|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEI / CELS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEI
/
CELS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Číslicové elektronické systémy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
68 / -
|
3 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s problematikou číslicových systémů. Objasnit funkci číslicových součástek a typických obvodů. Porozumět problematice rozsáhlých číslicových systémů.
|
Požadavky na studenta
|
K úspěchu u zkoušky je třeba znát předepsanou látku, rozumět jí a znalosti umět použít. Součástí výsledné známky (s váhou do cca. 30%) je i hodnocení průběhu laboratorních cvičení za celý semestr a výsledky zápočtového testu.
K zápočtu je nutno prokázat znalost problematiky probírané na cvičení a úspěšně obhájit semestrální práci.
|
Obsah
|
1. Signály v číslicových systémech. Logické členy, obecné vlastnosti. Součástky a technologie. MOS spínač. Technologie CMOS (zmínka o bipol.).
2. Nevyužité vstupy, ochrana vstupů. Dynamické obvody. Členy s otevřeným kolektorem a třístavové členy. Sběrnice, terminátory.
3. Kombinační obvody. Základní pravidla pro práci s logickými výrazy. Pravdivostní tabulka. Minimalizace logických funkcí. Skupinová minimalizace. Mapy a jejich použití.
4. Základní kombinační funkční bloky. Návrh kombinačních obvodů. Přechodné děje v kombinačních obvodech.
5. Klopné obvody, chování, reakce na hodinový impuls (řízení hranou, hladinou, Master-Slave), metastabilita.
6. Sekvenční obvody. Přechodová a výstupní funkce. Synchronní a asynchronní sekvenční obvody. Popis grafem, rovnicemi, tabulkami. Ekvivalence automatů.
7. Řešení sekvenčních obvodů. Kódování stavů, neurčené stavy. Časování a max. kmitočet hodinových impulsů, časování vstupních signálů, předstih a přesah. Počáteční stav.
8. Problematika rozsáhlých systémů. Synchronizace, vzorkovače. Korespondenční provoz ("handshake"). Pipeline, paralelní zpracování. Systémy RTL.
9. Registry, datové a posuvné, podmínky správného časování hod. impulsů. Lineární čítače. Čítače, binární a modulo, asynchronní a synchronní. Čítače s dorazem. Aplikace čítačů pro měření, dělení kmitočtu, impulsní šířkovou modulaci.
10. Monostabilní KO. Principy časovacích obvodů. Synchronní impulsní obvody - detektor hrany, synchronní časovací obvody.
11. Paměti. Paměťové obvody RAM, statické a dynamické, ovládání, obnovování, typické průběhy cyklů. Paměti ROM, EEPROM, FLASH, programování obsahu. Speciální typy pamětí (FIFO, dvojbránová).
12. Programovatelné logické obvody FPGA.
13. Rezerva + doplnění vybraných témat
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici informacemi a materiály na Courseware ZČU.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Ing. Kamil Kosturik, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Jaroslav Fiřt, Ph.D. (100%),
Ing. Kamil Kosturik, Ph.D. (50%),
Prof. Ing. Jiří Pinker, CSc. (50%),
-
Cvičící:
Ing. Kamil Kosturik, Ph.D. (100%),
Ing. Petr Krist, Ph.D. (50%),
Ing. Zuzana Petránková, Ph.D. (100%),
Prof. Ing. Jiří Pinker, CSc. (100%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
41
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
9
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
18
|
Celkem
|
68
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
20
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
45
|
Celkem
|
65
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
65
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat základní vlastnosti elementátních elektronických součástek (dioda, tranzistor, operační zesilovač ...) |
vysvětlit vlastnosti základních kombinačních logických členů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
změřit základní parametry elektronických prvků |
navrhnout jednoduchý elektronický obvod |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat chování a vlastnosti kombinačních systémů |
popsat chování a vlastnosti sekvenčních systémů |
vysvětlit princip registrů a čítačů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout základní číslicové obvody |
přizpůsobit základní číslicové obvody |
analyzovat složité číslicové systémy |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Laboratorní praktika, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|