|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / EIA1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
EIA1
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Morfologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
67 / -
|
0 / -
|
1 / 1
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Dovést studenty k pochopení českého morfologického systému, vývojových tendencí současné české morfologie, k pochopení pojmů morfologie funkční i formální, k pochopení toho, jak se tvoří tvary slov a jak fungují ve větě.
|
Požadavky na studenta
|
3 úspěšně absolvované testy v průběhu semestru; seminární práce morfologická analýza tvarů slov ve zvoleném souvislém textu.
|
Obsah
|
Témata výuky:
1. Vymezení předmětu zkoumání morfologie, základní pojmy.
2. Slovní druhy, slovnědruhové přechody.
3. Mluvnická kategorie pádu, sémantika jednotlivých pádů, vývojové tendence.
4. Mluvnické kategorie čísla a rodu.
5. Skloňování substantiv. Tendence v současné deklinaci.
6. Adjektiva.
7. Pronomina.
8. Numeralia.
9. Verba - slovesné kategorie.
10. Verba - slovesné tvary. Charakteristika současné konjugace.
11. Adverbia.
12. Prepozice, konjunkce.
13. Partikule, interjekce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Zdeněk Suda, CSc. (100%),
PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Eva Pasáčková, CSc. (100%),
PhDr. Zdeněk Suda, CSc. (100%),
PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois. Česká mluvnice : Vysokošk. učebnice. 6. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Doporučená:
Krobotová Milena. Česká morfologie - cvičení.
-
Doporučená:
Čechová, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.
-
Doporučená:
Hubáček, Jaroslav. Čeština pro učitele. Vyd. 4., upr. [Odry] : Vade mecum Bohemiae, 2010. ISBN 978-80-86041-37-7.
-
Doporučená:
Mluvnice češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult, aprobace čes. jazyk. 2.. 1. vyd. Praha : Academia, 1986.
-
Doporučená:
Šmilauer, Vladimír. Nauka o českém jazyku. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
-
Doporučená:
Grepl, Miroslav,; Karlík, Petr,; Nekula, Marek,; Rusínová, Zdenka. Příruční mluvnice češtiny. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-980-5.
-
Doporučená:
Rusínová, Zdenka. Současná česká morfologie : skriptum. Opava : Filozoficko-přírodovědecká fakulta Slezské univerzity, 1993.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní lingvistické pojmy |
zařadit jednotlivé lingvistické pojmy k rovinám jazyka, do nichž patří |
vysvětlit základní pojmy morfologie na úrovni středoškolského učiva |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat správně lingvistické pojmy při analýze textu z hlediska komunikační situace a výstavby textu, z hlediska syntaktického, morfologického, lexikálně sémantického, slovotvorného a morfematického, fonetického a fonologického, pravopisného a stylistického |
rozlišit při analýze textu jazykové a mimojazykové skutečnosti |
aplikovat získané vědomosti v oblasti pravopisu lexikálního, morfologického i syntaktické |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat pojmy funkční a formální morfologie užívané v základní literatuře oboru |
klasifikovat slovní druhy na základě tří klasifikačních kritérií |
vysvětlit významy gramatických kategorií |
vysvětlit vztah mezi morfologickou a syntaktickou rovinou jazyka |
vysvětlit vývojové tendence v současné morfologii |
vysvětlit rozdíly ve stylové platnosti dubletních tvarů |
definovat pojmy funkční a formální morfologie užívané v základní literatuře oboru |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat slovní tvar |
provést morfologický rozbor jednotlivých tvarů v zadaném textu, určit mluvnické významy slov ohebných |
utvořit slovesný tvar podle zadaných mluvnických kategorií |
užít slovnědruhové homonymum ve větě v různé slovnědruhové platnosti |
zvolit jeden z dubletních tvarů, které jsou stylově odlišné, vhodně podle kontextu |
v komunikátech psaných i mluvených užívat kodifikovaných tvarů jmenných i slovesných |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Písemná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
|
|
|
|