|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCH / OFCH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCH
/
OFCH
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Obecná a fyzikální chemie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
32 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět poskytuje základní přehled o obecné a fyzikální chemii. Je rozdělen do dvou na sebe navazujících oblastí, jejichž pochopení vytváří teoretickou základnu pro další specializované předměty.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, úspěšné absolvování zápočtového testu. Zkouška - písemná a ústní část.
|
Obsah
|
1. Základní pojmy v chemii. Vybrané veličiny, základní chemické výpočty. 2. Základy názvosloví anorganických sloučenin. 3. Stavba atomu. PSP. 4. Stavba molekul. Chemická vazba. 5. Fyzikální a chemické děje. Chemické reakce a jejich zápis. 6. Redoxní reakce. Protolytické reakce. 7. Skupenské stavy látek. Stavové chování plynů a kapalin. 8. Základní pojmy z chemické termodynamiky. Teplo, práce, první věta termodynamická. 9. Druhá a třetí věta termodyanmická, spojená formulace. 10. Chemická rovnováha. 11. Fázové rovnováhy. 12. Základy elektrochemie. 13. Reakční kinetika. 14. Disperzní systémy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Jitka Štrofová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Prof. MUDr. Radim Černý, CSc. (100%),
Doc. MUDr. Pavel Pučelík, CSc. (100%),
Mgr. Jitka Štrofová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Prof. MUDr. Radim Černý, CSc. (100%),
Doc. MUDr. Pavel Pučelík, CSc. (100%),
Mgr. Jitka Štrofová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Malijevský, Anatol. Breviář z fyzikální chemie. Vyd. 1. Praha : Vysoká škola chemicko-technologická, 2000. ISBN 80-7080-403-3.
-
Rozšiřující:
Sirotek, Vladimír; Karlíček, Jiří. Chemické výpočty a názvosloví anorganických látek. 3. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2005. ISBN 80-7043-399-X.
-
Rozšiřující:
Vacík, Jiří. Přehled středoškolské chemie. 4. vyd., V SPN 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-7235-108-7.
-
Doporučená:
Josef Novák. Fyzikální chemie. Bakalářský kurz.. VŠCHT Praha, 2005. ISBN 807080-559-5.
-
Doporučená:
Jiří Klikorka, Bohumil Hájek, Jiří Votinský. Obecná a anorganická chemie. SNTL, 1985.
-
Doporučená:
Jiří Vacík. Obecná chemie. SPN Praha, 1986.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
45
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat základní stavební částice hmoty |
popsat fyzikální a chemické vlastnosti látek |
charakterizovat chemický děj |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat chemickou terminologii při popisu látek |
používat základní názvoslovná pravidla při tvorbě vzorce a názvu jednoduchých anorganických sloučenin |
zapsat jednoduchý chemický děj chemickou rovnicí |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
detailně popsat stavbu atomů a molekul a vysvětlit podstatu chemické vazby |
interpretovat zákonitosti vyplývající z uspořádání periodické soustavy prvků |
charakterizovat redoxní a protolytické reakce |
analyzovat vliv vnějších podmínek na průběh různých chemických dějů |
vysvětlit podstatu chemické rovnováhy a definovat rovnovážnou konstantu |
definovat základní pojmy z elektrochemie a reakční kinetiky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat principy tvorby chemického názvosloví anorganických sloučenin včetně složitějších látek (např. polykyselin, podvojných solí a komplexních sloučenin) |
odhadnout a porovnat vlastnosti prvků na základě jejich umístění v PSP |
řešit úlohy z termochemie |
stanovit hodnotu rovnovážné konstanty a rozhodnout o vlivu reakčních podmínek na daný systém |
řešit úlohy z elektrochemie |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|