|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / DID1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
DID1
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Název
|
Didaktika českého jazyka 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
53 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je vybavit studenty učitelství pro 1. stupeň ZŠ kompetencemi potřebnými pro výuku jazykové složky předmětu český jazyk a literatura v souladu s RVP ZV.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu: Aktivní práce v seminářích, plnění aktuálních zadaných úkolů, seminární práce.
|
Obsah
|
Přednášky: 1. Didaktika českého jazyka, předmět zkoumání, cíle.
2. Didaktické zásady uplatňované v českém jazyce. 3. Příprava na vyučování, typy a struktura hodin jazykového vyučování, metody a formy práce využívané v různých fázích vyučovacího procesu. Didaktická hra. 4. Typy jazykových cvičení - různá kritéria dělení. Všestranný jazykový rozbor. 5. Problematika pravopisu - rozdělení, metody výkladu a nácviku. 6. Zvuková stránka jazyka. Práce s významem slova na 1. stupni ZŠ. 7. Stavba slova a tvoření slov - vzájemné vztahy, rozdíly, systematizace pojmů. 8. Tvoření slov - principy, algoritmus slovotvorného rozboru. Význam metody pro další složky jazykového vyučování a pro rozvoj myšlení žáků. 9. Morfologie na 1. stupni ZŠ. Slovní druhy, mluvnické kategorie, metody expozice, fixace a opakování. 10. Syntaktická problematika na 1. stupni ZŠ. 11. Hodnocení a klasifikace v jazykovém vyučování. 12. Český jazyk a Rámcový vzdělávací program. Kooperativní učení.
Plán seminářů: 1. Analýza současných osnov českého jazyka na 1. stupni ZŠ. 2. Český jazyk a školní vzdělávací program - hledání klíčových kompetencí. 3. Kooperativní učení v českém jazyce. 4. Syntax na 1. stupni ZŠ. 5. Morfologie na 1. stupni ZŠ. 6. Stavba slova a tvoření slov. 7. Algoritmus slovotvorného rozboru. 8. Zvuková stránka jazyka. Práce s významem slova. 9. Pravopis lexikální, morfologický a syntaktický (včetně oprav a hodnocení žákovských prací). 10. Opravy, hodnocení a klasifikace žákovských prací. 11. Typy jazykových cvičení, didaktické hry. 12. Analýza seminárních prací, výměna poznatků. Seznámení s konkrétní podobou nástrojů měření v daných předmětech, klasifikace a kritické hodnocení těchto nástrojů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Brabcová, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni ZŠ. Praha, 1990. ISBN 80-04-24251-0.
-
Základní:
David, Milan. Kapitoly z didaktiky českého jazyka na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2002.
-
Základní:
Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2007. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Macháčková, Iva - Vejvodová, Jana. Práce s učebnicemi českého jazyka na prvním stupni ZŠ. Plzeň, 1996.
-
Doporučená:
Macháčková, Iva - Vejvodová, Jana. Soubor cvičení z didaktiky mateřského jazyka pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Plzeň, 1991.
-
Doporučená:
Hauser, Přemysl; Ondrášková, Karla. Základy didaktiky českého jazyka pro první stupeň základní školy. Brno, 1991. ISBN 80-210-0239-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Celkem
|
64
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Nejsou předepsány žádné specifické předpoklady. |
Získané způsobilosti |
Studenti jsou schopni - funkčně propojit jazykovou a slohovou výuku s výukou literární i s výukou ostatních estetickovýchovných předmětů, jako je výtvarná a hudební výchova, - zařadit do jazykové a slohové výuky mediální výchovu, - aplikovat metodu dramatizace ve výuce českého jazyka, - navrhnout využití krátkého filmu v jazykové, slohové a komunikační výuce, - uvést klady a zápory jednotlivých moderních výukových metod, - zdůvodnit vlastní návrhy moderních výukových metod vzhledem ke stanoveným výukovým cílům a k požadavkům RVP. Student se orientuje v problematice standardizovaných nástrojů měření výsledků vzdělávání (didaktický test, písemná práce, ústní zkouška atd.). |
Vyučovací metody |
- Kooperativní výuka
- Dialogická výuka
- Výuka podporovaná multimédii
- Demonstrace dovedností
- Seminární výuka
- Přednáška s demonstrací
|
Hodnotící metody |
- Seminární práce
- Demonstrace dovedností při praxi
- Demonstrace dovedností při semináři
|
|
|
|