|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEE / PEJE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEE
/
PEJE
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Provoz elekt. části jaderných elektráren
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Provoz elektrické části jaderných elektráren
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
5 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEE/SNEVT, KEE/SNJT
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty kompetencemi, které jim umožní pochopení základních funkcí elektrických částí v jaderných elektrárnách. Také studenty seznámí se zpětnou vazbou reaktoru. Dalším cílem je seznámit studenty se systémem kontroly a řízení v jaderné elektrárně a s měřením a regulací bloku. Dalším tématem předmětu je provádění spolehlivostních analýz - Risk Management, PSA jaderné elektrárny a analýzy systémů jaderné elektrárny.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Absolvování cvičení, vypracování elaborátů z měření, splnění zadané semestrální práce.
Zkouška: Zvládnutí dané problematiky v rozsahu definovaném přednášejícím (test + ústní část).
|
Obsah
|
1. Jaderná energetika v ČR a ve světě - energetika a energetický mix v ČR a ve světě, provozované reaktory a elektrárny, JE Temelín a JE Dukovany, výhled do budoucnosti.
2. Technologie jaderných elektráren - jaderná elektrárna a jaderný reaktor, základní principy, okruhy jaderných elektráren, komponenty okruhů jaderné elektrárny s tlakovodním reaktorem - primární okruh, sekundární okruh, chladící okruh.
3. Technologie jaderných reaktorů - typy provozovaných jaderných reaktorů, rozdíly, parametry. Provozní vlastnosti a charakteristiky, technologie používaných reaktorů, reaktory IV. generace a SMR.
4. Provoz jaderného reaktoru - provozní režimy JR, dosahování kritického stavu, najíždění a spouštění dalších komponent, testy fyzikálního a energetického spouštění, provoz reaktoru, výpadek HCČ a TG, změny v AZ v průběhu vyhořívání, odstavení reaktoru.
5. Elektrická část JE - účinnost jaderné elektrárny, výkon jaderné elektrárny a vlastní spotřeba, vyvedení výkonu jaderného bloku, napájení vlastní spotřeby (pracovní, rezervní a nouzové), systémy zajištěného napájení (kategorizace a zařízení SZN).
6. Měření na JE + SKŘ - systémy kontroly a řízení jaderné elektrárny, bloková dozorna, SKŘ a jaderná bezpečnost (redundance, diverzita, separace), měření na jaderné elektrárně (teplotechnická měření, koncentrace kyseliny borité, měření neutronového toku).
7. Ekonomika provozu JE - výstavba, provozní a palivové náklady, jaderný účet, vyřazování JE z provozu, výsledná cena elektřiny, finanční aspekty uranového palivového cyklu (těžba, uranová ruda, obohacení, konverze, fabrikace, náklady spojené s vyhořelým jaderným palivem - skladování, přepracování, ukládaní).
8. Úvod do jaderné bezpečnosti a dozimetrie - základní principy a kritéria bezpečnosti jaderných zařízení, fyzické bariéry úniku RA látek a ochrana do hloubky, zásady radiační ochrany, dozimetrie (ionizující záření, základní dozimetrické veličiny, detekce ionizujícího záření).
9. Risk management na JE - identifikace a hodnocení rizik a jejich monitoring, předcházení a řízení během běžného provozu a mimořádných událostí.
10. Pravděpodobnostní hodnocení bezpečnosti (PSA) - kvalitativní a kvantitativní metody a nástroje pro určení bezpečnosti provozu JE, deterministické a pravděpodobnostní hodnocení bezpečnosti, strom událostí a strom poruch.
11. Jaderné havárie - úvod, stupnice INES, nejvýznamnější jaderné havárie.
12. Jaderné havárie - zkušenosti z havárií, vliv na bezpečnostní systémy a provoz současných reaktorů.
13. Měření na školním reaktoru VR-1.
Cvičení doplňují a rozšiřují látku probíranou na přednáškách. Jsou řešeny případové studie na základě známých jaderných havárií. Součástí cvičení je praktická výuka na školním reaktoru VR-1.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Ing. Jana Jiřičková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Ing. Jana Jiřičková, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Martin Lovecký, Ph.D. (30%),
Ing. David Mašata (100%),
Prof. Ing. Radek Škoda, Ph.D. (30%),
-
Cvičící:
Ing. Jana Jiřičková, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Martin Lovecký, Ph.D. (20%),
Ing. David Mašata (100%),
Ing. Luboš Piterka (60%),
Ing. Jiří Závorka (20%),
|
Literatura
|
-
Základní:
ZEMAN, Jaroslav. Reaktorová fyzika 1. ČVUT Praha, Fakulta jaderná a fyzikálně inţenýrská, 1989. ISBN 80-01-01933.
-
Rozšiřující:
DOE Fundamentals Handbook, Nuclear Physics and Reactor Theory. Washington D.C.: U.S. Department of Energy, 1993.
-
Doporučená:
Matějka, K. a kol.:. Experimentální úlohy na školním reaktoru. ČVUT Praha, 2005.
-
Doporučená:
Bečvář, Josef. Jaderné elektrárny. Praha : SNTL, 1981.
-
Doporučená:
Heřmanský, Bedřich. Jaderné reaktory. Praha : SNTL, 1981.
-
Doporučená:
JEVREMOVIC, Tatjana. Nuclear Principles in Engineering. 2005.
-
Doporučená:
Ibler, Zbyněk. Provoz jaderných elektráren. 1. vyd. Plzeň : VŠSE, 1987.
-
Doporučená:
Marguet, Serge. The Physics of Nuclear Reactors. Springer, 2017. ISBN 978-3-319-59560-3.
-
Doporučená:
Školící odbor ČEZ. Učební texty pro přípravu personálu. Jaderná elektrárna Temelín, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
100
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat základní termíny z oblasti elektrických částí jaderných elektráren |
vyjmenovat a popsat elektrické části jaderných elektráren |
vysvětlit základní funkce elektrických částí |
provést spolehlivostních analýz - Risk Management, PSA jaderné elektrárny |
popsat a analyzovat systémy jaderné elektrárny |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat důležitost elektrických částí jaderných elektráren |
uvést do souvislosti elektrické a neelektrické části jaderných elektráren |
navrhnout a regulovat elektrický výkon z jaderných elektráren |
rozpoznat a formulovat možné příčiny vzniku poruch na elektrických součástech jaderných elektráren |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
|
|
|
|