|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / VJB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
VJB
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Vývoj jazyka
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do diachronní metody zkoumání jazyka. Vybavit je základními poznatky o dějinách spisovné češtiny od prehistorických počátků do 20. století. Dovést je k pochopení základních vývojových procesů a tendencí.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou absolvování předmětu je
úspěšné složení závěrečného testu (70 % správných odpovědí / řešení).
Test lze v případě neúspěchu dvakrát opakovat.
|
Obsah
|
1. Diachronní přístup ke zkoumání jazyka. Periodizace vývoje češtiny. Její praslovanský původ - vývojové tendence v klasické praslovanštině.
2. Základní vývojové procesy v praslovanštině. Vymezení větví slovanských jazyků.
3. Staroslověnština - charakteristika jazykového systému. Vztah staroslověnštiny k češtině a k české kultuře.
4. Charakteristika staročeského období - 14. století.
5. Charakteristika staročeského období - 15. století.
6. Humanistická čeština - vývoj všech jazykových rovin, především roviny lexikální a syntaktické. Vztah k latině.
7. Barokní čeština - vývoj všech jazykových rovin, především roviny lexikální. Vývojový vztah k novočeštině.
8. Základy spisovné novočeštiny v národním obrození.
9. Vývoj mluvnické normy v devatenáctém století. Nejvýznamnější osobnosti české jazykovědy.
10. Vývoj mluvnické normy na přelomu 19. a 20. století. Názory časopisu Naše řeč.
11. Pražský lingvistický kroužek - strukturalizmus. Názora na kodifikaci spisovného jazyka.
12. Vývoj spisovného jazyka po druhé světové válce.
13. Stratifikace národního jazyka. Vývoj dialektů, interdialektů, obecné češtiny, spisovného jazyka.
Seminář:
1. Úvod - základní metody zkoumání vývoje jazyka. Prameny. Literatura. Pravopisné systémy.
2. Rozbor jazykového materiálu se zaměřením na objasnění vývojových procesů praslovanštiny.
3. Četba a interpretace staroslověnského textu.
4. Rozbor jazykového materiálu se zaměřením na vývojové procesy staročeského období (Dalimilova kronika).
5. Rozbor jazykového materiálu se zaměřením na vývojové procesy staročeského období (staročeská próza).
6. Rozbor jazyka J. A. Komenského - zejména syntaktických jazykových prostředků.
7. Rozbor jazyka humanistických děl.
8. Četba a rozbor barokních tisků. Pravopisné zásady.
9. Rozbor názorů obrozeneckých mluvnic.
10. Rozbor slovotvorného systému češtiny národního obrození -jazykový materiál Jungmannova slovníku.
11. Rozbor českého jazyka druhé poloviny 19. století.
12. Rozbor názorů představitelů PLK.
13. Hodnocení - testy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Šlosar, Dušan; Večerka, Radoslav; Dvořák, Jan; Malčík, Petr. Spisovný jazyk v dějinách české společnosti. Brno, 2009. ISBN 978-80-7294-311-1.
-
Doporučená:
Porák, Jaroslav. Cvičebnice staročeského tvarosloví. Praha : Univerzita Karlova, 1980.
-
Doporučená:
Lamprecht, Arnošt; Bauer, Jaroslav; Šlosar, Dušan. Historická mluvnice češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Doporučená:
Večerka, Radoslav. Staroslověnština. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
Havránek, Bohuslav. Vývoj českého spisovného jazyka. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
-
Doporučená:
Cuřín, František. Vývoj spisovné češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
89
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit kritéria klasifikace českých hlásek |
vysvětlit slovotvorné způsoby a postupy v současné češtině |
vysvětlit stavbu tvaru slova |
vysvětlit morfologické významy jmen a sloves v současné češtině |
charakterizovat deklinační a konjugační systém současné češtiny |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provést všestranný jazykový rozbor komunikátu současné češtiny |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znalosti Studenti charakterizují vývoj jazykové situace na našem území od počátků do poloviny 20. století, vysvětlí vývojové proměny funkcí češtiny v závislosti na historickém vývoji české společnosti, vyjmenují a popíší nejdůležitější prameny poznání každé vývojové etapy. Popíší hlavní vývojové procesy hláskoslovného a morfologického subsystému českého jazyka. Dovednosti Studentis porozuměním čtou vybraný transliterovaný text z kteréhokoliv období vývoje češtiny, charakterizují užité jazykové prostředky z hlediska jejich funkčnosti a z hlediska kontextu vývoje češtiny v daném období |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
formativní hodnocení: průběžné testy |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
formativní hodnocení: průběžné testy |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|