné zásady:
Zpracování bakalářské/diplomové práce proběhne na základě doporučené literatury a pravidelných osobních konzultacích s vedoucím práce. Vedoucí práce si vyhrazuje právo pořádat semináře školených studentů k formální a obsahové stránce bakalářských prací, a to mimo konzultační hodiny, přičemž účast studenta je povinná, není-li to hrubě v rozporu s jeho časovými možnostmi. Práce bude vypracována v souladu s Etickým kodexem pro akademické pracovníky ZČU a rovněž v souladu s příslušnými vyhláškami ZČU a FF ZČU.
Povinné termíny v harmonogramu práce ve vztahu k osobě školitele:
Nejpozději do 31. 10. 2021 (resp. do 31. 10. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student/ka základní teze bakalářské práce včetně nástinu teoretického ukotvení a návrhu designu vlastního výzkumu, a to v rozsahu přibližně pěti normostran dle pokynů vedoucího práce.
Nejpozději do 31. 12. 2021 (resp. do 31. 12. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student/ka k posouzení nejméně jednu třetinu zamýšleného korpusu primárních dat.
Nejpozději do 1. 3. 2022 (resp. do 1. 3. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student/ka k posouzení vedoucímu práce pracovní verzi bakalářské práce, která bude obsahovat její základní části, zejména část teoretickou (s ohledem na téma).
Nejpozději do 31. 3. 2022 (resp. do 31. 3. toho akademického roku, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student/ka vedoucímu práce ucelený rukopis bakalářské práce k revizi.
Seznam doporučené literatury
Butler, J. (1993). Bodies That Matter: On the Discursive Limits of "sex". New York, USA: Routledge.
Butler, J. (1999). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. New York, USA: Routledge.
Madanipour, A. (2003). Public and Private Spaces of the City. London, UK: Routledge.
Massey, D. (1994). Space, place and gender. Cambridge, UK: Polity Press.
McDowell, L., & Sharp, J. (1997). Space, gender, knowledge. Feminist readings. New York, USA: Routledge.
McDowell, L., & Sharp, J. (1997). Space, gender, knowledge. Feminist readings. New York, USA: Routledge.
Seznam doporučené literatury
Butler, J. (1993). Bodies That Matter: On the Discursive Limits of "sex". New York, USA: Routledge.
Butler, J. (1999). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. New York, USA: Routledge.
Madanipour, A. (2003). Public and Private Spaces of the City. London, UK: Routledge.
Massey, D. (1994). Space, place and gender. Cambridge, UK: Polity Press.
McDowell, L., & Sharp, J. (1997). Space, gender, knowledge. Feminist readings. New York, USA: Routledge.
McDowell, L., & Sharp, J. (1997). Space, gender, knowledge. Feminist readings. New York, USA: Routledge.