|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / DB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
DB
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Starší česká literatura
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
41 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vybavit studenty kompetencemi pro chápání literárního vývoje z hlediska historického, komparativního, souvislostního i estetického, v případě starší literatury i pro chápání specifičnosti literární tvorby tohoho období.
|
Požadavky na studenta
|
Test - periody vývoje, literární žánry, osobnosti a díla.
Ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Periodizace literárního vývoje, renesance a humanismus.
2. Reformace a jednota bratrská.
3. Počátky humanismu - latinský proud.
4. Počátky humanismu - národní proud.
5. Vrchol humanismu - latinský proud.
6. Vrchol humanismu - národní proud.
7. Baroko a protireformace.
8. Završení předbělohorské tradice, exil.
9. Vrcholná fáze baroka.
10. Barokní epilog.
11. Historiografie, cestopis, misie.
12. Zábavná literatura.
13. Poezie období humanismu a baroka.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kopecký, Milan. Český humanismus. 1. vyd. Praha : Melantrich, 1988.
-
Základní:
Hrabák, Josef. Dějiny české literatury. Praha : Nakladatelství Československé akademie věd, 1959.
-
Základní:
Šváb, Miloslav. Přehled dějin starší české literatury se srovnávacím nástinem slovenského vývoje. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1964.
-
Rozšiřující:
Plch, Jaromír. Antologie ze starší české literatury : Vysokošk. příručka pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Rozšiřující:
Kalista, Zdeněk. České baroko : Studie, texty, poznámky. Praha : Evropský literární klub, 1941.
-
Rozšiřující:
Vašica, Josef. České literární baroko : příspěvky k jeho studiu. Vyd. 2. [Brno] : Atlantis, 1995. ISBN 80-7108-123-X.
-
Rozšiřující:
Říčan, Rudolf. Dějiny jednoty bratrské. Praha: Ústřední cirkevní nakladatelství, 1957.
-
Rozšiřující:
Jakubec, Jan. Dějiny literatury české I. : od nejstarších dob do probuzení politického. Praha : Nákladem Jana Laichtera, 1929.
-
Rozšiřující:
Businská, H. Renesanční poezie. Praha, 1975.
-
Doporučená:
Míšková, Alena,; Franc, Martin,; Kostlán, Antonín. Bohemia docta : k historickým kořenům vědy v českých zemích. Vyd. 1. Praha : Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1809-0.
-
Doporučená:
Binková, Simona; Polišenský, Josef. Česká touha cestovatelská : Cestopisy, deníky a listy ze 17. století. 1. vyd. Praha : Odeon, 1989.
-
Doporučená:
Kunský, Josef. Čeští cestovatelé. 1. vydání. Praha : Orbis, 1961.
-
Doporučená:
Vlček, Jaroslav. Dějiny české literatury. I. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960.
-
Doporučená:
Vlček, Jaroslav. Dějiny české literatury. II. 5. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960.
-
Doporučená:
Říčan, Rudolf; Molnár, Amedeo. Dvanáct století církevních dějin. 3. vyd. Praha : Kalich, 2008. ISBN 978-80-7017-064-9.
-
Doporučená:
Hrabák, Josef. Starší česká literatura : Úvod do studia : Vysokošk. příručka. 3. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Doporučená:
xxx. 555 let Jednoty bratrské v datech. Liberec: Jednota bratrská, 2015. ISBN 978-80-905380-6-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
28
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat základní vývojové periody starší české literatury |
stručně charakterizovat základní žánry středověké tvorby |
poznat a vysvětlit specifické rysy starší tvorby |
vyjmenovat nejzákladnější osobnosti české středověké literatury |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
přiřadit signifikantní text k odpovídající periodě (odpovídajícímu žánru) středověké literární tvorby |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat vývojové etapy literatury období humanismu a baroka |
stručně charakterizovat problematiku reformace a protireformace |
vysvětlit česká specifika na tematice jednoty bratrské |
přiřadit díla k autorům a naopak |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provést rozbor textu a vysvětlit argumenty pro uplatnění národního jazyka |
vybrat textové sekvence ilustrující komunikovanou tematiku určité doby |
vysvětlit specifika tvorby vybraných autorů s uvedením konkrétních příkladů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
vysvětlit specifika tvorby vybraných autorů s uvedením konkrétních příkladů |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|