|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEI / CES
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEI
/
CES
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Číslicové elektronické systémy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
6 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAE/CES
|
Vyloučené předměty
|
KAE/CESA a KEI/CESA
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEI/SNAEI
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s problematikou číslicových systémů. Objasnit funkci číslicových součástek a typických obvodů.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: - účast na cvičeních (11 ze 13) - prokázání znalostí z problematiky (testy s úspěšností větší než 60%)
Zkouška: - kombinovaná forma: test a případné ústní dozkoušení dle výsledku testu - zkouškový test pro klasifikaci má spodní hranici 65% celkového počtu bodů
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Logické členy, technologie TTL, ECL, CMOS.
2. Číslicové součástky LSI a MSI.
3. Dekodéry, multiplexery, komparátory, sčítačky, prioritní obvody.
4. Klopné obvody, čítače, registry, lineární čítače.
5. Obvody pro generování a tvarování impulsů.
6. Kombinační a sekvenční obvody.
7.-8. Hazardy a časování.
9. Zásady návrhu systémů.
10. Programovatelné logické obvody a jejich použití.
11. Paměti RAM, ROM, PROM, EPROM, EEPROM, FLASH, statické, dynamické.
12. Speciální typy pamětí (LIFO, FIFO, dvojbránová).
13. Mikroprogramový automat.
Laboratorní cvičení:
1. Úvod, seznámení s laboratoří, podmínky zápočtu.
2. Statické vlastnosti číslicových součástek.
3. Dynamické vlastnosti číslicových součástek.
4. Vstupní přizpůsobovací obvody a tvarovače signálu, použití RS KO.
5. Kombinační obvody a hazardy.
6. Klopné obvody.
7. Čítače a časovače.
8. Registry, lineární čítače.
9. Sekvenční obvody.
10. Funkce MKO a číslicové generování PWM.
11. Paměti ? návrh LIFO.
12. Programovatelné logické obvody - kombinační logika.
13. Programovatelné logické obvody - sekvenční logika.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici informacemi a materiály na Courseware ZČU.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Ing. Jiří Pinker, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Ing. Jaroslav Fiřt, Ph.D. (50%),
Ing. Kamil Kosturik, Ph.D. (100%),
Ing. Zuzana Petránková, Ph.D. (100%),
Prof. Ing. Jiří Pinker, CSc. (50%),
-
Cvičící:
Ing. Jaroslav Fiřt, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
26
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní zákony a veličiny teoretické elektrotechniky |
popsat vlastnosti polovodičových součástek |
popsat jednoduchá schémata v elektrotechnice a elektronice |
popsat principy základních obvodů v analogové elektronice |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat základní zákony teoretické elektrotechniky |
provádět výpočty v jednoduchých obvodech s polovodičovými součástkami |
nalézt a vyhodnotit technická data o jednotlivých součástkách |
vysvětlit funkci základních obvodů v analogové elektronice |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozpoznat základní číslicové součástky a obvody |
porovnat vlastnosti základních číslicových součástek a obvodů |
vysvětlit problematiku metastability a komunikace v sekvenčních systémech |
rozeznat vhodnou sestavu a provozní podmínky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
posoudit vhodnost jednotlivých součástek a technologií v daném číslicovém systému |
navrhovat kombinační obvody včetně prostředků pro eliminaci falešných výstupních impulsů |
analyzovat funkci sekvenčního obvodu s ohledem na možnou metastabilitu |
navrhovat komunikaci mezi jednotlivými bloky synchronního sekvenčního systému |
posoudit různé možnosti zrychlení činnosti systémů prostřednictvím zřetězení a paralelních větví |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
|
|
|
|