|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / DISS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
DISS
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Didaktika slohové a komun. výchovy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
17 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KČJ/DIJS
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je vybavit studenty učitelství pro SŠ kompetencemi potřebnými pro výuku komunikační a slohové výuky v souladu s RVPG (a perspektivně RVP SŠ).
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce - příprava výukové jednotky slohové a komunikační jednotky, alternativně videozáznam vlastní výuky
|
Obsah
|
Témata výuky:
1. Vyvození pojmů sloh a slohotvorní činitelé prostřednictvím analýzy textů.
2. Inspirační okruhy ve výuce slohu a komunikační výchovy.
3. Metody rozvíjení tvořivosti. Slohová cvičení.
4. Produkční sloh, etapy invence, selekce, kompozice, stylizace.
5. Nácvik slohového postupu vyprávěcího.
6. Nácvik útvarů postupu popisného.
7. Nácvik útvarů informačního postupu.
8. Tvořivé aspekty práce s úvahou.
9. Nácvik výkladu.
10. Administrativní styl ve slohové výuce; životopis, úřední korespondence a drobné
administrativní útvary. Odborný styl ve slohové výuce; recenze, kritika, referát, přednáška.
11. Publicistický styl ve slohové výuce; interview, fejeton, reportáž, styl řečnický.
Umělecký styl ve slohové výuce.
12. Nácvik mluvených projevů dialogických a monologických.
13. Oprava a hodnocení písemných a ústních projevů žáků.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Základní:
Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.
-
Základní:
Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2007. Praha, 2007.
-
Základní:
Čechová, Marie. Vyučování slohu : Úvod do teorie. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
Doporučená:
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
-
Doporučená:
Kostečka, Jiří. Do světa češtiny jinak : (Didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi). 1. vyd. Jinočany : H & H, 1993. ISBN 80-85787-24-5.
-
Doporučená:
Čechová, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 1998. ISBN 80-85866-32-3.
-
Doporučená:
Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh : Malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
-
Doporučená:
Fišer, Zbyněk. Tvůrčí psaní : malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-99-0.
-
Doporučená:
Učebnice českého jazyka pro střední školy.
-
Doporučená:
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
Doporučená:
Silberman, Mel; Lawson, Karen. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
94
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní pojmy stylistiky |
porovnat charakteristické znaky jednotlivých funkčních stylů |
vysvětlit charakteristické znaky jednotlivých slohových postupů a útvarů |
odlišit stylotvorné jazykové prostředky od prostředků neutrálních |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat texty jednotlivých funkčních stylů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit důležitost orientace žáka na komunikační záměr |
vyjmenovat různé okruhy inspirace |
vysvětlit různé metody rozvíjení tvořivosti |
porovnat různé typy slohových cvičení |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout vyučovací hodiny slohu a komunikační výchovy různého tematického zaměření |
volit funkčně různé organizační formy pro komunikační a slohovou výchovu |
vhodně aplikovat různé vyučovací metody |
nenásilně integrovat všechny tři složky vyučování českému jazyku (jazykovou, slohovou a literární) |
správně posoudit a interpretovat komunikační účinky ústních i písemných projevů žáků |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|