|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / SYNT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
SYNT
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Syntax
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
42 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem disciplíny je uvést studenty do problematiky syntagmatických vztahů na úrovni slov a vět, objasnit problematiku dvouvrcholové a jednovrcholové teorie věty, naučit je chápat rozdíl mezi syntaktickými vztahy na rovině formální a sémantickými vztahy na rovině významové, vést je k poznání formálních prostředků vyjádření těchto vztahů. Cílem je dále ukázat základní rozdíly v syntaktickém popisu jazyka z pohledu závislostní syntaxe (větné členy) a z pohledu sémantické syntaxe (větné struktury).
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování seminární práce analytického charakteru. Úspěšné napsání tří zápočtových testů.
|
Obsah
|
Přednášky: 1. Úvodní výklady, náplň disciplíny, literatura oboru, skladba jako nauka o větných celcích. 2. Věta - výpověď, chápání pojmů v moderní syntaxi - věta podle postoje mluvčího. 3. Syntaktické vztahy, způsoby a prostředky jejich vyjadřování, (predikace, determinace, koordinace, apozice). 4. Odchylky od pravidelnosti větné stavby (motivované a nemotivované). 5. Základní větné členy a jejich vyjadřování. 6. Rozvíjející větné členy, atribut, atribut verbální. 7. Rozvíjející větné členy - objekt, adverbiale. 8. Klasifikace větných struktur. Struktury podmětové a bezpodměté. 9. Typy větných struktur podle valence. 10. Problematika výkladu souvětných struktur. 11. Spojování a zapojování větných struktur. Věty obsahové a determinující. 12. Větné struktury spojené sémanticky nezávislé. 13. Větné struktury spojené sémanticky závislé, vztahy široce příčinné, časové, způsobové.
Semináře: 1. Úvodní seminář, seznámení s podmínkami zápočtu. Problematika věty a výpovědi. 2. Významové vztahy - prostředky jejich vyjadřování. 3. Základní větné členy, jejich problematika, způsoby vyjadřování. 4. Rozvíjející větné členy (atribut, objekt). 5. Rozvíjející větné členy (adverbiale, atribut verbální). 6. Test č. 1. 7. Problematika sémanticky orientované syntaxe. 8. Podmětové a bezpodměté větné struktury. 9. Valenční syntax - základové větné struktury. 10. Sémantická stránka větných struktur. 11. Test č. 2. 12. Spojené a zapojené větné struktury. 13. Závěrečný test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Šmilauer, Vladimír. Novočeská skladba. Praha : Mikuta, 1947.
-
Základní:
Grepl, Miroslav; Karlík, Petr. Skladba češtiny. Olomouc : Votobia, 1998. ISBN 80-7198-281-4.
-
Základní:
Bauer, Jaroslav; Grepl, Miroslav. Skladba spisovné češtiny. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1972.
-
Základní:
Grepl, Miroslav; Karlík, Petr. Skladba spisovné češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Základní:
Vaňková, Jana; Vejvodová, Jana. Soubor úkolů k syntaktické analýze textů. I.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-325-6.
-
Základní:
Daneš, František; Hlavsa, Zdeněk. Větné vzorce v češtině. Praha : Academia, 1981.
-
Doporučená:
Štícha, František. Akademická gramatika spisovné češtiny. 2013. ISBN 978-80-200-2205-9.
-
Doporučená:
Čechová, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Bachmannová, Jarmila,; Karlík, Petr; Nekula, Marek; Pleskalová, Jana. Encyklopedický slovník češtiny. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-484-X.
-
Doporučená:
Grepl, Miroslav. Jak dál v syntaxi. Vyd. 1. Brno : Host, 2011. ISBN 978-80-7294-511-5.
-
Doporučená:
Štícha, František. Kapitoly z české gramatiky. Vyd. 1. Praha : Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1845-8.
-
Doporučená:
Daneš, František. Mluvnice češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. Díl 3., Skladba. Praha : Academia, 1987.
-
Doporučená:
Grepl, Miroslav,; Karlík, Petr,; Nekula, Marek,; Rusínová, Zdenka. Příruční mluvnice češtiny. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-980-5.
-
Doporučená:
Šmilauer, Vladimír. Učebnice větného rozboru. Praha : Státní pedagogické nakladtelství, 1977.
-
Doporučená:
vybrané časopisecké studie.
-
Doporučená:
Kopečný, František. Základy české skladby. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1958.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
106
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní stavbu věty |
vymezit základní rozdíl mezi větou a souvětím |
vysvětlit principy syntaktického pravopisu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat zásady syntaktického pravopisu |
provést syntaktický rozbor pravidelných typů vět a souvětí |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat větné členy |
interpretovat větu z hlediska formálního i sémantického |
určit syntaktické a sémantické vztahy a prostředky jejich vyjadřování |
vymezit základní rozdíly mezi pojmy věta a výpověď |
vysvětlit základní otázky sémanticky orientované syntaxe (gramatický větný vzorec, sémantický větný vzorec) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat souvislý text z hlediska stavby souvětných celků, z hlediska větněčlenské platnosti jednotlivých výrazů |
zapsat větnými vzorci základové větné struktury jednotlivých výpovědí |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
tři průběžné testy v průběhu semestru, hodnocení formativní. Zkouška kombinovaná: jeden závěrečný písemný test, hodnocení sumativní, ústní část zkoušky, výklad jednotlivých témat v širších souvislostech |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|