|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / ZCG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
ZCG
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Základy čtenář. gram. a vývoj psaní v MŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Základy čtenářské gramotnosti a vývoj psaní v MŠ
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
29 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KČJ/PECP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s rozvojem čtenářské gramotnosti a vývojem psaní. Vybavit je kompetencemi potřebnými pro zajištění podmínek pro rozvíjení předčtenářských schopností a dovedností (zejména z oblasti sluchového a zrakového vnímání) a motoriky (zejména grafomotoriky).
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích. Individuální vystoupení. Seminární práce.
Test (v případě neúčasti na výuce). Ústní zkouška.
|
Obsah
|
1.Jazyková výchova v předškolním věku.
2.Metody, prostředky a formy rozvíjení poznání, myšlení a řeči pětiletých až šestiletých dětí.
3.Předškolní příprava na výuku čtení a psaní jako součást prevence výukových obtíží.
4.Příprava na psaní v MŠ podle Schematu obsahu výchovného působení v mateřských školách.
5.Metoda Dobrého startu, levoruké dítě.
6.Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole.
7.Didaktické hry a cvičení pro úspěšný vstup do školy.
8.Metodika rozvoje grafomotoriky, kresebné cviky, rytmické uvolňovací cviky v obrázcích - etudy.
9.Plánování jazykově výchovné práce v mateřské škole.
10.Metodika rozvoje dětské řeči - slovní zásoby, výslovnosti, rozvoj souvislého vyjadřování
11.Hry s hláskami a písmeny.
12.Současné písanky a slabikáře pro 1. třídu ZŠ, metody nácviku čtení a psaní v 1. třídě.
13.Loutkové divadlo v MŠ, literární výchova.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
LMS Moodle ZČU: Nováková, J. Základy čtenářské gramotnosti a vývoj psaní
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Tomášková, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
-
Doporučená:
Matějček,Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Lynch, Charlotte; Kidd, Julia. Cvičení pro rozvoj řeči : prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-571-7.
-
Doporučená:
Holle, B. Die motorische und perzeptielle Entwicklung des Kindes. Landsberg, 2011. ISBN 978-3-407-22076-9.
-
Doporučená:
Looseová, Antje C.; Dienerová, Gudrun; Piekertová, Nicole. Grafomotorika pro děti předškolního věku : cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-540-7.
-
Doporučená:
Držalová,A. Jak plánovat a efektivně pracovat s předškolními dětmi. Plzeň, 2003.
-
Doporučená:
Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-210-6.
-
Doporučená:
Bogdanowicz, M.; Swierkoszová, J. Metoda Dobrého startu. Ostrava, 1998.
-
Doporučená:
Opravilová,E. Rok v mateřské škole. Praha, 2003.
-
Doporučená:
Santlerová,K., Sýkorová,H. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno, 1994.
-
Doporučená:
Pařezová,J. Vývoj dětské řeči v předškolním věku. Brno, 1987.
-
Doporučená:
Weaver, Mary. 300 her a cvičení pro úspěšný vstup do školy. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-512-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní pojmy z vývojové psychologie, pedagogické psychologie a obecné didaktiky |
objasnit základní pojmy z lingvistických disciplín na středoškolské úrovni |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat ve svém projevu spisovný český jazyk |
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit vztah vývoje mozku, vývoje motoriky a vývoje smyslových oblastí k procesu čtení a psaní |
tvořit vhodné kresebné cviky pro uvolnění dětské ruky |
objasnit vývoj laterality u dítěte |
popsat vývoj úchopu ruky u dítěte |
navrhnout aktivity pro rozvoj předčtenářských dovedností |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
předvést korektní úchop dominantní i nedominantní rukou |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Test, |
Test v případě neúčasti na výuce. |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
|
|
|
|