|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / DID1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
DID1
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Didaktika českého jazyka 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
55 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je vybavit studenty učitelství pro 1. stupeň ZŠ kompetencemi potřebnými pro výuku jazykové složky předmětu český jazyk a literatura v souladu s RVP ZV.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce příprava vyučovací jednotky jazykové složky předmětu český jazyk, alternativně pořízení videozáznamu vlastní výuky jazykové složky předmětu český jazyk.
|
Obsah
|
Témata výuky:
1. Vymezení didaktiky českého jazyka, předmět zkoumání disciplíny.
2. Vzdělávací oblast jazyk a jazyková komunikace v RVP ZV.
3. Obecné a speciální didaktické zásady uplatňované v jazykovém vyučování
4. Vyučovací metody a organizační formy ve vzdělávací oblasti jazyk a jazyková komunikace.
5. Příprava na vyučovací hodinu.
6. Učivo o slovní zásobě a významu slov.
7. Učivo o tvoření slov a stavbě slov.
8. Učivo z morfologie - mluvnické kategorie jmen.
9. Učivo z morfologie - mluvnické kategorie sloves.
10. Učivo ze skladby - věta jednoduchá a souvětí.
11. Učivo ze skladby - syntaktické vztahy, skladební dvojice, větné členy.
12. Učivo ze skladby Druhy vět, pořádek vět, přímá řeč.
13. Učivo z hláskosloví a pravopisný výcvik.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Brabcová, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni ZŠ. Praha, 1990. ISBN 80-04-24251-0.
-
Základní:
David, Milan. Kapitoly z didaktiky českého jazyka na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2002.
-
Základní:
Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2007. Praha, 2007.
-
Doporučená:
SVOBODOVÁ, Jana. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky : Počáteční fáze výuky mateřštiny.. Ostrava, 2003. ISBN 80-7042-300-5.
-
Doporučená:
Macháčková, Iva - Vejvodová, Jana. Práce s učebnicemi českého jazyka na prvním stupni ZŠ. Plzeň, 1996.
-
Doporučená:
Macháčková, Iva - Vejvodová, Jana. Soubor cvičení z didaktiky mateřského jazyka pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Plzeň, 1991.
-
Doporučená:
Hauser, Přemysl; Ondrášková, Karla. Základy didaktiky českého jazyka pro první stupeň základní školy. Brno, 1991. ISBN 80-210-0239-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Celkem
|
64
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní pojmy fonetiky a fonologie |
objasnit základní pojmy z morfologie |
objasnit základní pojmy ze slovotvorby a morfematiky |
objasnit základní pojmy ze syntaxe |
porovnat a zhodnotit jazykové prostředky mluveného a psaného textu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
přepsat mluvený text v souladu s pravidly českého pravopisu |
aplikovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti |
analyzovat mluvený text a zhodnotit význam užitých zvukových prostředků |
provést morfematický rozbor slova |
provést slovotvorný rozbor slova |
provést morfologický rozbor jednotlivých tvarů v zadaném textu, určit mluvnické významy slov ohebných |
utvořit slovesný tvar podle zadaných mluvnických kategorií |
užít slovnědruhové homonymum ve větě v různé slovnědruhové platnosti |
v komunikátech psaných i mluvených užívat kodifikovaných tvarů jmenných i slovesných |
provést syntaktický rozbor věty jednoduché |
provést syntaktický rozbor souvětí |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
porovnat různá pojetí vyučování českému jazyku na 1. stupni ZŠ v minulosti a dnes |
vysvětlit, jak je v jazykové výchově na 1. stupni třeba respektovat jednotlivé obecné i speciální didaktické zásady |
porovnat různé typy jazykových cvičení |
vysvětlit, které logicko-myšlenkové procesy žák uplatňuje, když si osvojuje konkrétní jazykové znalosti a dovednosti |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout vyučovací hodiny jazykové složky předmětu různého tematického zaměření (2. - 5. ročník ZŠ) |
volit funkčně různé organizační formy pro jazykovou výchovu na 1. stupni ZŠ |
vhodně aplikovat různé vyučovací metody |
nenásilně integrovat všechny tři složky vyučování českému jazyku (jazykovou, slohovou a literární) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|