|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / SYNTX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
SYNTX
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Syntax a textová lingvistika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
40 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit studenta chápat problematiku nadvětné syntaxe (hypersyntaxe), modifikaci stavby textu, naučit ho vnímat text na základě všech jeho aspektů, zejména z hlediska obsahové struktury textu a koherence textu.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování seminární práce. Splnění zápočtového testu.
|
Obsah
|
1. Text, charakteristika textu (podmínky textovosti). 2. Koherence textu - obsahově sémantické základy textové koherence, vztahy koreferenční - opakování, pronominalizace, různá pojmenování. 3. Vztahy sémantické ekvivalence. 4. Vztahy mezipropoziční, typy propozičních vztahů. 5. Koherence pragmatická. 6. Promluva (promluva a promluvení). 7. Tematické posloupnosti, rematické vztahy. 8. Formální vztahy výpovědí v textu, prostředky jejich vyjádření. 9. Výpovědní spojení. 10. Výpovědní celek. 11. Promluvové komplexy. 12. Složená promluva. 13. Dialogický text.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hrbáček, Josef. Nárys textové syntaxe spisovné češtiny. Praha : Trizonia, 1994. ISBN 80-85573-51-2.
-
Základní:
Hoffmannová, Jana. Sémantické a pragmatické aspekty koherence textu. Praha : Ústav pro jazyk český ČSAV, 1983.
-
Základní:
Vaňková, Jana; Vejvodová, Jana. Soubor úkolů k syntaktické analýze textů. II.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-848-X.
-
Základní:
Hoffmannová, Jana. Stylistika a-- : současná situace stylistiky. Praha : Trizonia, 1997. ISBN 80-85573-67-9.
-
Doporučená:
Čechová, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Müllerová, Olga; Hoffmannová, Jana. Kapitoly o dialogu. 1. vyd. Praha : Pansofia, 1994. ISBN 80-85804-29-8.
-
Doporučená:
Štícha, František. Kapitoly z české gramatiky. Vyd. 1. Praha : Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1845-8.
-
Doporučená:
Kořenský, Jan. Komplexní analýza komunikačního procesu a textu : učební text pro výběrové semináře filologických oborů. České Budějovice : Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 1999. ISBN 80-7040-363-2.
-
Doporučená:
Daneš, František. Mluvnice češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. Díl 3., Skladba. Praha : Academia, 1987.
-
Doporučená:
Grepl, Miroslav; Karlík, Petr. Skladba češtiny : cvičení a výklad. Praha : ISV nakladatelství, 1999. ISBN 80-85866-47-1.
-
Doporučená:
Bauer, Jaroslav; Grepl, Miroslav. Skladba spisovné češtiny. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1972.
-
Doporučená:
Grepl, Miroslav; Karlík, Petr. Skladba spisovné češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Doporučená:
Jaklová, Alena. Úvod do textové lingvistiky : Určeno pro posl. Pedag. fakulty v Čes. Budějovicích. České Budějovice : Pedagogická fakulta, 1991. ISBN 80-7040-035-8.
-
Doporučená:
Daneš, František. Věta a text : Studie ze syntaxe spisovné češtiny. 1. vyd. Praha : Academia, 1985.
-
Doporučená:
Daneš, František; Hlavsa, Zdeněk. Větné vzorce v češtině. Praha : Academia, 1981.
-
Doporučená:
Kopečný, František. Základy české skladby. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1958.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Celkem
|
74
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalost syntaxe češtiny na úrovni předmětu KČJ/SYNT |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit podstatu pojmů text a promluva |
vysvětlit podstatu koherence textu |
analyzovat základní vztahy mezi výpověďmi v textu |
charakterizovat základní obsahově-sémantické vztahy v textu (koreferenční vztahy, vztahy sémantické ekvivalence, mezipropoziční vztahy) |
analyzovat větu z pohledu aktuálního větného členění (funkční perspektiva výpovědi) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vymezit v textu jednotlivé výpovědi a charakterizovat jejich typ |
vymezit v textu základní typy tematických posloupností |
označit v textu základní typy vztahů mezi výpověďmi (řazení, podřazování, vsouvání) |
najít konkrétní prostředky vyjadřování koreferenčních vztahů v textu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|