|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCH / D2ZŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCH
/
D2ZŠ
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Didaktika chemie 2 ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KCH/D1ZŠ
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Navázat na základy z didaktiky chemických předmětů a na poznatky a vědomosti získané v pedagogice, psychologii a odborných předmětech. Osvojit si potřebné teoretické vědomosti a získat základní dovednosti pro kvalitní práci začínajícího pedagoga.
|
Požadavky na studenta
|
? Aktivní účast na seminářích, vypracování a obhájení příprav na semináře
? Zvládnutí zápočtového testu ? student prokáže základní znalosti z předmětu chemie a schopnost tuto problematiku vyučovat na ZŠ
? Zkouška ? studenti prokáží teoretické znalosti z obsahu přednášek a seminářů a schopnost jejich aplikace na modelové situace, které se mohou v praxi před nimi objevit
|
Obsah
|
Organizační formy výuky Projektové vyučování Metody výuky chemie - metody slovní Další metody Projektování výuky Nadaný, handicapovaný žák, žák jiného etnika Hodnocení výsledků v chemii Různé formy hodnocení Realizace výuky Kázeň ve výuce RVP pro ZV ŠVP pro ZŠ Volné téma Tento předmět navazuje na předměty KPG a KPS a je dále provázán s odbornými předměty KPG Speciální pedagogika pro učitele a KPS Pedagogická psychologie pro ZŠ, jejichž obecné vědomosti aplikuje do didaktiky chemie. V semináři probíhá příprava na výstupovou praxi KCH/PP (vzory sestavování písemných příprav, nástin možných variant výstupových hodin na zadaná témata, nácvik jednotlivých fází vyučovací hodiny, výstupy studentů). Po absolvování praxe probíhá analýza a reflexe zkušeností u jednotlivých studentů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Beneš, Pavel; Pumpr, Václav; Svobodová, Miloslava. Chemie v sešitě pro 9. ročník základní školy. 2. vyd. Praha : Fortuna, 1991. ISBN 80-85298-11-2.
-
Doporučená:
Dušek, Bohuslav. Kapitoly z didaktiky chemie. Vydání druhé, přepracované. 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
-
Doporučená:
Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
Doporučená:
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Doporučená:
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
-
Doporučená:
Los, Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc : Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
-
Doporučená:
Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Doporučená:
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
-
Doporučená:
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha Grada, 2008.
-
Doporučená:
Mareš, Svatopluk; Adamcová, Radka; Pachlová, Jaroslava. Pokusy a experimenty. 2014. ISBN 978-80-7496-101-4.
-
Doporučená:
Mužík, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu : andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-581-6.
-
Doporučená:
Pachmann, Eduard. Speciální didaktika chemie : Didaktika chemie obecné a anorganické: Periodický zákon a periodická soustava prvků. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
-
Doporučená:
Janků, Zdeněk. Školní pokusy z organické chemie. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1555-4.
-
Doporučená:
Janík, T.; Pešková, K. Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6396-9.
-
Doporučená:
Učebnice chemie pro 8. roč.
-
Doporučená:
Učebnice chemie pro 9. roč.
-
Doporučená:
Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav. Základy chemie pro 2. stupeň základní školu, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. [Díl] 2. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-205-5.
-
Doporučená:
Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav; Lexová, Naděžda. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Díl 1. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
33
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Celkem
|
103
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základní organizační formy výuky na ZŠ |
ovládat základní principy samostatné práce, skupinové práce, projektového vyučování, základní vyučovací metody |
znát různé formy práce, hodnocení a známkování žáků |
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku na ZŠ |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
znát strukturou RVP a ŠVP a způsob zapracování ŠVP do tématického plánu |
aplikovat poznatky a dovednosti z pedagogické přípravy na konkrétní vyučovací hodiny |
osvojit si metodiky přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie s využitím poznatků pedagogiky, psychologie, biologie člověka, didaktiky i odborných předmětů |
dokázat zvládnutí základních metod práce (slovních, demonstračních, procvičovacích, opakovacích, m. samostatné i skupinové práce, ...) |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
prokázat znalost základů pedagogiky, psychologie, didaktiky a odborných předmětů |
seznámit se s RVP pro ZŠ, ŠVP některých ZŠ a obsahem tematických plánů pro vyučování chemie na ZŠ |
předvést zvládnutí teorie základních metod výuky na ZŠ a práce s dětmi |
zvládnout metodiku příprav na jednotlivé typy vyučovacích hodin a na hodiny laboratorních prací |
vysvětlit zvláštnost práce se žáky nadanými, se žáky zaostávajícími, se žáky z etnických a národnostních menšin, se žáky problematickými |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
prokázat zvládnutí metodiky plánování výuky, práce se ŠVP a sestavení tematického plánu |
prokázat osvojení metodiky přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie v 8. a 9. třídě ZŠ se zařazováním vhodných pokusů |
provádět zařazování dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek do vyučování, využívání dataprojektoru, interaktivní tabule a dalších možností ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu |
zvládnut základní metody práce (slovní, demonstrační, procvičovací, opakovací, m. samostatné i skupinové práce, ...) |
jsou obeznámeni s různými formami hodnocení žáků a se způsobem klasifikace a zařazují je do příprav na vyučovací hodiny |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|