|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / CPP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
CPP
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Čeština pro překladatele
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
1 / 40
|
0 / -
|
3 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSJ/CPP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vybavit studenty kompetencemi potřebnými pro překládání textů do českého jazyka.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce, referát.
|
Obsah
|
Kurz je převážně zaměřen prakticky. Český národní jazyk a jeho útvary. Jazyková norma, úzus a kodifikace. Jazyková správnost a jazyková kultura. Jazykové roviny, zvláště rovina lexikální (slovo a jeho význam; slovní zásoba češtiny); zvláštnosti a nepravidelnosti ve větných celcích. Funkční styly češtiny, příznakové jevy. Vytváření textů formálně i gramaticky správných, s přesně formulovaným obsahem. Slovníky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Jaroslava Nováková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc. (100%),
Mgr. Dita Macháčková (100%),
PhDr. Jaroslava Nováková, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc. (100%),
Mgr. Dita Macháčková (100%),
PhDr. Jaroslava Nováková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Čechová, Marie. Současná česká stylistika. Praha : ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-86642-00-3.
-
Rozšiřující:
Čechová, Marie. Čeština - řeč a jazyk. [1. vyd.]. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-12-9.
-
Rozšiřující:
Hladká, Zdeňka; Karlík, Petr. Čeština - univerzália a specifika : sborník konference ve Šlapanicích u Brna, 17.-19.11.1999. 2. Brno : Masarykova univerzita, 2000. ISBN 80-210-2262-0.
-
Rozšiřující:
Čmejkrová, Světla. Čeština, jak ji znáte i neznáte. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0589-7.
-
Rozšiřující:
Grepl, Miroslav,; Karlík, Petr,; Nekula, Marek,; Rusínová, Zdenka. Příruční mluvnice češtiny. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-980-5.
-
Rozšiřující:
Svozilová, Naďa. Slovesa pro praxi : valenční slovník nejčastějších českých sloves. Praha : Academia, 1997. ISBN 80-200-0618-4.
-
Rozšiřující:
Pala, Karel; Všianský, Jan. Slovník českých synonym. 1. vyd. Praha : Lidové noviny, 1994. ISBN 80-7106-059-3.
-
Rozšiřující:
Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost : s Dodatkem Ministerstva školství,mládeže a tělovýchovy ČR. 2., opr. a dopl. vyd. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0493-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
45
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
107
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti jsou schopni: - bezpečně rozlišit texty z hlediska funkčních stylů (a jejich podtypů), slohových postupů a útvarů, - přiřadit příznakové jevy k jednotlivým stylům a žánrům, - vybrat vhodné jazykové prostředky pro konkrétní komunikát, - kreativně pracovat s jazykem při vytváření komunikátu, - uplatnit zásady správného pravopisu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|