|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / DIJZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
DIJZ
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Didaktika českého jazyka ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
12 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vybavit studenty učitelství pro 2. stupeň ZŠ kompetencemi potřebnými pro výuku českého jazyka v souladu s RVP. Dovést studenty ke schopnosti orientovat se v didaktickém systému jazyka.
|
Požadavky na studenta
|
Jeden seminární příspěvek: příprava vyučovací jednotky jazykové složky předmětu český jazyk, jeden závěrečný test, ústní zkouška, aktivní práce v semináři, tj. prokazatelné odevzdání nejméně 75 % z dílčích seminárních úkolů
|
Obsah
|
Obsah přednášek:
1. Současné pojetí vyučování českému jazyku, RVP
2. Učebnice, pracovní sešity. Pomocné knihy pro vyučování ČJ, pomůcky. Pracovna českého jazyka, předmětové komise.
3. Didaktické zásady, vyučovací metody (včetně příkladů praktické aplikace).
4. Komplexní jazykový rozbor
5. Didaktika hláskosloví
6. Didaktika morfologie.
7. Didaktika syntaxe.
8. Didaktika lexikologie.
9. Didaktika tvoření slov.
10.Didaktika pravopisu.
11.Samostatné práce žáků, ústní a písemné prověřování vědomostí, hodnocení a klasifikace.
12.Mezisložkové a mezipředmětové vztahy, aktualizace a regionalizace učiva.
13.Motivace, tvořivost, didaktické hry a soutěže.
Obsah seminářů:
Vychází z obsahu přednášek.
Bude zejména brán zřetel na praktickou aplikaci získaných vědomostí, a to na základě konkrétních simulovaných výukových situací prezentovaných v seminárních příspěvcích studentů. Dále bude pozornost věnována poznatkům (kladům a záporům) z praxe studentů v posledních letech, praktickému nácviku komplexního jazykového rozboru, opravování diktátů, sestavování jazykových cvičení (včetně formulace zadání), metodice přípravy na vyučovací hodinu, zápisům učební látky, organizaci vyučovací jednotky, aktualizaci a regionalizaci učiva, možnostem výchovného působení na žáka, využívání prvků hravosti a soutěživosti při výuce atd.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Marie Čechová, DrSc. (100%),
-
Přednášející:
Prof. PhDr. Marie Čechová, DrSc. (50%),
Mgr. Růžena Písková, Ph.D. (100%),
PhDr. Zdeněk Suda, CSc. (50%),
-
Vede seminář:
Prof. PhDr. Marie Čechová, DrSc. (100%),
Mgr. Růžena Písková, Ph.D. (100%),
PhDr. Zdeněk Suda, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Palenčárová, Jana; Šebesta, Karel. Aktivní naslouchání při vyučování : rozvíjení komunikačních dovedností na 1. stupni ZŠ. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-101-8.
-
Doporučená:
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
-
Doporučená:
Šmejkalová, Martina. Čeština a škola - úryvky skrytých dějin : český jazyk a jeho vyučování na středních školách 1918-1989. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1692-6.
-
Doporučená:
Pravdová, Markéta. Čeština nově od A do Ž. 2016. ISBN 978-80-200-2560-9.
-
Doporučená:
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
-
Doporučená:
Kostečka, Jiří. Do světa češtiny jinak : (Didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi). 1. vyd. Jinočany : H & H, 1993. ISBN 80-85787-24-5.
-
Doporučená:
Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
-
Doporučená:
Adam, Robert. Gramatické rozbory češtiny výklad a cvičení s řešeními. 2017. ISBN 978-80-246-3760-0.
-
Doporučená:
Hník, Ondřej; Kalábová, Naděžda. Hry v českém jazyce - SPU. 2014. ISBN 978-80-7496-084-0.
-
Doporučená:
Čechová, Marie. Komplexní jazykové rozbory. Praha : SPN, 1996. ISBN 80-85937-27-1.
-
Doporučená:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav,; Bezděk, Jiří,; Honzíková, Jarmila. Motivace k tvořivosti na pedagogické fakultě : přístupy k tvořivosti v učitelském povolání. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0428-5.
-
Doporučená:
Šmejkalová Martina. Nové trendy v didaktice českého jazyka. Praha, 2011. ISBN 978-80-7290-603-1.
-
Doporučená:
Adam, Robert; Bozděchová, Ivana,; Dittmann, Robert,; Andrlová Fidlerová, Alena,; Chromý, Jan,; Mareš, Petr,; Rejzek, Jiří,; Synková, Pavlína; Šormová, Kateřina. O jazyce bez hranic : a další zajímavosti ze současného zkoumání češtiny. 2017. ISBN 978-80-7422-516-1.
-
Doporučená:
Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.
-
Doporučená:
Štěpáník, Stanislav; Šmejkalová, Martina. Průvodce začínajícího češtináře. 2016. ISBN 978-80-7290-949-0.
-
Doporučená:
Suda, Zdeněk. Soubor úkolů z didaktiky mateřského jazyka pro studující učitelství 2. stupně ZŠ - I.díl. Západočeská univerzita Plzeň, 2000. ISBN 80-7082-584-7.
-
Doporučená:
Jelínek, Jaroslav. Úvod do teorie vyučování českému jazyku. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
-
Doporučená:
Hausenblas, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? : Úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Zbuzany, 1993.
-
Doporučená:
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
3
|
Celkem
|
102
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v jazykovém systému |
prokázat znalost obsahu jednotlivých jazykovědných disciplín |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
úspěšně identifikovat jazykové jevy jednotlivých jazykových plánů a pojmenovávat je |
bezchybně užívat příslušné lingvistické termíny |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat a analyzovat RVP z hlediska očekávaných výstupů učení |
vyjmenovat klíčové kompetence a didaktické zásady a vysvětlit jejich podstatu |
zdůvodnit požadavek komunikativního pojetí vyučování českého jazyka |
objasnit systémové souvislosti mezi učivem jednotlivých jazykových rovin |
vysvětlit přínos mezipředmětových vztahů, aktualizace a regionalizace učiva |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
pružně a nenásilně integrovat jednotlivé složky vyučování mateřského jazyka (jazykovou, slohovou a literární) |
úspěšně začleňovat probírané jevy do jazykového systému |
vybírat a využívat vhodné vyučovací metody a formy práce s ohledem na specifikum probíraného učiva a typ vyučovací hodiny |
na základě zadaných kritérií zformulovat sérii zadání k úkolům pro komplexní jazykový rozbor určený žákům 2. stupně ZŠ |
aplikovat získané vědomosti v konkrétních simulovaných výukových situacích |
samostatně vytvořit přípravu na vyučovací hodinu kombinovaného typu |
lingvisticky správně a didakticky účinně řešit chybné jazykové jevy, jež jsou mu předloženy |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
komentovaná oprava testu. Komentovaná oprava seminární práce |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
komentovaná oprava testu. Komentovaná oprava seminární práce |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|