|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / DISZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
DISZ
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Didaktika slohové a komunikativ. výchovy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
10 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vybavit studenty učitelství pro ZŠ kompetencemi potřebnými pro výuku komunikační a slohové výuky v souladu s RVP pro základní školy.
|
Požadavky na studenta
|
Jako téma seminární práce si student zvolí učivo týkající se libovolného slohového útvaru probíraného na 2. stupni ZŠ. Mimo odbornou literaturu a učebnice může student čerpat rovněž ze zkušeností z absolvované pedagogické praxe. Vedle požadavku didaktické efektivnosti (splnění vyučovacího cíle) bude při přípravě této vyučovací hodiny brán zřetel na didaktickou nápaditost a originalitu, dále na úsilí o účinnou motivaci k tvořivosti a samostatnosti žáků.
Výsledky své práce prezentuje student ústně v semináři formou mikrovyučování.
|
Obsah
|
Obsah přednášek:
1. Seznámení studentů s náplní přednášek a seminářů. Studijní literatura. Současná koncepce vyučování slohu, RVP.
2. Pěstování mluveného projevu, hodnocení jeho stylové kvality. Mluvní cvičení.
3. Reprodukční a produkční sloh. Slohová práce a fáze její přípravy.
4. Příprava cvičné slohové práce (vypravování, popis) na základě předpisu větných vzorců.
5. Práce s osnovou a konceptem. Stylizační variantnost.
6. Slohová cvičení.
7. Možnosti nácviku slohového útvaru vypravování.
8. Možnosti nácviku slohového útvaru popis.
9. Cvičné a kontrolní slohové práce, jejich frekvence a rozsah. Volba témat, motivace.
10.Hodnocení a klasifikace písemných slohových prací a metodika jejich oprav. Typy chyb.
11.Možnosti aktualizace a regionalizace učiva ve slohovém vyučování. Názornost, využívání pomůcek.
12.Prvky soutěživosti, her a dramatizace při hodinách slohu. Transformace slohových útvarů. Kreativita ve slohu.
13.Slohový výcvik v rámci komplexního jazykového rozboru.
Obsah seminářů:
Práce v seminářích bude zaměřena převážně na praktickou aplikaci poznatků z přednášek, na simulaci konkrétních modelových situací v různých fázích slohové hodiny, na společné řešení problematiky tvorby textů a pomůcek pro žáky, na práci s konceptem a vytváření stylizačních variant, na nácvik hodnocení a klasifikace žákovských slohových prací, na možnosti sestavování slohových cvičení (textových a stylizačních, konstrukčních a korekturních) aj.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
-
Doporučená:
Svobodová, J. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky. Ostrava, 2003. ISBN 80-7042-301-3.
-
Doporučená:
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
-
Doporučená:
Adam, Robert, kolektiv. Gramatické rozbory češtiny : výklad a cvičení s řešeními. Praha : Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3750-1.
-
Doporučená:
Čapek, Robert. Líný učitel.
-
Doporučená:
Brabcová, R. Mluvený jazyk v teorii a praxi.. Praha, 1987.
-
Doporučená:
Brabcová, R., Vitvar, V. Mluvený jazyk ve škole i mimo školu.. Praha, 1986.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav,; Bezděk, Jiří,; Honzíková, Jarmila. Motivace k tvořivosti na pedagogické fakultě : přístupy k tvořivosti v učitelském povolání. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0428-5.
-
Doporučená:
Šmejkalová, Martina. Nové trendy v didaktice českého jazyka : sborník příspěvků z odborného semináře s mezinárodní účastí a pracovní dílny, 9. září 2011. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-603-1.
-
Doporučená:
Adam, Robert; Bozděchová, Ivana,; Dittmann, Robert,; Andrlová Fidlerová, Alena,; Chromý, Jan,; Mareš, Petr,; Rejzek, Jiří,; Synková, Pavlína; Šormová, Kateřina. O jazyce bez hranic : a další zajímavosti ze současného zkoumání češtiny. 2017. ISBN 978-80-7422-516-1.
-
Doporučená:
Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
-
Doporučená:
Štěpáník, Stanislav; Šmejkalová, Martina. Průvodce začínajícího češtináře. 2016. ISBN 978-80-7290-949-0.
-
Doporučená:
Suda Zdeněk. Soubor úkolů z didaktiky mateřského jazyka pro studující učitelství 2. stupně ZŠ - II.díl. Západočeská univerzita v Plzni, 2014. ISBN 80-7043-262-4.
-
Doporučená:
Učebnice českého jazyka pro základní školy.
-
Doporučená:
Hausenblas, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? : Úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Zbuzany, 1993.
-
Doporučená:
Čechová, Marie. Vyučování slohu : Úvod do teorie. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
definovat a analyzovat RVP z hlediska očekávaných výstupů učení |
vyjmenovat klíčové kompetence a didaktické zásady a vysvětlit jejich podstatu |
objasnit systémové souvislosti mezi učivem jednotlivých jazykových rovin |
vysvětlit přínos požadavku mezipředmětových vztahů, aktualizace a regionalizace učiva |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pružně a nenásilně integrovat jednotlivé složky vyučování mateřského jazyka (jazykovou, slohovou a literární) |
úspěšně začleňovat probírané jevy do jazykového systému |
s ohledem na specifikum probíraného učiva a typ vyučovací hodiny vybírat a využívat vhodné (didakticky efektivní) vyučovací metody a formy práce |
na základě zadaných kritérií zformulovat sérii zadání k úkolům pro komplexní jazykový rozbor určeným žákům 2. stupně ZŠ |
aplikovat získané vědomosti v konkrétních simulovaných výukových situacích |
lingvisticky správně a didakticky účinně řešit chybné jazykové jevy, jež jsou mu předloženy |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit podstatu komunikativního pojetí vyučování a uvést několik možných aktivit vedoucích k rozvíjení mluveného projevu žáka |
vysvětlit podstatu slohové produkce a jednotlivých typů reprodukce |
objasnit didaktický problém práce s kompozicí, zejména s osnovou komunikátu |
popsat soustavu slohových cvičení |
vysvětlit funkci konceptu a problém tvorby stylizačních variant |
objasnit mechanismus testování stylové kvality žákova projevu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout několik námětů pro reprodukci s obměnou a produkci |
vytvořit sérii vybraných typů slohových cvičení, včetně zadání k nim |
demonstrovat mechanismus práce s konceptem |
navrhnout konkrétní postupy při tvorbě stylizačních variant |
opravit a ohodnotit autentickou žákovskou slohovou práci |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
komentovaná oprava seminárních prací |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
komentovaná oprava seminárních prací |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|