|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEE / SENS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEE
/
SENS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Solární energetické systémy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
17 / -
|
2 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEE/SNEVT
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět přináší komplexní pohled na problematiku solárních energetických systémů, jejich provozování a navrhování. Seznámit studenty se současnými a perspektivními směry a technologiemi solárních pasivních systémů. Vysvětlit fyzikální principy a vlastnosti nízkoteplotních a vysokoteplotních solárních termických systémů. Objasnit fyzikální principy činnosti fotovoltaických systémů a seznámit studenty s jejich technickými vlastnostmi a problematikou jejich provozování a návrhu. Vysvětlit způsoby diagnostiky a měření fotovoltaických systémů.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na zápočet: prokázání znalostí z látky probírané na přednáškách a cvičeních, vypracování protokolů z měření.
Požadavky na zkoušku: znalost probrané látky na přednáškách i cvičeních, zkouška písemná a ústní.
|
Obsah
|
1. solární záření, fyzikální základy, využitelnost solárního záření na Zemi, základní veličiny pro návrh a výpočet solárních systémů
2. rozdělení solárních systémů, pasivní solární systémy, solární architektura, trombeho stěna
3. nízkoteplotní solární systémy, systémy pro ohřev TUV, akumulace tepla, spolupráce s dalšími zdroji
4. vysokoteplotní solární systémy, věžové a parkové solární elektrárny, akumulace energie, spolupráce s konvenčními zdroji energie
5. fyzikální princip a teorie fotovoltaického jevu
6. základní vlastnosti fotovoltaických článků, VA charakteristika, závislost VA charakteristiky na ostatních veličinách
7. technologie křemíkových fotovoltaických článků
8. technologie fotovoltaických článků vyšších generací
9. konstrukce a výroba fotovoltaických článků a panelů
10. návrh a vlastnosti statických a pohyblivých fotovoltaických systémů, koncentrátorové systémy, zvyšování účinnosti
11. měření a monitorování fotovoltaických systémů, diagnostické metody používané při výrobě a provozu FV systémů
12. grid on, grid off provoz fotovoltaických systémů, akumulace energie, připojování fotovoltaických systémů do sítě
13. netradiční způsoby využití solární energie, významná solární zařízení v ČR a ve světě, ekonomika a legislativa solárních systémů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Henze, Andreas; Hillebrand, Werner. Elektrický proud ze slunce : fotovoltaika v praxi : technika, přehled trhu, návody ke stavbě. 1. vyd. Ostrava : HEL, 2000. ISBN 80-86167-12-7.
-
Základní:
C. Nelson, Vaughn ; Starcher, Kenneth L. Introduction to Renewable Energy. Introduction to Renewable Energy, 2015. ISBN 9781498701938.
-
Doporučená:
Krieg, Bernhard. Elektřina ze Slunce : Fotovoltaika v teorii a praxi. 1. čes. vyd. Ostrava : HEL, 1993.
-
Doporučená:
Haselhuhn, Ralf. Fotovoltaika : budovy jako zdroj proudu. Ostrava, 2011. ISBN 978-80-86167-33-6.
-
Doporučená:
Libra, Poulek. Solární energie. CZU Praha, 2005.
-
Doporučená:
Cihelka, Jaromír. Solární tepelná technika. 1. vyd. Praha : Tomáš Malina, 1994. ISBN 80-900759-5-9.
-
Doporučená:
Ladener, Heinz; Späte, Frank. Solární zařízení. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0362-9.
-
Doporučená:
Schulz, Heinz. Teplo ze slunce a země : energeticky úsporné topné systémy s podzemními zásobníky tepla, slunečními absorbéry a tepelnými čerpadly. 1. čes. vyd. Ostrava (HEL), 1999. ISBN 80-86167-09-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
102
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalost matematického a fyzikálního aparátu a metod měření elektrických i neelektrických veličin a schopnost jejich samostatného využití |
definovat základní elektroenergetické pojmy a zákony |
vysvětlit fyzikální principy výroby elektrické energie a základní termodynamické veličiny, děje, zákony a cykly |
popsat základní koncepci elektrizační soustavy a jednotlivé složky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat vysokoškolskou matematiku a fyziku na řešenou problematiku |
aplikovat základní výpočetní a simulační software |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat základní vlastnosti solárního záření a jeho energetické využití |
vysvětlit základní druhy a vlastnosti solárních pasivních systémů |
vysvětlit činnost nízkoteplotních a vysokoteplotních solárních systémů |
objasnit princip fotovoltaického jevu |
popsat jednotlivé typy fotovoltaických článků |
popsat technologii výroby FV článků a panelů |
vysvětlit způsob návrhu a provozování fotovoltaických systémů |
popsat diagnostické a měřicí metody používané v solární technice |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zhodnotit energetický potenciál lokality |
provést zjednodušený návrh solárního pasivního systému |
navrhnout a zhodnotit nízkoteplotní solární systém |
navrhnout a zhodnotit fotovoltaický systém |
provést jednotlivá měření fotovoltaických systémů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|