|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / DL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
DL
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Didaktika literatury
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
67 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student se dobře orientuje v problematice didaktických zásad při výuce literatury; zvládá základní požadavky na adekvátní recepci textu v rovině denotátu i konotátu. Vnímá a prakticky aplikuje moderní požadavky na práci s literárním textem s akcenty interdisciplinárních vazeb, multikulturní výchovy, enviromentální výchovy apod.
|
Požadavky na studenta
|
Samostatná i skupinová příprava, individuální přístupy k aplikaci didaktických zásad při přípravě i vlastní výuce. Objektivizace názorů a nových zjištění před širším fórem, odpovídající úroveň argumentačních a komunikačních dovedností. Individuální interpretace vybraných intencionálních textů.
|
Obsah
|
1. Koncepce a hlavní principy vyučování čtení a literární výchovy na 1. stupní ZŠ. 2. Plánování práce učitele a jeho příprava na hodinu. 3. Jednotlivé fáze hodiny. 4. Kvality a druhy čtení, vyučovací metody. 5. Intencionální tvorba; recepce textu, práce s rozličnými typy textů v hodinách čtení a literární výchovy. 5. Interpretace a konkretizace. 6. Jednotlivé složky struktury textu (tematika). 7. Kompozice. 8. Práce s uměleckými jazykovými prostředky. 9. Mimočítankové čtení, učební pomůcky pro čtení a literární výchovu. 10. Následné činnosti při práci s literárním textem. 11. Výchova slovesným uměním (činitelé, složky procesu, estetická a didaktická. interakce) 12. Podíl rozdílných kvalit slovesných druhů, žánrů a specifických rysů slovesného díla ve výchově slovesným uměním. 13. Rozvoj dovedností, souvislosti s výchovou jinými druhy umění, interdisciplinární vazby.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Zítková, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3327-4.
-
Doporučená:
Vařejková, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 2., přeprac. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3860-8.
-
Doporučená:
Šrámková, Vítězslava; Hůrková-Novotná, Jiřina. Mluvený projev a přednes : Učebnice pro 2. a 3. roč. stř. pedagog. škol a pro učitele gymnázií pro nepovinný předmět Umělecký přednes. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
Machková, Eva. Základy dramatické výchovy. 1.vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
-
Doporučená:
Machková, Eva. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. 5., rozšíř. vyd., v Středočes. kraj. kult. středis. 2. Praha : Středočeské krajské kulturní středisko, 1990.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student: - teoreticky zvládá a prakticky vhodně aplikuje moderní didaktické zásady při výuce literatury na 1. stupni ZŠ, - dokáže vhodným způsobem pracovat s jednotlivými složkami struktury textu, - odpovídajícím způsobem interpretuje vybrané literární texty, - je schopen prokázat vlastní individuální přístup při předpokládané školní výuce (motivace, interpretace, následné činnosti apod.) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
|
|
|
|