|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEP / VP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEP
/
VP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Vizuální programování pro měř. a zpr.dat
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Vizuální programování pro měření a zpracování dat
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
33 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Ovládnout základy vizuálního programování a využít znalosti při měření, sběru a zpracování dat ve spolupráci s prostředky DAQ. Vytvořit aplikace s generátory analogových a diskrétních signálů ke spínání akčních prvků a zpracování analogových signálů ze senzorů fyzikálních veličin. Využít struktur časovačů, modulů řízení programu, rozhodovacích struktur, bloku cyklů a přenos dat pomocí clusteru. Naučit se časování signálů a zpracovat chybové kanály.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
- znalost odpřednášené a procvičené látky
- napsání kontrolních testů a získání požadovaného množství bodů
- vypracování zadaných domácích prací
- aktivní účast na cvičení
|
Obsah
|
1. Základní filozofie Labview, jazyk G, funkce oken a rozdělení pracovního prostoru - koncepce dvou oken. Návrh algoritmu a designu.
2. Konstanty, proměnné, propojení a vazby, problematika data flow, definice a využití error listu a časování.
3. Řízení toku dat, struktury cyklů, podmínky, indikátory, signalizace, typy proměnných - reálné, boolean, řetězec a cluster.
4. Cykly, jejich typy, využití a typické nasazení. Tunelování, využití vnitřní indexace a inicializace, řízení toku dat.
5. Speciální struktury - data feedback v objektech cyklů, SHIFT registr a jeho využití v příkladech (inicializace při práci).
6. Struktury CASE a její definice. Sekvencer typu FLAT a STACKED , vzájemná konverze, specifika a využití.
7. Typ pole - 1D, 2D, využití, inicializace, založení a výpočty. Porovnání s Matlabem. Operace s maticemi, výpočty a využití.
8. Automatická indexace, polymorfismus, clustery - vytvoření, funkce, přenos dat virtuálních i reálných, error cluster.
9. Typy grafů - chart, graph - rozdíly, inicializace, typické využití. Struktury waveform chart a waveform graph - XY graf a jejich využití.
10. Ošetření chyb (error handling) a tematika error clusteru. Struktura řízení diagramu a toku dat (DATA FLOW) a toku chybových signálů.
11. Různá rozhraní DAQ a jejich typické nasazení, připojení a inicializace k PC, adresace DAQ, časování.
12. Diskrétní signály typu IN/OUT, ukázky adresace LED, switch, vzorkování a filtrace.
13. Analogové signály typu IN/OUT, ukázky zpracování signálů z termistoru, fototransistoru, mikrofonu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici prezentace v el. podobě a videonávody. Tyto obsahují všechny základní informace a doplňující ukázky a příklady. Veškeré poklady jsou přehledně vizualizovány v Google Classroom kurzu předmětu.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Václav Kotlan, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Doc. Ing. Václav Kotlan, Ph.D. (100%),
Ing. Karel Slobodník, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Doc. Ing. Václav Kotlan, Ph.D. (100%),
Ing. Karel Slobodník, Ph.D. (100%),
Ing. Lenka Stachová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Hanselman, Duane; Littlefield, Bruce. Mastering MATLAB 6 : a comprehensive tutorial and reference. Upper Saddle River : Prentice Hall, 2001. ISBN 0-13-019468-9.
-
Doporučená:
Orvis, William J. Microsoft Excel pro vědce a inženýry. 1. vyd. Praha : Computer Press, 1996. ISBN 80-85896-49-4.
-
Doporučená:
Vlach, Jaroslav; Havlíček, Josef; Vlach, Martin. Začínáme s LabVIEW / Jaroslav Vlach, Josef Havlíček, Martin Vlach. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2008. ISBN 978-80-7300-245-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Projekt individuální [40]
|
32
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
8
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
102
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základní principy programování - cykly, podmínky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
ovládat základy elektrických měření a zapojení obvodů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v principech a designu vizuálního programování |
znát techniky zpracování dat a jejich vyhodnocení |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
získat a zpracovat měřená data |
navrhnout algoritmus a program pro měření |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|