|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEE / TTE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEE
/
TTE
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Technologie tepelných elektráren
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
17 / -
|
0 / -
|
3 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEE/SNEE
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět se zabývá principy přeměny energie v tepelných elektrárnách, zvyšováním účinnosti tepelných oběhů, výpočtem tepelného oběhu, stanovením množství a úpravou pracovních látek ve výrobním systému elektrárny. Dále je řešen provoz a regulace elektrárenských bloků, kombinovaná výroba elektrické a tepelné energie, ORC cyklus, tepelný oběh paroplynné a jaderné elektrárny. Praktická výuka probíhá v Elektrárně Tušimice II.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
Odevzdání správně vypracované semestrální práce, povinná účast na blokové výuce probíhající na elektrárně v Tušimicích či Prunéřově.
Zkouška:
Zvládnutí dané problematiky v rozsahu definovaném přednášejícím (písemně příklad, ústně teoretická část).
|
Obsah
|
1. Principy přeměny energie v tepelných elektrárnách, transformační řetězce
2. Výroba páry v klasických tepelných elektrárnách, porovnání účinností jednotlivých fází, typy parogenerátorů, tepelné motory
3. Výpočet tepelného oběhu a zvyšování jeho účinnosti, Carnotův oběh a Rankine-Clausiův (R-C) oběh parních elektráren
4. Tepelný výpočet R-C oběhu bez přihřívání a bez regenerativního ohřevu napájecí vody, stanovení množství provozních látek a účinnosti
5. Zvyšování účinnosti R-C oběhu, změna provozních parametrů, přihřívání páry, regenerativní ohřev napájecí vody
6. Protitlaký cyklus, protitlaká turbína, teplárenství
7. Kombinovaná výroba elektrické a tepelné energie
8. ORC tepelné oběhy a plynové oběhy a jejich realizace při výrobě elektrické energie
9. Kombinované oběhy výroby elektrické energie, paroplynové oběhy
10. Jaderné elektrárny, tepelné oběhy v JE, typy jaderných reaktorů, odvod tepla z jaderného reaktoru
11. Provozní látky v tepelných elektrárnách, určení množství, kontrola, úpravy
12. Stanovení nákladových a environmentálních toků ve výrobním systému elektrárny, provoz elektrárenských bloků, jejich nasazování k pokrytí spotřeby elektrické energie
13. Regulace tepelných elektráren, řízení provozu a způsob najíždění
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Horlock, J. H. Combined power plants : including combined cycle gas turbine plants. 1st ed. Oxford : Pergamon Press, 1992. ISBN 0-08-040502-9.
-
Základní:
Dvorský, Emil; Hejtmánková, Pavla; Kocmich, Martin. Elektrárny : základy výroby elektrické energie : příklady. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1994. ISBN 80-7082-133-7.
-
Základní:
Dvorský, Emil; Hejtmánková, Pavla. Elektrárny : zvyšování účinnosti přeměn energie v tepelných elektrárnách : příklady. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1999. ISBN 80-7082-523-5.
-
Základní:
Šurovský, Jan. Spalovací turbíny. 2013. ISBN 978-80-260-4106-1.
-
Základní:
Lindsley, David; Grist, John. Thermal Power Plant Control and Instrumentation: The control of boilers and HRSGs (Energy Engineering) 2nd Edition. The Institution of Engineering and Technology, 2018. ISBN 978-1785614194.
-
Základní:
Liu, Xingrang; Bansal, Ramesh. Thermal Power Plants, Modeling, Control, a Efficiency Improvement. United States: Taylor & Francis Inc, 2016. ISBN 9781498708227.
-
Rozšiřující:
Dvorský, Emil; Hejtmánková, Pavla. Kombinovaná výroba elektrické a tepelné energie. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2005. ISBN 80-7300-118-7.
-
Doporučená:
Kehlhofer, Rolf et al. Combined-cycle gas & steam turbine power plants. 3rd ed.. Tulsa, 2008. ISBN 978-1-59370-168-0.
-
Doporučená:
Ibler, Zbyněk. Elektrárny. 1. vyd. Plzeň : VŠSE, 1984.
-
Doporučená:
Ibler, Zbyněk. Energetika v příkladech : technický průvodce energetika. 2. díl. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2003. ISBN 80-7300-097-0.
-
Doporučená:
Jaroslav Doležal; Jiří Šťastný; Jan Špetlík; Stanislav Bouček; Zbyněk Brettschneider. Jaderné a klasické elektrárny. Praha, 2011. ISBN 978-80-01-04936-5.
-
Doporučená:
Basu, Swapan;Debnath, Ajay Kumar. Power Plant Instrumentation and Control Handbook: A Guide to Thermal Power Plants. Academic Press, 2014. ISBN 978-0128009406.
-
Doporučená:
Kadrnožka, Jaroslav. Tepelné elektrárny a teplárny. 1. vyd. Praha : SNTL, 1984.
-
Doporučená:
Dipak Sarkar. Thermal Power Plant: Design and Operation. Elsevier, 2015. ISBN 0128017554.
-
Doporučená:
Matěna, Štěpán. Výroba a rozvod elektrické energie I. 2. upr. vyd. Praha : SNTL, 1978.
-
Doporučená:
Matěna, Štěpán. Výroba a rozvod elektrické energie II. 1. vyd. Praha : SNTL, 1975.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
135
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit probranou látku z předmětu KEE/EEN1 (Energetika 1) z bakalářského studia |
vysvětlit základy termodynamiky |
definovat základní termodynamické veličiny, děje a zákony |
vysvětlit základní elektroenergetické pojmy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
sestavit základní technologické schéma tepelných elektráren |
aplikovat základy vysokoškolské matematiky a fyziky (termodynamika) |
popsat diagram zatížení |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat tepelné oběhy v elektrárnách |
charakterizovat parogenerátory a tepelné motory |
vysvětlit Carnotův oběh a Rankine-Clausiův oběh a stanovit jejich účinnost
|
vysvětlit vliv změny provozních parametrů na účinnost tepelného oběhu |
vysvětlit Carnotizaci (regenerativní ohřev napájecí vody a přihřívání páry)
|
popsat protitlaký cyklus a kombinovanou výrobu elektrické a tepelné energie |
definovat ORC tepelné oběhy, plynové oběhy a vysvětlit princip paroplynové elektrárny |
popsat tepelné oběhy v jaderné elektrárně |
charakterizovat regulaci tepelných elektráren, řízení provozu a způsob najíždění |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provést energetickou bilanci tepelných elektráren |
stanovit účinnost elektrárny |
určit množství provozních látek |
určit parametry tepelného oběhu z i-s diagramu, parovodních tabulek a softwaru |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Studijní praxe, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Studijní praxe, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|