|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / DIDL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
DIDL
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Název
|
Didaktika literatury pro ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
21 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předat studentům teoretický základ současné moderní didaktiky literární výchovy na ZŠ a základ praktických dovedností učitele literární výchovy, utvořit kladný postoj studentů k učitelské profesi češtináře/ky a k dalšímu sebevzdělávání v oborové didaktice. Formovat schopnosti kontextově transformovat poznatky věd, především disciplín literární vědy (a lingvistiky), vývojové a pedagogické psychologie a obecné didaktiky a v neposlední řadě teorie pubescentního čtenářství, se zaměřením koncipovat literární výchovu v duchu RVP ZV a při respektu k estetickovýchovné kvalitě literární složky předmětu Čj. Seznámit je s poznatky o strategii literárněvýchovné práce (metodách a organizačních formách výuky) a vybavit je schopností tvořivě tyto poznatky aplikovat v ovládnutí řídicí pozice v modelových komunikačních situacích literárního vyučování.
|
Požadavky na studenta
|
1. Průběžná aktivní práce v semináři, samostatná individuální práce a týmové řešení problémů
2. Student/ka individuálně nebo jako člen/ka dvou- až tříčlenného týmu analyzuje RVP ZŠ, zaměří se na jednotlivé kategorie a možnosti jejich konkrétního naplňování z aspektu učiva v ŠVP; zhodnotí kritérii vyplývajícími z požadavků RVP ZŠ buď zvolenou učebnici pro literární výchovu na SŠ (koncepce učebnice, kvalita textů a kompozice celku z hlediska reprezentativnosti ve vztahu k literárnímu kontextu a funkčnosti z hlediska požadavků vzdělávacího programu a kontextu učiva), nebo individuálně podrobně zpracuje vybraný tematický celek učiva z aspektu sledovaných kompetencí a očekávaných výstupů žáka. Výsledky hodnocení budou předneseny formou referátu v semináři.
3. V souvislosti s pedagogickou praxí realizuje výzkumnou sondu do praxe školy; metody: rozhovor s pedagogy, rozhovor s žáky, nebo dotazníková akce; témata: připravenost pedagogů na literární výchovu v rámci RVP ZŠ, úroveň a efektivnost výuky ve vztahu k motivaci žáků k literární výchově a k četbě. Informativní výstup v semináři.
4. Student/ka individuálně vypracuje semestrovou práci písemnou: Příprava na vyučovací hodinu literární výchovy. Dominantní vyučovací metodou bude didaktická interpretace textu. Student/ka si zvolí typ školy, ročník, tematický celek učiva, téma hodiny, místo vyučovací jednotky v tematickém celku dotovaném více hodinami a vyučovací metody, včetně hodnotících. Tyto informace budou explicite uvedeny v záhlaví práce, rovněž výčet sledovaných kompetencí a očekávaných výstupů žáka jako cíle tematického celku, ale i dané konkrétní hodiny.
Alternativa: Jako člen/ka 2-3 členného týmu zpracuje zvolené literárněvýchovné téma jako projekt literárně - hudebně - výtvarný, s užitím metod tvořivé dramatiky (recitace, vstup do role, návrh na výtvarné řešení scény, kostýmů postav?) a jeho scénář přednese v semináři, s názornými ukázkami realizace.
Zk ústní
1. Student/ka u zkoušky předloží seznam prostudované didaktické literatury a bude připraven/a referovat o obsahu jednotlivých titulů.
2. Téma rozhovoru o didaktických problémech si zvolí losováním, po přípravě student absolvuje učitelem vedený rozhovor na vybraná odborná témata (včetně rozhovoru nad sekundární literaturou), prokáže schopnost didaktického uvažování, aplikace teoretických závěrů do konkrétních podmínek vyučování.
|
Obsah
|
1. Předmět oborové didaktiky literární výchovy, vztah k jiným vědám.
2. Literární výchova jako komunikační estetickovýchovný proces, jeho činitelé (žák, učitel, učivo, literární umění, koncepce vyučování) a jejich specifika a vzájemné vztahy ve vyučování.
3. Učebnice pro literární výchovu na 2. st. ZŠ (zvláště čítanky - didaktická kritéria jejich hodnocení a kvalifikovaná klasifikace), interaktivní multimediální učebnice.
4. Čtenářské kompetence pubescentů jako determinanta literární výchovy, naivní versus kritické čtenářství, četba žáka jako cíl a metoda.
5. Vztah literární vzdělanosti a učiva literární výchovy jako složky vyučovacího předmětu Čj, specifičnost a konkretizace klíčových kompetencí a očekávaných výstupů žáka 2. st. ZŠ, struktura učiva a její úloha ve strategii rozvoje žákova čtenářství a literární vzdělanosti.
6. Specifičnost didaktických principů v literární výchově, zvláště zásady vědeckosti, přiměřenosti, názornosti a kreativity v procesu osvojování učiva, v dosahování očekávaných výstupů a klíčových kompetencí, rozvoj estetické smyslovosti, emocionality, představivosti, fantazie a obrazného myšlení žáka ve vztahu k logickému úsudku a soudu o literatuře, akcent na zásadu integrity všech složek předmětu, principy hodnocení žákova výkonu, diagnostické a evaluační metody v literární výchově, vztah hodnocení a klasifikace, komplex hodnocených aktivit žáka.
7. Literárněvýchovné strategie, zvláště metody motivační a interpretační; didaktická interpretace textu, její funkce, determinanty a modifikace, vztah standardizované a tzv. skandální interpretace.
8. Metoda didaktické interpretace rozvíjející čtenářské aktivity žáka ve všech fázích recepce při práci s textem epickým, dramatickým a lyrickým v jednotlivých žánrech.
9. Metodika rozvoje konkretizační fáze žákovské recepce v interpretačně - produkčních slovesných aktivitách (žánrová transformace textu (dramatizace a další možnosti), tvorba filmového scénáře, metodika tvůrčího psaní). Metody tvořivé dramatiky, výrazné čtení. Referát na literární téma, pokusy o esej, o literární kritiku. Rozvoj žákovy slovesné kreativity.
10. Metody osvojování klasické literatury pro dospělé v historických periodách vývoje v rámci tematicko - žánrových literárních celků s přihlédnutím ke kontextu geneze vybraných textů (v evropském a světovém kontextu). Metodika zaměřená na historickou stylovost poetiky a její proměny (vztah kulturně historického a literárního kontextu a textu, žánrové a autorské kontexty, expoziční metodika - didaktická interpretace jako metoda problémového výkladu, vztah demonstrace textem, ilustrace textem a interpretace textu.
11. Struktura tematického celku učiva, vztah vyučovací jednotky a tematického celku na ZŠ, tzv. aktuální hodina literární výchovy, čtenářské dílny kritického čtení, divadelní a filmová výchova, literární výchova v mezipředmětových vztazích, zvláště s Hv a Vv, s D, Ov, Ps; estetickovýchovné projekty; fáze přípravy učitele na vyučování.
Témata 8, 9 a 10 budou mít větší časovou dotaci než ostatní. Práce v semináři bude založena na didaktickém řešení modelových situací a na didaktické interpretaci textu. Seznámení s konkrétní podobou nástrojů měření v daných předmětech, klasifikace a kritické hodnocení těchto nástrojů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Bohumil Jirásek, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Bohumil Jirásek, CSc. (100%),
Mgr. Vladimíra Pánková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Bohumil Jirásek, CSc. (100%),
Mgr. Vladimíra Pánková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Lederbuchová, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. II.. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-364-X.
-
Základní:
Lederbuchová, Ladislava. Dítě a kniha : o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-01-6.
-
Základní:
Kožmín, Zdeněk. Interpretace básní : Určeno pro učitele čes. jaz. a lit. na SŠ. Praha : SPN, 1986.
-
Základní:
Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : (se změnami provedenými k 1.9. 2007). Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007.
-
Základní:
Beránková, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
-
Základní:
Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh : Malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
-
Doporučená:
Český jazyk a literatura.
-
Doporučená:
Host do školy: Měsíčník pro literaturu a čtenáře. Brno : Spolek přátel vydávání časopisu Host a Nakladatelství Host, ----.
-
Doporučená:
Germušková,Marta. Literárny text v didaktickej komunikácii.. Prešov: FHPV PU, 2003.
-
Doporučená:
Valenta, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura Strom, 1997. ISBN 80-901954-1-5.
-
Doporučená:
Šrámková, Vítězslava; Hůrková-Novotná, Jiřina. Mluvený projev a přednes : Učebnice pro 2. a 3. roč. stř. pedagog. škol a pro učitele gymnázií pro nepovinný předmět Umělecký přednes. Praha, 1984.
-
Doporučená:
Šimonová, Brigita. Moderný človek, literatúra a škola. Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, 2000.
-
Doporučená:
Lederbuchová, Ladislava. Multikulturní výchova a metody tvořivé dramatiky v přípravě budoucích učitelů literární výchovy. História, súčasnosť a perspektívy učiteľského vzde. 2005.
-
Doporučená:
On-line katalogy knihoven.
-
Doporučená:
Beránková, Eva; Kostečka, Jiří. Přečtěte si s námi : Literární interpretace pro vyučovací praxi. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-24573-0.
-
Doporučená:
Tvořivá dramatika. Praha : Artama, 19--.
-
Doporučená:
Učebnice pro literární výchovu na 2. st. ZŠ.
-
Doporučená:
Koťátková, Soňa. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9.
-
Doporučená:
Výuka národní literatury v mezipředmětových vztazích : sborník z mezinárodního semináře. Ústí nad Labem, 2006. ISBN 80-7044-767-2.
-
Doporučená:
Machková, Eva. Základy dramatické výchovy. Praha: Středočeské nakladatelství, 1980.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
126
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Nejsou předepsány žádné specifické předpoklady. |
Získané způsobilosti |
Studenti - chápou specifičnost literární výchovy jako estetickovýchovného procesu v kontextu dalších estetickovýchovných předmětů (především v mezipředmětových vztazích s Hv a Vv) - uvědomují si uměleckou literaturu jako činitele tohoto procesu, který určujícím způsobem poznamenává činitele další (žáka, učitele, učivo, koncepci vyučování), - ovládají vzdělávací program (RVP ZV) jako rámec pro vlastní pedagogickou práci z aspektu cílů vzdělání žáka ( klíčových kompetencí), obsahu vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace a vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura (tj. očekávaných výstupů žáka a učiva), - ovládají výchovně vzdělávací strategie, které žákům pomáhají v utváření a rozvíjení klíčových kompetencí a v dosahování očekávaných výstupů, především metodiku problémového učení, zvláště efektivní interpretační metody rozvíjející a kultivující čtenářství žáka, jeho slovesnou tvořivost, literární a kulturní obzor, - v modelových situacích dokáží respektovat specifičnost didaktických principů v literární výchově, v rámci principu přiměřenosti čtenářskou kompetenci, čtenářské zájmy a potřeby žáka 2. stupně ZŠ, - ovládají řídící roli v didaktické interpretaci textu, zvládají ji s respektem k jejím determinantám ve všech jejích funkcích a modifikacích, - dokáží koncipovat tematický celek učiva z aspektu očekávaných výstupů žáka a dosahovaných klíčových kompetencí, s uplatněním mezipředmětových vztahů a argumentačně zdůvodnit volbu vzdělávací strategie (metod a forem literárněvýchovné práce), - znají současné učebnice literární výchovy pro 2. stupeň ZŠ, další knižní a technické multimediální pomůcky, kriticky je hodnotí se zřetelem k požadavkům RVP ZV, - zvládnou navrhnout a pedagogicky realizovat multimediální projekt v prostupování vzdělávacích oblastí Jazyk a jazyková komunikace, resp. Český jazyk a literatura a Umění a kultura, - prakticky dokáží funkčně využívat didaktickou techniku (interaktivní tabuli a literárněvýchovný program pro práci s interaktivní tabulí).
Student se orientuje v problematice standardizovaných nástrojů měření výsledků vzdělávání (didaktický test, písemná práce, ústní zkouška atd.). |
Vyučovací metody |
- Přednáška s aktivizací
- Přednáška s diskusí
- Přednáška s praktickými aplikacemi
- Diskuse
- Dialogická výuka
- Výuka podporovaná multimédii
- Prezentace práce studentů
- Individuální konzultace
- Skupinová konzultace
- Demonstrace dovedností
- Studium metodou řešení problémů
- Seminární výuka
- Samostatná práce studentů
- Přednáška s demonstrací
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Seminární práce
- Individuální prezentace na semináři
- Demonstrace dovedností při semináři
- Skupinová prezentace na semináři
- Autoevaluace
|
|
|
|