|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCH / ACHT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCH
/
ACHT
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Aplikovaná chemická termodynamika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KCH/FCH
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit posluchače podrobněji s reálným chováním a jeho popisem prostředky chemické termodynamiky. Prohloubit a rozšířit znalosti o fázových a chemických rovnováhách a kinetice simultánních chemických reakcí.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšné splnění domácích cvičení. Úspěšné absolvování zkoušky (písemná + ústní část).
|
Obsah
|
OPAKOVÁNÍ
Zopakování základních pojmů a funkcí v chemické termodynamice a jejich vlastností.
STAVOVÉ CHOVÁNÍ
Stavové rovnice (virilní stavová rovnice, Redlichova-Kwongova, Benedictova-Webbova-Rubinova). Aplikace na směsi. Stavové chování kapalin a jeho odhad.
TERMODYNAMICKÉ VELIČINY
Výpočet termodynamických veličin čistých složek a směsí u systémů obsahujících látky
v plynném i kapalném stavu.
APLIKACE TERMODYNAMICKÝCH VELIČIN
Výpočet tepla, adiabatické procesy, entalpické bilance, reakční entalpie.
EXTENZIVNÍ KRITÉRIA ROVNOVÁHY
Využití termodynamických funkcí při určování rovnovážného stavu za různých okrajových podmínek. Důležitost Gibbsovy energie v praxi.
VÝPOČET CHEMICKÉ ROVNOVÁHY
Výpočet chemické rovnováhy u systému s jednou a více chemickými reakcemi.
Minimalizace Gibbsovy energie.
FÁZOVÉ ROVNOVÁHY
Výpočet fázových rovnováh u reálných systémů (systémy s azeotropickým bodem, použití aktivitních koeficientů, rozpad systému na dvě kapalné fáze, rozpustnost plynů za nízkého a vysokého tlaku, rozpustnost tuhých látek, fázové diagramy s kongruentně tající sloučeninou).
CHEMICKÁ KINETIKA
Simultánní průběh více chemických reakcí v systému a závislost koncentrace látek na čase (vratné, konkurenční a simultánní reakce).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Novák, Josef; Růžička, Květoslav. Chemická termodynamika I. Stavové chování a termodynamické vlastnosti reálných tekutin. Vyd. 1. Praha : Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, 2002. ISBN 80-7080-501-3.
-
Doporučená:
Dohnal, Vladimír; Matouš, Jaroslav; Novák, Josef. Chemická termodynamika. II, Fázové rovnováhy. 1. vyd. Praha : VŠCHT, 1997. ISBN 80-7080-275-8.
-
Doporučená:
Novák, Josef. Termodynamické vlastnosti plynů. Vyd. 1. Praha : Vydavatelství VŠCHT, 2007. ISBN 978-80-7080-003-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
22
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
62
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
formulovat termodynamické věty |
definovat základní termodynamické veličiny (vnitřní energie, entalpie, entropie, Helmholtzova a Gibbsova energie) |
analyzovat vliv vnějších podmínek na průběh různých chemických dějů |
vysvětlit podstatu chemické rovnováhy a definovat rovnovážnou konstantu |
vyjmenovat podmínky fázové rovnováhy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využít vybraných termodynamických veličin (objem, entalpie, entropie, Gibbsova energie) k popisu stavového chování konkrétních systémů |
derivovat funkci více proměnných |
aplikovat vybrané metody integrace funkce na praktické úlohy z chemické termodynamiky |
pracovat s tabulkovým editorem Excel |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat chemický potenciál a analyzovat jeho význam pro studium fázových a chemických rovnováh |
vymezit rozdíl mezi ideálním a reálným chováním systému |
analyzovat komplikace spojené popisem reálného chování |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
určit hodnotu chemického potenciálu a využít jej při výpočtu fázové a chemické rovnováhy |
odhadnout vlastnosti látek a směsí na základě znalosti termodynamických dat |
sestavit průběh závislostí koncentrací jednotlivých látek podle typu děje v systému, ve kterém probíhá více chemických reakcí |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|