|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / CJ2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
CJ2
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Čeština jako cizí jazyk 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
4 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KČJ/CJ1
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je prohloubit a rozvinout základní poznatky z kurzu "Čeština jako cizí jazyk 1". Pozornost bude věnována zejména problematice popisu a prezentace mluvnice českého jazyka jinojazyčným mluvčím, rozboru tuzemských i zahraničních učebních materiálů češtiny pro cizince a přípravě posluchačů na práci ve vyučovací hodině českého jazyka pro cizince.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování seminární práce spočívající v kritické analýze lingvodidaktické prezentace vybrané gramatické kategorie v učebnicích češtiny pro cizince. Úspěšné napsání závěrečného testu (75%). Náležitá docházka (tolerují se 2 absence). Zkouška je písemná, zahrnuje učivo obou semestrů.
|
Obsah
|
1. Pojem gramatika, druhy gramatiky, jejich specifika; gramatika pedagogická (didaktická).
2. Role gramatiky ve vyučovacích metodách cizích jazyků.
3. Prezentace gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince.
4. Lingvodidaktické mluvnické pravidlo. Gramatické minimum, otázka výběru a uspořádání mluvnického učiva.
5. Lingvodidaktický popis gramatiky češtiny jako cílového jazyka - slovesné třídy a časy, slovesné morfologické kategorie.
6. Slovesný vid ve výuce cizinců.
7. Lingvodidaktická prezentace jména. Přístupy k deklinaci, pády.
8. Přídavná jména, zájmena a číslovky ve výuce cizinců.
9. České předložky - místní a časové.
10. České předložky - účelové, příčinné, zřetelové, podmínkové, způsobové aj.
11. Společný evropský referenční rámec pro jazyky, Popisy úrovní češtiny.
12. Testy a testování ve výuce cizinců.
13. Závěrečný test. Čeština jako cizí jazyk - výsledky a výhledy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hrdlička, Milan. Cizí jazyk čeština. Praha : ISV, 2002. ISBN 80-85866-98-6.
-
Základní:
Poldauf, Ivan; Šprunk, Karel. Čeština jazyk cizí : mluvnice češtiny pro cizince. 1. vyd. Praha : SPN, 1968.
-
Základní:
Hrdlička, Milan. Gramatika a výuka češtiny pro cizince. Praha, 2009.
-
Základní:
Hrdlička, Milan. Předložky ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0031-5.
-
Doporučená:
Hendrich, Josef a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha, 1988.
-
Doporučená:
Gavora, Peter; Repka, Richard. Gramatika vo vyučovaní cudzích jazykov. Bratislava, 1979.
-
Doporučená:
Hrdlička, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň, 2010.
-
Doporučená:
Kolektiv autorů. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základním předpokladem je úspěšné absolvování kurzu ČCJ 1 a schopnost aplikovat předchozí získané poznatky a dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti jsou schopni vykládat gramatiku českého jazyka (její formální i funkční aspekty, její fungování i řečové užití) jinojazyčnému mluvčímu, dovedou vytvářet sylabus kurzu, mají zkušenosti s přípravou na vyučovací hodinu češtiny jako cizího jazyka, umějí připravovat různé typy cvičení, aplikují ve výuce komunikační přístup, umějí analyzovat základní příčiny nejfrekventovanějších chyb |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|