|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / DID2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
DID2
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Didaktika českého jazyka 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
94 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je vybavit studenty učitelství pro 1. stupeň ZŠ kompetencemi potřebnými pro výuku komunikační a slohové výuky v souladu s RVP ZV.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce příprava výukové jednotky slohové a komunikační výchovy, alternativně videozáznam vlastní výuky v hodině slohové a komunikační výchovy.
|
Obsah
|
Témata výuky:
1. Pojetí slohového vyučování v minulosti, současné pojetí slohové a komunikační výchovy.
2. Význam, cíl a obsah slohové a komunikační výchovy.
3. Metody uplatňované ve slohové a komunikační výchově.
4. Vytváření souvislého jazykového projevu postupem reproduktivním.
5. 3 fáze nácviku produkčního slohu.
6. Nácvik vypravování.
7. Specifika nácviku vypravování podle série obrázků.
8. Nácvik popisu prostého.
9. Nácvik popisu děje a popisu pracovního postupu.
10. Nácvik forem společenského styku.
11. Rysy psaného a mluveného žákovského projevu.
12. Práce s učebními pomůckami ve slohové a komunikační výchově.
13. Metody opravy a hodnocení písemných i ústních slohových projevů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Svobodová, J. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky. Ostrava, 2003. ISBN 80-7042-301-3.
-
Základní:
Hubáček, Josef. Didaktika slohu : Celost. vysokošk. učebnice pro posl. pedagog. fakult, stud. učitelství v 1.-4. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1990.
-
Základní:
David, Milan. Kapitoly z didaktiky slohu. České Budějovice, 2004. ISBN 80-7040-718 -2.
-
Základní:
Čechová, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 1998. ISBN 80-85866-32-3.
-
Doporučená:
Šmejkalová, Martina. Čeština a škola - úryvky skrytých dějin : český jazyk a jeho vyučování na středních školách 1918-1989. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1692-6.
-
Doporučená:
Klímová, Květoslava; Kolářová, Ivana. Čeština zajímavě a komunikativně I : [pro 6. a 7. třídu]. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4112-3.
-
Doporučená:
Klímová, Květoslava; Kolářová, Ivana. Čeština zajímavě a komunikativně II : [pro 8. a 9. třídu]. 2014. ISBN 978-80-247-4120-8.
-
Doporučená:
Kamiš, Karel; Hanzová, Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. 2016. ISBN 978-80-7452-124-9.
-
Doporučená:
Kamiš Karel, Hanzová Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. Praha, 2016. ISBN 978-80-7452-124.
-
Doporučená:
Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
-
Doporučená:
Adam, Robert, kolektiv. Gramatické rozbory češtiny : výklad a cvičení s řešeními. Praha : Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3750-1.
-
Doporučená:
Faundezová, A., Wes, M., Warrenová C. Jak psát příběhy, básně, zprávy, dopisy a e-maily. Bratislava, 2010. ISBN 80-7168-844-4.
-
Doporučená:
Čechová, M. a kol. Komplexní jazykové rozbory. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Čapek, Robert. Líný učitel.
-
Doporučená:
Machková, E. Metodika dramatické výchovy. Praha, 2009. ISBN 978-80-901660-9-0.
-
Doporučená:
Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Doporučená:
Adam, Robert; Bozděchová, Ivana,; Dittmann, Robert,; Andrlová Fidlerová, Alena,; Chromý, Jan,; Mareš, Petr,; Rejzek, Jiří,; Synková, Pavlína; Šormová, Kateřina. O jazyce bez hranic : a další zajímavosti ze současného zkoumání češtiny. 2017. ISBN 978-80-7422-516-1.
-
Doporučená:
Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
-
Doporučená:
Stuchlíková, Iva; Janík, Tomáš,; Beneš, Zdeněk,; Bílek, Martin,; Brücknerová, Karla,; Černochová, Miroslava,; Čížková, Věra,; Čtrnáctová, Hana,; Dvořák, Leoš; Dytrtová, Kateřina,; Gracová, Blažena,; Hník, Ondřej,; Kekule, Martina; Kostková, Klára; Kubiatko, Milan,; Nedělka, Michal,; Novotná, Jarmila,; Papáček, Miroslav,; Petr, Jan,; Píšová, Michaela,; Řezníčková, Dana,; Slavík, Jan,; Staněk, Antonín,; Šmejkalová, Martina,; Tichá, Marie; Valenta, Josef,; Vaníček, Jiří,; Vondrová, Naďa. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
Doporučená:
Štěpáník, Stanislav; Šmejkalová, Martina. Průvodce začínajícího češtináře. 2016. ISBN 978-80-7290-949-0.
-
Doporučená:
Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : (se změnami provedenými k 1.9. 2007). Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007.
-
Doporučená:
Klimovič, M. Tvorivé písanie v mladšom školskom veku. Prešov, 2010. ISBN 978-80-555-0178-9.
-
Doporučená:
Kubů, Libuše. Tvořivý sloh vážně i nevážně. Havlíčkův Brod, 2007. ISBN 978-80-7311-095-6.
-
Doporučená:
Fišer, Z. Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní.. Brno, 2001. ISBN 80-85931-99-0.
-
Doporučená:
Hošková, Kateřina. Tvůrčí psaní pro malé spisovatele a spisovatelky. 1. vydání. 2013. ISBN 978-80-266-0368-9.
-
Doporučená:
Čechová, Marie. Vyučování slohu : Úvod do teorie. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
94
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní pojmy stylistiky |
porovnat charakteristické znaky jednotlivých funkčních stylů |
vysvětlit charakteristické znaky jednotlivých slohových postupů a útvarů |
odlišit stylotvorné jazykové prostředky od prostředků neutrálních |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat ukázky textů jednotlivých slohových postupů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
porovnat účinnost různých typů slohových cvičení pro rozvoj tvořivosti |
vysvětlit různé metody rozvíjení tvořivosti |
vysvětlit, jak vytvořit vhodné podmínky pro tvůrčí psaní i pro vhodný nácvik mluvených projevů žáků |
vysvětlit, jak odstranit blokády tvůrčího psaní i mluveného žákovského projevu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout vyučovací jednotku slohové a komunikační výchovy pro 1. i 2. období 1. stupně ZŠ
|
volit funkčně různé metody rozvíjení tvořivosti žáků |
vhodně aplikovat různé organizační formy a vyučovací metody pro komunikační a slohovou výchovu na 1. stupni ZŠ |
volit funkčně různé inspirační zdroje pro rozvoj tvořivosti žáků |
navrhnout témata pro tvůrčí psaní na 1. stupni ZŠ |
správně posoudit a interpretovat komunikační účinky ústních i písemných projevů žáků |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|