|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / HIG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
HIG
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Historická gramatika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
16 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se staročeským jazykovým systémem v návaznosti na vývoj v období pračeském a z hlediska vývoje do novočeštiny.
|
Požadavky na studenta
|
Dílčí testy, závěrečný test, seminární práce - rozbor staročeského textu, složení ústní zkoušky.
|
Obsah
|
Periodizace vývoje českého jazyka. Vývojové procesy v pračeském období.
Vývojové procesy staročeského fonologického systému.
Vývojové procesy ve staročeském morfologickém systému jmen - vývoj deklinace jmenné.
Vývojové procesy ve staročeském morfologickém systému jmen - vývoj deklinace zájmenné.
Vývojové procesy ve staročeském morfologickém systému adjektiv.
Staročeské sloveso - úvodní poučení z hlediska formální i funkční morfologie.
Staročeské slovesné tvary určité - forma, funkce, vývoj.
Vývojové postupy v konjugačním systému.
Staročeská slovní zásoba - charakteristika, vývojové postupy (se zaměřením na slovotvorný subsystém).
Úvod do dialektologie. Předmět, metody. Charakteristika českých nářečních skupin.
Česká nářečí v užším smyslu.
Nářeční podskupina jihozápadočeská.
Poučení o pramenech, způsobech vydávání staročeských textů. Analýza jazykového materiálu se zaměřením na hláskový vývoj v praslovanském období.
Analýza jazykového materiálu se zaměřením na hláskový vývoj v pračeském a staročeském období.
Analýza jazykového materiálu se zaměřením na morfologický vývoj substantiv, zájmen a adjektiv ve staročeském období.
Analýza jazykového materiálu se zaměřením na morfologický vývoj staročeských slovesných tvarů určitých a neurčitých.
Komplexní rozbor staročeského textu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Lamprecht, Arnošt; Bauer, Jaroslav; Šlosar, Dušan. Historická mluvnice češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Doporučená:
Balhar, Jan; Jančák, Pavel. Český jazykový atlas. [Díl] 1. 1. vyd. Praha : Academia, 1992. ISBN 80-200-0014-3.
-
Doporučená:
Balhar, Jan. Český jazykový atlas. 3. Vyd. 1. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0654-0.
-
Doporučená:
Balhar, Jan. Český jazykový atlas. 4. Vyd. 1. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0921-3.
-
Doporučená:
Balhar, Jan. Český jazykový atlas. 5. Vyd. 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-0013-5.
-
Doporučená:
Komárek, Miroslav; Bláha, Ondřej. Dějiny českého jazyka. Vyd. 1. Brno : Host, 2012. ISBN 978-80-7294-591-7.
-
Doporučená:
Bachmannová, Jarmila,; Karlík, Petr; Nekula, Marek; Pleskalová, Jana. Encyklopedický slovník češtiny. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-484-X.
-
Doporučená:
http://vokabular.ujc.cas.cz.
-
Doporučená:
Bělič, Jaromír; Kamiš, Adolf; Kučera, Karel. Malý staročeský slovník. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
-
Doporučená:
Bělič, Jaromír. Nástin české dialektologie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1972.
-
Doporučená:
Pabeničský (slovníková hesla vycházejí dosud v sešitech). ---.
-
Doporučená:
Němec, Igor. Rekonstrukce lexikálního vývoje. Praha : Academia, 1980.
-
Doporučená:
Slovník staročeský : Díl první;A-J.. V Praze : Česká akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění a Česká grafická spole, 1903.
-
Doporučená:
Gebauer, Jan. Slovník staročeský. 1, A - J. 2. nezm. vyd. Praha : Academia, 1970.
-
Doporučená:
Gebauer, Jan. Slovník staročeský. 2, K - N. 2. nezm. vyd. Praha : Academia, 1970.
-
Doporučená:
Staročeský slovník. dodatky, Úvodní stati, soupis pramenů a zkratek. 1. vyd. Praha : Academia, 1968.
-
Doporučená:
Staročeský slovník. 3, Na - obíjěti sě. 1. vyd. Praha : Academia, 1977.
-
Doporučená:
Staročeský slovník. 4, Obilé - ožžený. 1. vyd. Praha : Academia, 1984.
-
Doporučená:
Němec, Igor. Vývojové postupy české slovní zásoby. Praha : Academia, 1968.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
33
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
9
|
Celkem
|
122
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
klasifikovat české hlásky a vysvětlit kritéria klasifikace |
vysvětlit stavbu tvaru slova |
vysvětlit morfologické významy jmen a sloves v současné češtině |
vysvětlit deklinační a konjugační systém současné češtiny |
charakterizovat základní vývojové etapy češtiny |
popsat základní vývojové procesy češtiny v rovině hláskoslovné |
popsat základní rozdíly v morfologickém systému češtiny doby staré a střední a novočeštiny |
popsat základní vývojové procesy v praslovanštině |
charakterizovat morfologický systém staroslověnštiny |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provést všestranný jazykový rozbor komunikátu současné češtiny |
číst s porozuměním vybrané transkribované texty z historického období vývoje češtiny |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit vývoj českého hláskosloví od pračeštiny do současnosti |
vysvětlit vývoj českého morfologického systému jmen a sloves |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provést rozbor vybraného textu z hlediska vývoje užitých jazykových prostředků |
samostatně interpretovat jazykové prostředky ve staročeském textu |
hodnotit vývojové tendence jazykového systému češtiny v rovině hláskoslovné a morfologické |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
formativní hodnocení: průběžné testy, rozbor chyb |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Seminární práce, |
formativní hodnocení: průběžné testy, rozbor chyb. Formativní hodnocení: průběžné hodnocení zpracovávané seminární práce |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|