|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / KJPH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
KJPH
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Kultura jazykového projevu
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
111 / -
|
6 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
236 / -
|
26 / -
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KČJ/KJP
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenta do problematiky funkčních stylů češtiny (se zvláštním zřetelem na funkční styl odborný a administrativní). Seznámit studenty se slohovými postupy a slohovými útvary. Naučit je orientovat se v otázkách příznakovosti a bezpříznakovosti jazykových prostředků a ve výběru jazykových prostředků v konkrétních komunikátech.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky k udělení zápočtu: úspěšné splnění závěrečného zápočtového testu vycházejícího z látky probrané v seminářích. Minimální hranice úspěšnosti je 75 % možného bodového zisku. Test je koncipován tak, aby obsáhl zejména problematiku praktické práce s textem, opravy defektních textů apod. (viz obsah seminářů).
|
Obsah
|
Zaměření a náplň seminářů: Disciplína bude orientována převážně na analýzu textů psaných, zejména textů funkčních stylů věcných, tzn. stylu odborného, administrativního, eventuálně administrativně-právního. V rámci těchto textů budou probírány základní nedostatky a chyby v jednotlivých jazykových rovinách, tj. především v rovině stylistické, skladební, tvaroslovné a lexikální, pozornost však bude věnována také otázkám pravopisu (opakování obtížnějších pravopisných jevů, např. interpunkce, psaní velkých písmen, probrání kodifikačních změn v Pravidlech z roku 1993). Posluchači budou pracovat jednak s texty již hotovými, jednak budou jednotlivé typy komunikátů sami vytvářet, přetvářet, eventuálně opravovat texty defektní. Studenti by si měli osvojit schopnost volby náležitých jazykových prostředků s ohledem na komunikativní situaci, měli by si upevnit otázky spojené se znalostí stylových příznaků jednotlivých jazykových prostředků.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Jana Vaňková (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Mgr. David Franta, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Helena Chýlová, Ph.D. (100%),
PaedDr. Jitka Málková, Ph.D. (100%),
PhDr. Jaroslava Nováková, Ph.D. (100%),
Mgr. Jiří Novotný (100%),
PhDr. Eva Pasáčková, CSc. (100%),
Mgr. Martina Spěváčková, Ph.D. (100%),
PhDr. Zdeněk Suda, CSc. (100%),
PhDr. Jana Vaňková (100%),
PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. (100%),
Mgr. Aneta Zikmund Szüllöová (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Hlavsa, Zdeněk. Pravidla českého pravopisu : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Vyd. 1, dotisk. Praha : Academia, 2003. ISBN 80-200-0475-0.
-
Doporučená:
Filipec, Josef. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Praha : Academia, 2001. ISBN 80-200-0493-9.
-
Doporučená:
Chloupek, Jan. Stylistika češtiny. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-23302-3.
-
Doporučená:
Čechová, Marie. Stylistika současné češtiny. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 1997. ISBN 80-85866-21-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
22
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat základní znalost mluvnických a pravopisných jevů |
vyjmenovat funkční styly, slohové postupy a útvary |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
napsat souvislý jazykový projev bez jazykových a pravopisných chyb |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
pojmenovat základní stylistické nedostatky (zanedbání dvojí vazby, nepravé skladební dvojice, nevhodný slovosled, směšování vazeb) |
vysvětlit stylovou diferenciaci jazykových prostředků |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozčlenit odborný text z hlediska jeho kompoziční výstavby |
opravit základní stylizační nedostatky v různých typech komunikátů |
opravit jazykové a tvaroslovné chyby |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|