|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / JVNM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
JVNM
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Jazykový výklad textu a norm. mluvnice
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
88 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je prostřednictvím jazykové analýzy textu vybavit studenta schopností orientovat se v jednotlivých rovinách jazykového systému češtiny.
|
Požadavky na studenta
|
3 průběžné testy s diktátem, závěrečný test s diktátem (75%), náležitá prezence (tolerují se 2 absence), vystoupení na zadané téma (opakování vyjmenovaných slov, psaní velkých písmen aj.).
|
Obsah
|
Komplexní analýza jazykových textů různých stylových a komunikačních oblastí. Vzájemné vztahy jednotlivých rovin jazykového systému. Rozbor základních syntaktických vlastností textu, určování slovních druhů podle kontextu, identifikace tvarů slov, mluvnických významů jmenných a slovesných, vhled do utvářenosti slova prostřednictvím slovotvorné analýzy, rozbor morfematický. Praktické zvládnutí mezinárodní jazykovědné terminologie. Pravopisné diktáty a jazykové testy.
1. Práce s textem, vymezení a charakteristika jednotlivých jazykových rovin.
2. Lexikální pravopis.
3. Morfologický pravopis.
4. Syntaktický pravopis.
5. Morfologická rovina - slovnědruhový rozbor, mluvnické kategorie jmen.
6. Morfologie slovesa.
7. Syntaktická rovina - větněčlenský rozbor, syntaktické vztahy a způsoby jejich vyjádření.
8. Souvětí souřadné - poměry mezi větami hlavními.
9. Souvětí souřadné - druhy vedlejších vět.
10.Slovotvorná rovina - slovní význam, tvoření slov, stavba slova.
11. Stylistická rovina.
12. Zvuková rovina.
13. Závěrečný test a diktát.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc. (100%),
PaedDr. Jitka Málková, Ph.D. (100%),
Mgr. Markéta Pokorová, Ph.D. (100%),
PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Pravdová, Markéta,; Svobodová, Ivana. Akademická příručka českého jazyka. Vyd. 1. Praha : Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2327-8.
-
Doporučená:
Siwek, B. Cvičebnice pravopisu s výkladem a klíčem..
-
Doporučená:
Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois. Česká mluvnice : Vysokošk. učebnice. 6. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Doporučená:
Čechová, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.
-
Doporučená:
Hubáček, Josef a kol. Čeština pro učitele. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Vaňková, Jana, FPEKČJ. Jazyková interpretace textů : soubor úkolů. 2. vyd. Plzeň : Vydavatelství ZČU, 1997. ISBN 80-7082-317-8.
-
Doporučená:
Bezpalcová, Vladimíra. Mluvnice, komunikace a sloh : cvičebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2011. ISBN 978-80-7238-781-6.
-
Doporučená:
Mluvnické rozbory a cvičení v češtině : Určeno pro posl. fak. filozof.. 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Doporučená:
Šmilauer, Vladimír. Nauka o českém jazyku. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1972.
-
Doporučená:
Pravidla českého pravopisu. 3. opr. vyd. Olomouc : FIN, 2002. ISBN 80-86002-52-7.
-
Doporučená:
Brabcová, Radoslava; Martincová, Olga. Současný český jazyk : Slovník lingvistické terminologie : Určeno pro posl. fak. pedagog. a filozof.. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-7066-061-9.
-
Doporučená:
Klimeš, Lumír. Úvod do studia českého jazyka. 3., přeprac. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta v Plzni, 1983.
-
Doporučená:
Hrbáček, Josef. Úvod do studia českého jazyka : Určeno pro posl. fak. filozof.. 2., přeprac. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Celkem
|
64
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předpokládá se znalost české mluvnice a českého pravopisu (lexikálního, morfologického i syntaktického) v rozsahu středoškolského učiva a úrovně maturanta |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti jsou schopni - vysvětlit základní lingvistické pojmy, - zařadit jednotlivé lingvistické pojmy k rovinám jazyka, do nichž patří, - aplikovat správně lingvistické pojmy při analýze textu z hlediska komunikační situace a výstavby textu, z hlediska syntaktického, morfologického, lexikálně sémantického, slovotvorného a morfematického, fonetického a fonologického, pravopisného a stylistického, - rozlišit při analýze textu jazykové a mimojazykové skutečnosti, - aplikovat získané vědomosti v oblasti pravopisu lexikálního, morfologického i syntaktického |
vysvětlit vztahy mezi jednotlivými rovinami jazyka a jejich hierarchickou provázanost |
určit morfologické kategorie jmen a sloves |
popsat problematiku slovních druhů i slovnědruhových transpozic |
definovat rozdíl mezi větou jednoduchou a souvětím |
rozlišit větné členy, druhy vět vedlejších i relace mezi větami hlavními |
vysvětlit obtížnější jevy českého pravopisu (psaní slov cizího původu aj.) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
komplexně analyzovat text z hlediska morfologického, syntaktického, lexikálně-sémantického i z perspektivy komunikační situace |
náležitým způsobem aplikovat mezinárodní lingvistickou terminologii při komplexní analýze textu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
|
|
|
|