|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KÚP / ASÚS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KÚP
/
ASÚS1
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Středoevropské ústavní systémy 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 150
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
9 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KÚP/ASS1
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je přiblížit, seznámit a zkoumat pojem ústavního srovnávacího práva, pojem ústavy a demokracie, a to zejména s ohledem na prostor Střední Evropy, kdy hlavním předmětem zájmu budou ústavní systémy států z této oblasti. Předmět je koncipován jako vstup do problematiky ústavní komparatistiky, a bude se tedy zabývat zejména teoretickým otázkami srovnávání ústavní systémů, především pak teoretickými východisky ústavněprávních doktrín a metodologie analýzy.
Kurs je vyučován interaktivně a studentu budou muset připravit prezentace na zadané témata, a to jak ve skupinách tak jednotlivě.
Kurz je vyučován v anglickém jazyce
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast ve výuce
kombinovaná zkouška
|
Obsah
|
1. Metody poznávání srovnávacího ústavního práva, modely, pojetí a definice ústavy
2. Ústavní vývoj ve vybraných zemích ČR, SR, Polsko, Maďarsko, Rakousko, Německo
3. Právní a ústavně-právní aspekty vyrovnání se s totalitní minulostí
4. Hodnotová, historická a společenský východiska při tvorbě nových ústav
5. Typy forem států, federace, unitární státy, pojem a druhy vymezení územní samosprávy
6. Základní principy zastupitelské demokracie a základní principy volebního práva
7. Ústavní soudnictví
8. Ústavní systém ČR
9. Ústavní systém SR
10. Ústavní systém Polska
11. Ústavní systém Maďarska
12. Ústavní systém Rakouska
13. Ústavní systém SRN
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Klíma, Karel. Constitutional law of the Czech Republic. Plzeň : Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-089-5.
-
Základní:
Heringa, A. W.; Kiiver, Ph. Constitutions compared : an introduction to comparative constitutional law. 2012. ISBN 978-1-78068-078-1.
-
Doporučená:
Hirschl, Ran. Comparative matters : the renaissance of comparative constitutional law. New York : Oxford University Press, 2014. ISBN 978-0-19-871451-4.
-
Doporučená:
Visser, Maartje de. Constitutional review in Europe : a comparative analysis. 2014. ISBN 978-1-84946-971-5.
-
Doporučená:
Rosenfeld, Michel,; Sajó, András. The Oxford handbook of comparative constitutional law. Oxford : Oxford University Press, 2013. ISBN 978-0-19-968928-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
131
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
komunikativní znalost angličtiny |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
přiblížit, seznámit a zkoumat pojem ústavního srovnávacího práva, pojem ústavy a demokracie |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit roli ústavy rozvinutých demokracií
definovat typy a druhy ústav, základní ústavní principy ve srovnávacím pohledu
rozlišit jednotlivé formy vlády v rozvinutých demokraciích
seznámit se s principy vertikální dělby moci, typy federací a unitární stát
definovat vztahy mezi nejvyššími státními orgány v rozvinutých demokraciích, vnitřní organizace parlamentů, zákonodárné procesy
analyzovat ústavní a politický systém, systémy politických stran v pluralitních demokraciích, volební systémy a organizace voleb v pluralitních demokraciích |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vymezit roli základních lidských a občanských práv, Ústavy a postavení člověka a občana
definovat obecné soudnictví, správní a ústavní soudnictví, typy, druhy a kompetence
seznámit se vztahem ústavy a mezinárodního práva v rozvinutých pluralitních demokraciích, ústavněprávní aspekty nadnárodních integrací,
seznámit se s obecnými rysy a ústavní modely středoevropských zemí |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|