|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / SČJ2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
SČJ2
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Současný český jazyk 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
58 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Na základě seznámení s tradičními českými teoriemi o struktuře věty coby základní jednotky jazykového systému dovést studenty k dovednosti analyzovat správně větné celky a k dovednosti aplikovat teoretické poznatky v pravopise syntaktickém, seznámit studenty se stylovou diferenciací českého jazyka a vybavit je dovedností volit jazykové prostředky adekvátně vzhledem k různým aspektům komunikační situace.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet je udělen za úspěšné absolvování zápočtového testu. Zkouška je kombinovaná, tvoří ji písemný test a ústní část.
Studenti mají k dispozici e-learningový kurz s textovými i multimediálními výukovými materiály.V prostředí kurzu absolvují 6 autotestů a 4 cvičení s klíčem.
|
Obsah
|
1. Věta a výpověď.
2. Modalita a emocionalita ve výpovědi.
3. Sémantické a formálně-syntaktické vztahy ve větě jednoduché.
4. Subjekt a predikát.
5. Rozvíjející větné členy.
6. Bezpodmětné větné struktury. Větné ekvivalenty.
7. Souvětí.
8. Motivované a nemotivované odchylky od stavby větné.
9. Základy valenční syntaxe.
10. Výstavba jazykového projevu. Slohotvorní činitelé.
11. Styl projevů mluvených a psaných.
12. Soustava funkčních stylů.
13. Slohové postupy a útvary.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://www.portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/kcj/scj2/studijni-materialy.html
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Helena Chýlová, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Helena Chýlová, Ph.D. (30%),
PhDr. Zdeněk Suda, CSc. (10%),
PhDr. Jana Vaňková (30%),
PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. (30%),
Mgr. Aneta Zikmund Szüllöová (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PaedDr. Helena Chýlová, Ph.D. (25%),
Mgr. Martina Spěváčková, Ph.D. (100%),
PhDr. Zdeněk Suda, CSc. (25%),
PhDr. Jana Vaňková (25%),
PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. (25%),
Mgr. Aneta Zikmund Szüllöová (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Čechová, Marie. Čeština - řeč a jazyk. [1. vyd.]. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-12-9.
-
Základní:
Hubáček, Jaroslav; Jandová, Eva; Svobodová, Jana. Čeština pro učitele. Vyd. 1. Opava : Optys, 1996. ISBN 80-85819-41-4.
-
Základní:
Hubáček, Josef. Učebnice stylistiky : Vysokošk. učebnice pro posl. pedagog. fakult, stud. učitelství v 1.-4. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Doporučená:
Černá, Martina, Hájková, Eva. Český jazyk B pro studující učitelství 1. stupně ZŠ a SpPg (syntax, stylistika, vývoj českého jazyka. Praha, 1999. ISBN 80-86039-95.
-
Doporučená:
Hauser, P., Kolářová, I., Klímová, K., Ondrášková, K. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně ZŠ. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-3358-6.
-
Doporučená:
Hauser, Přemysl. Skladba češtiny pro studium učitelství prvního stupně ZŠ. 1. vyd. Brno : Univ. J. E. Purkyně, 1988.
-
Doporučená:
Chloupek, Jan. Stylistika češtiny. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-23302-3.
-
Doporučená:
Hubáček, Josef. Texty pro seminář ze stylistiky pro posluchače pedagogické fakulty. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
116
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit syntaktickou stavbu věty jednoduché a souvětí |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provést základní syntaktickou analýzu věty a souvětí |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat větné členy |
vysvětlit cestu k identifikaci rozvíjejících větných členů |
vysvětlit podstatu syntaktických vztahů formálních a sémantických |
charakterizovat motivované odchylky od stavby větné |
vysvětlit jazykovou podstatu nemotivovaných odchylek od stavby větné |
vysvětlit pravidla interpunkce ve větě jednoduché i v souvětí |
vysvětlit základní pojmy ze stylistiky |
vysvětlit základní syntaktické pojmy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat souvislý text z hlediska stavby větných celků |
naznačit stavbu věty jednoduché lineárním i planimetrickým grafem |
vytvořit větu jednoduchou na základě předloženého grafu |
naznačit stavbu souvětí graficky |
vytvořit souvětí na základě předloženého grafu |
zaznamenat správně písemně jevy pravopisu syntaktického |
analyzovat souvislý text z hlediska stylistického |
provést korekturu textu, opravit chyby a neobratnosti stylistické |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|