|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCH / BIO1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCH
/
BIO1
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Biochemie 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
13 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KCH/OCH
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojit si základy popisné biochemie a pochopit autonomní i spřažené metabolické pochody spojené s výměnou látek a se ziskem energie a podléhající regulačnímu ovlivňování. Porozumět molekulárnímu výkladu mechanismu významných biochemických dějů.
|
Požadavky na studenta
|
Prokázání znalostí v rozsahu přednášené látky u zkoušky.
|
Obsah
|
1. Definice živého organismu, typy biomolekul a chemických vazeb v živých organismech. Sacharidy - rozdělení, funkce v organismech, glykosid. vazby, glykoproteiny. 2. Mastné kyseliny, triacylglyceroly, fosfolipidy aj. složené lipidy, steroidy, lipoproteiny, biologické funkce. 3. Aminokyseliny, peptidy, bílkoviny, chemické vlastnosti, biologické funkce, výskyt, primární, sekundární, terciární struktura bílkovin, biomembrány. 4. Základní kinetické parametry biochemických procesů, makroergické sloučeniny. Enzymy - složení, funkce, třídění, kinetika enzym. reakcí, regulace enzymové aktivity. Koenzymy a kofaktory enzymů, struktura a funkce. 5. Anaerobní glykolýza, pentosový cyklus - biologický význam, jejich základní mezistupně, energetický efekt, oxidační dekarboxylace a-oxokyselin. 6. Citrátový cyklus - průběh, souvislosti s jinými metabol. cestami, energet. efekt, glyoxylátový cyklus - průběh, biologický význam, mléčná glykolýza, etanol. kvašení. 7. Trávení sacharidů, metabolismus D-fruktosy a D-galaktosy. Dýchací řetězec - hlavní stupně, biologický význam, oxidační fosforylace, chemiosmotická teorie, glukoneogenese. 8. Trávení lipidů, beta-oxidace mastných kyselin, syntéza mastných kyselin. Trávení bílkovin. Netransaminační přeměny aminokyselin, transaminace - průběh, biologický význam, příklady. Dekarboxylace aminokyselin. Metabolismus kódovaných aminokyselin. Purinové a pyrimidinové báze, syntéza a biodegradace, struktury DNA a RNA. 9. Biosyntéza DNA a RNA, katabolismus DNA a RNA. Genetický kód, mutace. Detoxikace amoniaku, močovinový cyklus. Proteosyntéza - hlavní etapy procesu; viry, princip patol. účinku. 10. Syntéza hemu, degradace hemoglobinu, transport kyslíku a oxidu uhličitého krví, pufrační systém krve. Fotosyntéza - temnostní fáze a Calvinův cyklus. 11. Vitaminy A, karotenoidy, D, E, K a C - struktura, biologické funkce. Hormony - základní rozdělení. 12. Principy regulace biochemických procesů, aktivní a pasivní transport membránami, mechanismus, příklady.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Škárka B., Ferenčík M. Biochémia. Bratislava, Praha, Alfa/SNTL, 1983.
-
Doporučená:
Koštíř J. Biochemie. Avicenum Praha, 1974.
-
Doporučená:
Vodrážka, Zdeněk. Biochemie. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0600-1.
-
Doporučená:
Heřmánek, Miloslav. Biochemie : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. pedag. a přírodovědeckých fakult. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-21736-2.
-
Doporučená:
Vodrážka, Zdeněk. Biochemie, díl 2.
-
Doporučená:
Musil, Jan. Biochemie v obrazech a schématech. 1. vyd. Praha : Avicenum, 1976.
-
Doporučená:
Karlson, Peter. Základy biochemie. Praha : Academia, 1981.
-
Doporučená:
Doubrava, Jaroslav; Koštíř, Jiří; Kubík, Josef. Základy biochemie : Stud. příručka pro posl. fakult připravujících učitele. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
89
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
členit systém organických sloučenin |
chápat biochemické procesy na středoškolské úrovni |
orientovat se v systému chemických disciplín vyučovaných na střední škole |
třídit reakce z fyzikálněchemického pohledu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat se základní biochemickou literaturou |
transformovat obecně získané znalosti do konkrétních situací |
vyhledávat informace v časopiseckých a elektronických zdrojích |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
členit biochemické reakce z energetického hlediska na výhodné a nevýhodné |
popsat průběh biochemických procesů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
specifikovat biochemii popisnou, funkční a organizační (uvést příklady) |
vysvětlit průběh a význam biochemických procesů |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
|
|
|
|