|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / PUCJ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
PUCJ
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Práce s učebnicemi v jazyce
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 8
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
32 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky učebnice jako základního edukačního média, pokusit se vybavit je kompetencí kriticky hodnotit učebnicové texty, prezentovat možnosti práce s učebnicí ve vyučovacím procesu.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce spočívající v popisu pojetí, výběru a řazení učiva v jedné učebnici českého jazyka a v komparaci vybraného oddílu ve třech učebnicích; dále referát a jeho prezentace a tvorba krátkého učebnicového textu: výklad jazykového jevu + dvě typově odlišná cvičení.
|
Obsah
|
1. Prezentace učebnice jak základního edukačního média, zadání témat referátů a seminárních prací.
2. Základní pojmy teorie učebnice, druhy pomůcek.
3. Funkce učebnice ve výuce českého jazyka. Makrostruktura a mikrostruktura učebnice, orientační aparát.
4. Struktura učebnicových kompletů. Prezentace učebnic českého jazyka z jednotlivých nakladatelství.
5. Analýza vybraných učebnicových textů z tematického hlediska: rovina lexikální.
6. Analýza vybraných učebnicových textů z tematického hlediska: rovina morfologická.
7. Analýza vybraných učebnicových textů z tematického hlediska: rovina syntaktická.
8. Analýza vybraných učebnicových textů z tematického hlediska: roviny foneticko-fonologická, ortoepie, pravopis.
9. Zařazení slohového učiva v učebnicích českého jazyka, výhody a nevýhody daného členění.
10. Základy tvorby učebnice, didaktické zpracování textů a typy a druhy textů v učebnici.
11. Typy cvičení, cvičení textová, všestranné jazykové rozbory a jejich využití ve vybraných analyzovaných učebnicích.
12. Didaktické možnosti interaktivní učebnice v hodině českého jazyka.
13. Internet jako zdroj informací o českém jazyku, problematiky DUMů, hodnocení práce v semináři.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Janík, Tomáš; Maňák, Josef,; Knecht, Petr. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.
-
Doporučená:
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1333-8.
-
Doporučená:
Macháčková, Iva; Vejvodová, Jana. Práce s učebnicemi českého jazyka na 1. stupni základní školy : soubor cvičení pro práci v seminářích z didaktiky českého jazyka. 1. díl. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-274-0.
-
Doporučená:
Macháčková, Iva. Práce s učebnicemi ČJ na I. stupni základní školy : soubor cvičení pro práci v seminářích z didaktiky českého jazyka. II. díl, Slohový výcvik. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-375-5.
-
Doporučená:
Maňák, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1998. ISBN 80-210-1880-1.
-
Doporučená:
Kvítková, Naděžda. Specifické otázky didaktiky českého jazyka a literatury pro střední odborná učiliště : Určeno pro učitele čes. jazyka a lit. na SOU a metodiky KPÚ [kraj. pedagog. ústavů]. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno, 1998.
-
Doporučená:
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
76
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
absolvování alespoň jednoho semestru výuky didaktických disciplín v rámci magisterského studia |
odborné znalosti z fonetiky, fonologie, morfologie, syntaxe, teorie jazyka a vývoje jazyka v rozsahu bakalářského studia českého jazyka |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
navrhnout didaktickou aplikaci odborné znalosti z jednotlivých lingvistických disciplín |
transformovat odborné poznatky do didaktické podoby |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti jsou schopni základním způsobem: - poznat a analyzovat stávající vzdělávací program, - kriticky hodnotit prezentaci učiva v jednotlivých učebnicích českého jazyka, - porovnat způsob zpracování učebnicového textu v učebních materiálech, - uvádět do vztahu výkladový text a jeho konkrétní aplikaci v učebnici, - vyhledat didaktický cíl a záměr autora učebnice, - kategorizovat typy cvičení, - posoudit vhodnost či nevhodnost výběru informací v učebnici, - obhájit svůj názor na učebnici z hlediska daného didaktického cíle |
vyjmenovat stávající učebnicové řady pro výuku českého jazyka |
objasnit základní pojmy teorie učebnice |
umí popsat koncepci učebnic |
porovnat vzájemně jednotlivé učebnicové oddíly |
uvést do vztahu učebnicový text a navrhovaný didaktický postup aplikovaný ve vybrané učebnici |
obhájit výběr učebnice a provést její kritiku |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
umí vytvořit ukázku učebnicového textu |
v modelové situaci zvolit vhodné metody výkladu a procvičení vybraného jazykového jevu s ohledem na věk žáků a jejich znalosti a dovednosti |
modifikovat práci s učebnicí k dosažení vlastního cíle |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|