|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEV / TES
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEV
/
TES
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Teorie elektrických strojů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
50 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Dovybavit základní teoretické znalosti (nabyté v předmětu KEV/ES) o matematický popis všech důležitých fyzikálních dějů, které se v točivých i netočivých strojích odehrávají. Seznámit posluchače s odvozením a správnou interpretací matematických modelů základních typů elektrických strojů. Vysvětlit principy činnosti elektrických strojů a diskutovat jejich elektrické vlastnosti a zásadní elektrické/mechanické vlivy na jiná zařízení (el. síť, zátěž, ).
|
Požadavky na studenta
|
Získání zápočtu: Účast na všech cvičeních, vypracování referátů, případný zápočtový test.
Zkouška probíhá ve vypsaných termínech kombinovanou formou, tj. písemná příprava + následující ústní pohovor.
|
Obsah
|
Program přednášek:
1) ELEKTROMECHANIKA: Základní teorie elektromechanických přeměn, vícevinuťový systém, energie/koenergie, síly.
2) ELEKTROMECHANIKA: Pohyblivé systémy, energetická bilance a síly, aplikace na posuvný a otáčivý systém, odvození transformačního a pohybového indukovaného napětí.
3) TRANSFORMÁTORY: Odvození náhradního schématu (ztráty a účinnost), úbytek napětí, přechodové děje na transformátoru (náhlý zkrat, zapínací proud).
4) TRANSFORMÁTORY: Třífázové transformátory, magnetizační proud (vliv zapojení vinutí), Autotransformátory, paralelní chod transformátorů.
5) TOČIVÉ POLE: Točivé magnetické pole (2f, 3f), základní pohled na třífázové vinutí, činitel vinutí, prostorové harmonické.
6) ASYNCHRONNÍ STROJE: Základní konstrukce - vlastnosti a použití, náhradní schéma, transformace náhradního schématu do gama tvaru, činitel c1.
7) ASYNCHRONNÍ STROJE: Převod, ztráty a účinnost, energetická bilance při rozběhu, momentová charakteristika na skluzu a otáčkách, kruhová inverze impedanční přímky.
8) ASYNCHRONNÍ STROJE: Rozběh - přímé připojení, soft-start, Y-D, brždění, řízení rychlosti u/f, princip PWM ve vztahu ke stroji.
9) SYNCHRONNÍ STROJE: Základní konstrukce - vlastnosti a použití, náhradní schéma pro hladký rotor, synchronní reaktance, převod g, fázorový diagram pro hladký rotor, zkratový poměr.
10) SYNCHRONNÍ STROJE: Rovnice stroje, přetížitelnost, synchronizační moment, stroj na síti, kružnicový diagram, samostatný generátor.
11) SYNCHRONNÍ STROJE: Rozklad na d-q složky (náhradní schéma a fázorový diagram s Xd a Xq), moment a výkon stroje, stroje s PM.
12) STEJNOSMĚRNÉ STROJE: Základní konstrukce - vlastnosti a použití, účel jednotlivých vinutí, ztráty a účinnost, indukované napětí a moment stroje, charakteristiky dle zapojení (sériové/derivační/cizí/kompaundní) začátek.
13) STEJNOSMĚRNÉ STROJE: Charakteristiky dle zapojení (sériové/derivační/cizí/kompaundní) dokončení, klasická komutace, elektronická komutace ve vztahu k EC motorům, BLDC motor.
Cvičení:
1) Seznámení s laboratorním řádem a bezpečnostními předpisy, podmínky udělení zápočtu
2) TRANSFORMÁTORY: měření naprázdno a nakrátko, činné odpory vinutí, převod transformátoru, měření vlastních a vzájemných indukčností (pro druhé náhradní schéma).
3) TRANSFORMÁTORY: určení parametrů náhradního schématu z měření (porovnání s náhr. sch. z vlastních a vzájemných indukčností), hodinové číslo
4) AUTOTRANSFORMÁTORY: měření vlastních a vzájemných indukčností ATR (pro náhradní schéma), měření zátěžných stavů výpočtem ověřit náhradní schéma.
5) ASYNCHRONNÍ STROJE: měření naprázdno a nakrátko, převod asynchronního stroje
6) ASYNCHRONNÍ STROJE: kružnicový diagram, určení parametrů náhradního schématu z měření
7) SYNCHRONNÍ STROJE: měření naprázdno, nakrátko
8) SYNCHRONNÍ STROJE: měření reaktancí stroje
9) SYNCHRONNÍ STROJE: fázování k síti, zatěžovací charakteristiky synchronního stroje
10) SYNCHRONNÍ STROJE: určení převodu na základě měření, přetěžitelnost, fázorový diagram v měřítku
11) STEJNOSMĚRNÉ STROJE: zatěžování dynama
12) STEJNOSMĚRNÉ STROJE: zatěžování stejnosměrného motoru
13) 13. Zápočtový týden
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici rozsáhlá knihovna elektronických přednášek a výuková videa umístěná na YT kanálu FEL.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Vladimír Kindl, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Doc. Ing. Vladimír Kindl, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Ing. Radek Čermák (25%),
Ing. Zdeněk Frank (25%),
Doc. Ing. Karel Hruška, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Vladimír Kindl, Ph.D. (100%),
Ing. Jan Laksar, Ph.D. (25%),
Ing. Martin Skalický (100%),
Ing. Lukáš Veg, Ph.D. (25%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Bašta, Jan; Chládek, Jaroslav; Mayer, Imrich. Teorie elektrických strojů. 1. vyd. Praha : SNTL, 1968.
-
Základní:
Bartoš, V. Teorie elektrických strojů. Plzeň, 2006. ISBN 80-7043-509-7.
-
Doporučená:
Juha Pyrhonen, Tapani Jokinen, Valeria Hrabovcova. Design of Rotating Electrical Machines, 2nd Edition. Wiley, 2013. ISBN 978-1-118-58157-5.
-
Doporučená:
Charles Kingsley, Stephen Umans, A Fitzgerald. Electric Machinery, 7th edition. Humanities & Social Sciences, 2013. ISBN 978-0073380469.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Celkem
|
68
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
20
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
45
|
Celkem
|
65
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Celkem
|
65
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit princip činnosti základních typů elektrických strojů |
načrtnout rozložení magnetického pole v zadané geometrii magnetického obvodu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat jednoduchý elektrický obvod |
používat symbolicko-komplexní metodu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat základní principy elektromechanický přeměn |
vysvětlit principy elektrických strojů a jejich chování za konkrétních podmínek pomocí verbálního, grafického i matematického popisu |
vysvětlit růležité fyzikální děje, které v elektrických strojích probíhají a diskutovat jejich vzájemné souvislosti |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provést základní měření na elektrickém stroji |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Laboratorní praktika, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Laboratorní praktika, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|