|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / 9SČJN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
9SČJN
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Současný český jazyk
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
15
[HOD/SEM]
Seminář
13
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KČJ/SČJN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je prouhloubit poznatky o jazykovém systému češtiny v rovině fonetické, fonologické, morfologické a syntaktické. Předmět navazuje na výsledky učení předmětů zařazených do bakalářského studia oboru Český jazyk se zaměřením na vzdělávání. Studenti jsou vedeni k hlubšímu pochopení obtížnějších jevů fonologických, morfologických (např. zachycení vývojových tendencí současné české morfologie). V rovině syntaktické se zaměřuje zejména na problematiku sémanticky orientované syntaxe (jednovrcholová teorie věty, predikátory a aktanty, valence a intence, základové větné struktury, sémantická stránka větných struktur) a nadvětné syntaxe (hypersyntaxe), na modifikaci stavby textu. Cílem je naučit studenta vnímat text na základě všech jeho aspektů, zejména z hlediska obsahové struktury textu a koherence textu. Dalším cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou pomezních lingvistických disciplín (pragmatická lingvistika, kognitivní lingvistika, psycholingvistika).
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování seminární práce. Splnění zápočtových testů. Kombinovaná zkouška.
|
Obsah
|
1. Některé obtížnější jevy v rovině morfologické. 2. Vývojové tendence v současné morfologii A. 3. Vývojové tendence v současné morfologii B. 4. Sémanticky orientovaná syntax, syntax větná a nadvětná. 5. Koherence textu - obsahově sémantické základy textové koherence, vztahy koreferenční - opakování, pronominalizace, různá pojmenování, vztahy sémantické ekvivalence. 6. Text, charakteristika textu (podmínky textovosti), koherence textu - obsahově sémantické základy textové koherence, vztahy koreferenční - opakování, pronominalizace, různá pojmenování. 7. Vztahy mezipropoziční, typy propozičních vztahů, koherence pragmatická, promluva (promluva a promluvení). 8. Tematické posloupnosti, rematické vztahy. 9. Formální vztahy výpovědí v textu, prostředky jejich vyjádření. 10. Výpovědní spojení, výpovědní celek. 11. Promluvové komplexy. 12. Složená promluva. 13. Dialogický text.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Čechová, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha, 1996.
-
Základní:
Hrbáček, Josef. Nárys textové syntaxe spisovné češtiny. Praha : Trizonia, 1994. ISBN 80-85573-51-2.
-
Základní:
Grepl, Miroslav,; Karlík, Petr,; Nekula, Marek,; Rusínová, Zdenka. Příruční mluvnice češtiny. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-980-5.
-
Základní:
Grepl, Miroslav; Karlík, Petr. Skladba češtiny. Olomouc : Votobia, 1998. ISBN 80-7198-281-4.
-
Základní:
Vaňková, Jana; Vejvodová, Jana. Soubor úkolů k syntaktické analýze textů. II.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-848-X.
-
Základní:
Hoffmannová, Jana. Stylistika a-- : současná situace stylistiky. Praha : Trizonia, 1997. ISBN 80-85573-67-9.
-
Základní:
Hoffmannová, Jana; Homoláč, Jiří,; Chvalovská, Eliška; Jílková, Lucie,; Kaderka, Petr,; Mareš, Petr,; Mrázková, Kamila. Stylistika mluvené a psané češtiny. 2016. ISBN 978-80-200-2566-1.
-
Doporučená:
Hrdlička, Milan. Bohemistické miniatury. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2176-0.
-
Doporučená:
Vaňková, Irena. Co na srdci, to na jazyku : kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0919-3.
-
Doporučená:
Müllerová, Olga; Hoffmannová, Jana. Kapitoly o dialogu. 1. vyd. Praha : Pansofia, 1994. ISBN 80-85804-29-8.
-
Doporučená:
Štícha, František. Kapitoly z české gramatiky. Vyd. 1. Praha : Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1845-8.
-
Doporučená:
Kořenský, Jan. Komplexní analýza komunikačního procesu a textu : učební text pro výběrové semináře filologických oborů. České Budějovice : Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 1999. ISBN 80-7040-363-2.
-
Doporučená:
Daneš, František. Mluvnice češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. Díl 3., Skladba. Praha : Academia, 1987.
-
Doporučená:
Hrdlička, Milan. O čem vypovídají české předložky?. Český jazyk a literatura ISSN 0009-0786 Roč. 65, č. 2014.
-
Doporučená:
Hirschová, Milada. Pragmatika v češtině. Vydání druhé, V Karolinu první, doplněné. 2013. ISBN 978-80-246-2233-0.
-
Doporučená:
Hoffmannová, Jana. Sémantické a pragmatické aspekty koherence textu. Praha : Ústav pro jazyk český ČSAV, 1983.
-
Doporučená:
Machová, Svatava; Švehlová, Milena. Sémantika & pragmatická lingvistika. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-061-7.
-
Doporučená:
Grepl, Miroslav; Karlík, Petr. Skladba češtiny : cvičení a výklad. Praha : ISV nakladatelství, 1999. ISBN 80-85866-47-1.
-
Doporučená:
Bauer, Jaroslav; Grepl, Miroslav. Skladba spisovné češtiny. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1972.
-
Doporučená:
Grepl, Miroslav; Karlík, Petr. Skladba spisovné češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Doporučená:
Vaňková, J.- Vejvodová, J. Soubor úkolů k syntaktické analýze textů I. Plzeň, 2000.
-
Doporučená:
Rusínová, Zdenka. Současná česká morfologie : skriptum. Opava : Filozoficko-přírodovědecká fakulta Slezské univerzity, 1993.
-
Doporučená:
Vaňková, Irena,; Wiendl, Jan,; Bala-Chrupek, Martyna; Bąbiak, Grzegorz Paweł. Tělo, smysly, emoce v jazyce. 1. vyd. V Praze : Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace, 2012. ISBN 978-80-7308-443-1.
-
Doporučená:
Schwarzová, M. Úvod do kognitivní lingvistiky. Praha : Dauphin, 2009.
-
Doporučená:
Daneš, František. Věta a text : Studie ze syntaxe spisovné češtiny. 1. vyd. Praha : Academia, 1985.
-
Doporučená:
Daneš, František; Hlavsa, Zdeněk. Větné vzorce v češtině. Praha : Academia, 1981.
-
Doporučená:
Kopečný, František. Základy české skladby. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1958.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalost syntaxe češtiny na úrovni předmětu KČJ/SYNT |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit podstatu pojmů text a promluva |
vysvětlit podstatu koherence textu |
analyzovat základní vztahy mezi výpověďmi v textu |
charakterizovat základní obsahově-sémantické vztahy v textu (koreferenční vztahy, vztahy sémantické ekvivalence, mezipropoziční vztahy) |
analyzovat větu z pohledu aktuálního větného členění (funkční perspektiva výpovědi) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vymezit v textu jednotlivé výpovědi a charakterizovat jejich typ |
vymezit v textu základní typy tematických posloupností |
označit v textu základní typy vztahů mezi výpověďmi (řazení, podřazování, vsouvání) |
najít konkrétní prostředky vyjadřování koreferenčních vztahů v textu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|