|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / SMCJ2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
SMCJ2
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Sociokulturní minimum pro učitele 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Sociokulturní minimum pro vyučující češtiny jako cizího jazyka
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
26 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit studenta orientovat se v sociokulturních znalostech a dovednostech spjatých s českým kulturním kontextem. Vést studenta ke schopnosti pracovat s informacemi sociokulturního charakteru (odbornou literaturou) a předávat tyto informace. Naučit studenta rozpoznat problematické oblasti v sociokulturní sféře komunikace a předcházet konfliktům, popř. ovládat komunikační strategie pomáhající konflikty řešit, dokázat vytvořit podklady pro výuku.
|
Požadavky na studenta
|
Student musí napsat seminární práci a na jejím základě připravit prezentaci. Prezentace bude mít teoretickou a praktickou část. V teoretické části se vychází ze zadané odborné literatury a seminární práce, v praktické části se student pokusí připravit konkrétní výukový materiál pro zahraniční studenty. Student musí splnit všechny zadané úkoly, včetně úkolů určených k samostudiu, v termínu daném vyučujícím.
Alternativou pro získání zápočtu je vykonání praxe v rozsahu min. 10 hodin. Praxe musí být obsahově vázána na problematiku semináře a její součástí je výstup v podobě závěrečné zprávy. O uznání praxe rozhoduje vedoucí semináře. Praxe může být realizována v průběhu celého kaledářního roku, tzn. uznána může být i praxe realizovaná před absolvováním předmětu.
|
Obsah
|
Sociokulturní minimum pro vyučující češtiny jako cizího jazyka
1. Uvedení do problematiky sociokulturního minima, vymezení teminologie
2. Každodenní život (pracovní doba, volno, jídlo a pití, časové údaje)
3. Pracovní doba, pracovní režim; trávení volného času (sporty, hobby)
4. Životní úroveň v ČR (sociální jistoty, zdravotnictví, bydlení apod.)
5. Mezilidské vztahy, struktura rodiny, vztahy na pracovišti, na veřejnosti
6. Hodnoty, postoje (majetek, důvěra v instituce, tradice apod.)
7. Etnické menšiny a církve v ČR, národní identita; politika
8. Umění; významné osobnosti klasické hudby, výtvarného umění, literatury, divadla apod.
9. Vztah k humoru (tradice humoru v české kultuře)
10.Neverbální komunikace
11.Poskytování a přijímání pohostinství, rituály (svatba, narození dítěte, ukončení školy apod.)
12.Interkulturní dovednosti a praktické znalosti; Vyučující jako zprostředkovatel, nositel kultury; konfliktní situace, tabuová témata
13.Volné téma, shrnutí a hodnocení semestru
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Cvejnová, Jitka. Co chcete vědět o České republice : učebnice reálií. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0255-5.
-
Základní:
Bischofová, Jana; Hrdlička, Milan. Sociálně-kulturní minimum : pro azylanty a osoby požívající doplňkové ochrany. Praha : Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, ----.
-
Doporučená:
Cvejnová, J. Co chcete vědět o České republice.
-
Doporučená:
Vondroušová, A. České zvyky a obyčeje.
-
Doporučená:
Hasil, J. Interkulturní aspekty mezikulturní komunikace.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Interkulturní psychologie. 1. vyd. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6.
-
Doporučená:
Šišková, Tatjana. Menšiny a migranti v České republice. Praha, 2001.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Multikulturní výchova. Praha, 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předpokládají se velmi dobré všeobecné znalosti českých reálií |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student dokáže jinojazyčným mluvčím učícím se český jazyk adekvátním způsobem předat relevantní vědomosti, dovednosti, návyky. Dovede jednat s různými typy mluvčích, umí předcházet základním konfliktním situacím, je poučen o celé řadě národních sociokulturních specifik (včetně problémových okruhů, tabuových otázek aj.) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|